Mosty na Průmyslovém okruhu v thajském Bangkoku
Posledním realizovaným mostním projektem v thajském Bangkoku je tzv. Průmyslový okruh. Pro jeho komplexnost a velikost, složitost příjezdových ramp a v neposlední řadě působivý návrh bývá často označován za mostní megaprojekt. Tato stavba tvoří s ohledem na dvojí překročení řeky Chao Phraya významnou část nově budovaného dopravního systému města.
Investorem stavby je Ministerstvo dopravy Thajského království, hlavním dodavatelem sdružení TNNS-JV tvořené fi rmami Taisei Corporation, Nishimatsu Construction Co., JFE Engineering Corporation (dříve NKK Corp.) a Sino Thai Engineering and Construction PLC. Projektantem jsou Asian Engineering Consultants Corp., Team Consulting Engineering & Management Co., Thai Engineering Consultants Co., Index International Group Co. a Jean Miller International. Hlavními subdodavateli jsou VSL Thailand, jež dodávají zvedací práce, mostní závěsy a dodatečné předpínání, a STP&I zajišťující šroubové spoje segmentů.
DVOJICE ZAVĚŠENÝCH MOSTŮ
Projekt zahrnuje dvojici zavěšených mostů délky 702 m, respektive 582 m, s betonovými pylony výšky 172 (162) m a rozpětím hlavního pole 396 (376) m; 36 m široká a 2,8 m vysoká ocelobetonová mostovka byla sestavována z 12m segmentů hmotnosti 500 t. Segmenty byly v oblasti hlavních polí naplavovány na pontonu a následně zvedány VSL výsuvnými zvedacími soubory osazenými VSL hydraulickými lanovými zvedacími jednotkami SLU.
S ohledem na značnou frekvenci obchodní říční dopravy na řece Chao Phraya a velmi úzkou plavební dráhu řešilo odděleně sdružení KTU JV. Jedná se celkem o 3,5 km ramp ze severu a jihu, dosahujících výšky 50 m nad terénem, a dále o 9,1 km viaduktů mimoúrovňové centrální křižovatky s labyrintem příjezdových a výjezdových pruhů, nutných pro pokrytí všech směrů dopravy. Rampy byly vybudovány konvenčně monoliticky na jedné z největších výsuvných skruží, které kdy byly použity. Celkem bylo uloženo 2 500 t předpínací výztuže.
Závěrečná fáze výstavby
REKORDNĚ RYCHLÝ POSTUP VÝSTAVBY
Klíčové práce na projektu – zvedání segmentů a instalace závěsů – byly prováděny VSL. Dokonalá koordinace obou disciplín a práce 24 hodin a sedm dní v týdnu vedly k urychlení původně předpokládaného montážního cyklu o dva dny, čímž se dosáhlo zkrácení doby výstavby o celý měsíc. Poslední segment byl nainstalován již koncem března 2006, což ocenila zejména motoristická veřejnost v Bangkoku.
The last implemented bridge project in Bangkok, Thailand, is so called Industrial Circle. The structure – considering that it crosses the Chao Phraya River twice – represents a significant part of the newly built transportation system of the city. The project includes two suspended bridges 702 m long, or more precisely 582 m, with concrete pylons 172 m (162 m) high and main bay span of 396 m (376 m). The article describes construction system method of VSL suspenders installation “Cable by Cable”, which proved effective again – total of 2,300 t of suspenders was installed within only four months.