KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Mostní pilíře bedněné samošplhací technologií

Mostní pilíře bedněné samošplhací technologií

Publikováno: 19.12.2008
Rubrika: Mosty, Technologie

Na přeložce silnice I. třídy v úseku Chomutov – Křimov se v první etapě výstavby s délkou 6,78 km nachází 8 mostních objektů. Zhotovitelem celého díla bylo sdružení firem SMP CZ a Bögl a Krýsl. Nejvyšším a nejdelším je čtyřpolový most přes údolí Hačky, jehož celková délka je 350,43 m a maximální výška nad terénem 60,5 m. Pro bednění pilířů tohoto mostu s výškou až 47 m bylo použito nosníkové bednění Vario, spolu se systémem ACS (Automatic Climbing System).

Mezi přednosti nosníkového bednění Vario spolu se systémem ACS, který zajišťuje hydraulický posun bednění, patří velká únosnost, jednoduchost, možnost přesunu za jakéhokoliv počasí a hlavně bezpečná montáž a přesun do dalších betonážních taktů.

BEDNĚNÍ PILÍŘŮ

Samošplhavé bednění bývá používáno v případě zvlášť vysokých pilířů nebo pylonů, protože je ekonomicky výhodné teprve při použití od deseti záběrů výše. Konzola nesoucí bednění je posouvána přídavným hydraulickým zařízením. Pro přemístění lávky společně s bedněním není potřebný jeřáb. Šplhání může probíhat až do rychlosti větru 72 km/h. Celý systém je navržen na rychlost větru do 164 km/h. Bednění je uloženo na lávce s pojízdným vozíkem a v horizontálním směru může být odsouváno i přisouváno manuálně. Po odjetí vozíku až do zadní polohy vznikne před bedněním prostor o šířce 75 cm. Tím vznikne dostatek místa na očištění pláště bednění a pro armování.

Pro samošplhavé bednění je nejvýhodnější použití nosníkového bednění, protože vzhledem k velkému počtu nasazení na stejných nebo podobných záběrech se stává užití tohoto bednění ekonomicky výhodnějším než při použití panelového bednění. U pilířů s proměnlivým průřezem je zejména nutné dbát na to, aby bylo možné snadno přizpůsobit bednění změnám tvaru v jednotlivých záběrech. Zdlouhavé přestavby, které by přinesly prodlevy ve výstavbě, musí vyloučit už návrh bednění.

V tomto konkrétním případě bylo bednění navrženo tak, aby pomocí jedné sady byly vytvořeny první takty všech čtyř pilířů. V tomto prvním taktu byly rovněž zabetonovány kotvy, na které se zavěsily samošplhací konzoly
ACS spolu s bedněním umožňujícím nastavit proměnlivý průřez betonovaného pilíře v následujících taktech.

PRINCIP ŠPLHÁNÍ

Stejný princip tohoto šplhavého mechanizmu můžeme najít v přírodě u píďalky: nahoře zachytit – posunout – dole zachytit – vytlačit do výšky. Tento pohyb zajišťuje hydraulický píst, který postupně šplhá po speciální šplhací kolejnici. V místě, kde se konzola dostane do požadované polohy pro betonáž dalšího taktu, se zavěsí na šplhací botku přikotvenou k pilíři. Po vyarmování a vybetonování se stejným principem nejdříve posune kolejnice do dalšího betonážního taktu a pak po ní celé bednění opět vyšplhá. Rychlost zdvihu se pohybuje kolem 0,5 m/min, efektivní rychlost šplhání je tedy cca 0,2 m/min. Hydraulické jednotky jsou umístěny na šplhací plošině, kde jsou nejblíže k pracovním pístům. Na plošině pod ní (doběhové) se provádějí dokončovací práce, jako je uzavírání kotevních otvorů a demontáž šplhacích patek. Na hlavní pracovní plošině, která je tvořena nosnou konzolou, lze bednění odsunout od betonu a jsou do ní stabilizovány prvky bednění. Vyšší úroveň slouží ke kontrole bednění a pro osazování spínacích tyčí v každém taktu. Další úrovně slouží přímo jako betonážní lávky a případně mohou být použity plošiny pro vyvazování výztuže nadcházejícího taktu.

Pracovní plošiny PERI
Pracovní plošiny
úroveň +3 – vyztužovací plošina;
úroveň +2 – betonovací plošina;
úroveň +1 – přístupová plošina;
úroveň ±0 – pracovní plošina;
úroveň –1 – šplhací plošina;
úroveň –2 – doběhová plošina

BEDNĚNÍ ZÁRODKU MOSTOVKY

Na dokončených pilířích byly následně betonovány ve třech taktech tzv. zárodky. Jako první takt byla betonována podlaha zárodku. Na předem připravenou podlahu vytvořenou z ocelových HEB nosníků byly usazeny již předmontované panely z nosníkového bednění Vario, na kterých byly upevněné dřevěné ramenáty z důvodu proměnné výšky podlahy. V této fázi byly již usazeny také vnější panely stěn, které při betonáži prvního taktu tvořily čelo podlahy. Pro betonáž druhého taktu bylo nutné pouze přisadit vnitřní bednění stěn, a toto bednění propojit pomocí táhel DW 15 a stabilizovat.

Jako poslední třetí takt byla betonována stropní deska zárodku, kde převislé vnější konce, tvořící křídla mostovky, byly podepřeny systémovým modulovým lešením Peri UP Rosett, na které byly usazeny jednotlivé, již předmontované panely Vario. Na vnitřní strop byl použit systém Multifl ex (stropní nosníkové bednění) s podpěrnými hliníkovými stojkami Multiprop a rámy MRK.

BEDNĚNÍ MOSTOVKY

Mostovka byla provedena letmou betonáží, kterou si zajišťoval zhotovitel stavby sám. Na začátku roku 2008 koupila společnost Peri sadu betonážních vozíků pro letmou betonáž od norské firmy Strukturas. Tyto vozíky bude možné přizpůsobit konkrétním podmínkám konstrukce a bude možné je pronajímat. Poprvé byly nasazeny na obloukovém mostě realizovaném v létě roku 2008, při dokončování dálnice D8.

ZÁVĚREČNÉ ZHODNOCENÍ

Zvolený šplhací systém, bednicí technika a precizně zpracovaný návrh přispěly rozhodujícím způsobem k bezproblémovému průběhu výstavby. Díky vysoké přesnosti bednicích dílů byl docílen bezvadný povrch betonu. Při porovnání doby přesunu se překládané bednění přesune do dalšího betonážního taktu během několika dní a jsou k tomu zapotřebí čtyři pracovníci. Avšak samošplhavé bednění se přesune do dalšího taktu jen během několika hodin a je k tomu třeba pouze dvou pracovníků. Hlavní jeho výhodou byla ale bezpečnost obsluhy při přesouvání do dalšího taktu v porovnání s použitím překládaného bednění.

Peri ACS ensures quick progression of the project and safety. Crane independent forming, striking and climbing, speeds up the work procedures on the project site and also makes them independent on each other. Can be climbed during all weather condition. The comfortable platforms allow safe and efficient working routines on the ground.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
První betonážní takt pilířeBednění zárodkuLetmá betonážNasazení při druhém taktu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (57x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice