Mostní objekt RB01 v žkm 300,948 na trati Svilengrad – hranice Turecka
Rubrika: Mosty
Současná nepříznivá ekonomická situace v Čechách a částečně i na Slovensku způsobila, že se domácí projektanti a realizační firmy dopravních staveb snaží aktivně podílet na projektech v zahraničí. Nejzajímavějším trhem je bezesporu sousední Polsko, které i přes mírný útlum zaznamenaný v tomto roce zažívá své nejlepší období, co se výstavby infrastruktury týče. Tento článek však popisuje přípravu a realizaci projektu až téměř na samé hranici Evropy a Asie.
Představení celého projektu
Výhodu na startovním poli v hledání zakázek za hranicemi měly bezpochyby firmy, které se na zahraničních trzích již nějakou dobu pohybují a orientují. Na balkánském poloostrově mezi ně patří především zhotovitel OHL ŽS a. s., divize Sofie (pod vedením Lubomíra Poláka) a projektant SUDOP Praha a. s. (tým Huczala, Jirásko, Dubánek). Právě tyto dva subjekty vstoupily do sdružení na tender na zakázku v režimu „vyprojektuj a postav“ Modernizace trati Svilengrad – hranice Turecka v Bulharsku, který v polovině roku 2009 vyhrály. V první třetině roku 2010 bylo na stavbu získáno stavební povolení a následně se naplno rozběhly stavební práce. Obsahem projektu je rekonstrukce (modernizace) a elektrifikace úseku stávající jednokolejné železniční trati mezi železniční stanicí Svilengrad a státní hranicí s Tureckem na rychlost 160 km/h resp. 200 km/h pro vozidla s naklápěcí skříní. Celková délka úseku je 16,8 km, přičemž pro dosažení návrhových parametrů jsou cca 2/3 trati vedeny ve zcela nové stopě.
Z hlediska mostních a inženýrských objektů projekt obsahuje 11 nových železničních mostů, jeden nový silniční nadjezd, jeden nový podchod pro pěší a dvě sanace stávajících železničních mostů. Mezi nově navrhovanými železniční mosty je osm malých jednopolových konstrukcí rozpětí 4 až 10 m, dva mosty o čtyřech polích celkové délky 70 m a most přes řeku Maricu celkové délky 430.
Mostní objekt RB01
Železniční most RB01, pod nímž je vedena polní cesta, se nachází blízko přechodu mezi novou a stávající trasou, zhruba 450 m západně od konce mostu přes Maricu. Most je v úseku původní trasy a průzkumy prokázaly, že původní nosná konstrukce je ve velmi špatném stavu. Místo nákladné sanace s nejasným výsledkem bylo rozhodnuto o demolici mostu a nahrazení novou konstrukcí. Práce bylo potřeba zhotovit během plánované krátké jarní výluky, a tak se hledala technologie, která by vyhovovala těmto podmínkám. Sdružení se tehdy obrátilo na specialistu na železobetonové prefabrikované subtilní přesýpané konstrukce firmu ABM Mosty, která se v regionu také již delší dobu prezentovala a má bohaté zkušenosti z různých evropských trhů v oblasti železničních staveb.
Společně byl tedy vypracován návrh nového mostu z prefabrikovaného obloukového systému Matiere CM4 v kombinaci 40 m2 boční díla a 64 m2 klenba poskytující světlost otvoru 10 m na šířku a 6 m na výšku. Finální podjezdná výška bude po úpravě nivelet 5,2 m v ose a 4,5 m na šířku 6 m. Šíře mostu je 7,5 m, resp. 7,25 m průjezdný profil mezi zábradlím na mostě. Součástí mostu jsou i čtyři rovnoběžná prefabrikovaná křídla. Samotná výroba dílců a montáž objektu probíhala bez problémů. Dílce byly vyrobeny do ocelových forem v Prefa výrobně přibližně 100 km daleko od stavby. Montáž zajistil 100t jeřáb Groove a tým montážníků z firmy ABM Mosty pod vedením zkušeného Lukasze Kliszewského během dvou dnů od 28. do 29. března tohoto roku. Následujícího dne začaly probíhat izolační práce a po nich plynule navázaly zásypy. Po zasypání klenby do výšky kloubového spoje bočního a klenbového dílce se osadily prefabrikované úhlové opěrky, vodorovná křídla mostu. Poté proběhlo dokončení zásypů, položení štěrkového lože a kolejí a montáž zábradlí. Objekt byl dokončen v řádném termínu před ukončením celkové výluky na trati.
Objekt RB01 opět prokázal výhody prefabrikace v mostním stavitelství. Konstrukce je zhotovena ve vysoké kvalitě z betonu C45/55 v hale Prefa výrobny bez působení povětrnostních vlivů a následně na stavbě velice rychle smontována. Tyto skutečnosti významně snižují rizika stavby po všech směrech a garantují termíny harmonogramů. Filozofie subtilní flexibilní konstrukce interující se zásypem zároveň zaručuje i efektivitu systému a konkurenceschopnost vůči masivnímu monolitu. Jde o první zdárnou realizaci tohoto typu konstrukce v Bulharsku, což mimo jiné vyvolalo několik spontánních exkurzí bulharských mostních odborníků až z daleké Sofie. Nezbývá než popřát hlavnímu zhotoviteli ke zdárnému dokončení díla, především mostu přes Maricu, a také ke zlepšení platební morálky investora.
Bridge in km 300,948 on Svilengrad – TR border rail line in Bulgaria
The present difficult times force local companies operating in infrastructure construction business to look for work abroad. Czech companies OHL ZS, Sudop Praha and ABM Mosty has been working together on the rail upgrade in Bulgaria mentioned above. The article describes the job in general and then focuses in detail on the rail bridge RB01 installed from a precast arch buried system in just two days. The system is new to the Balkan territory and was well received by the local bridge experts.