KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Mostní objekt RB01 v žkm 300,948 na trati Svilengrad – hranice Turecka

Mostní objekt RB01 v žkm 300,948 na trati Svilengrad – hranice Turecka

Publikováno: 4.7.2011
Rubrika: Mosty

Současná nepříznivá ekonomická situace v Čechách a částečně i na Slovensku způsobila, že se domácí projektanti a realizační firmy dopravních staveb snaží aktivně podílet na projektech v zahraničí. Nejzajímavějším trhem je bezesporu sousední Polsko, které i přes mírný útlum zaznamenaný v tomto roce zažívá své nejlepší období, co se výstavby infrastruktury týče. Tento článek však popisuje přípravu a realizaci projektu až téměř na samé hranici Evropy a Asie.

Představení celého projektu
Výhodu na startovním poli v hledání zakázek za hranicemi měly bezpochyby firmy, které se na zahraničních trzích již nějakou dobu pohybují a orientují. Na balkánském poloostrově mezi ně patří především zhotovitel OHL ŽS a. s., divize Sofie (pod vedením Lubomíra Poláka) a projektant SUDOP Praha a. s. (tým Huczala, Jirásko, Dubánek). Právě tyto dva subjekty vstoupily do sdružení na tender na zakázku v režimu „vyprojektuj a postav“ Modernizace trati Svilengrad – hranice Turecka v Bulharsku, který v polovině roku 2009 vyhrály. V první třetině roku 2010 bylo na stavbu získáno stavební povolení a následně se naplno rozběhly stavební práce. Obsahem projektu je rekonstrukce (modernizace) a elektrifikace úseku stávající jednokolejné železniční trati mezi železniční stanicí Svilengrad a státní hranicí s Tureckem na rychlost 160 km/h resp. 200 km/h pro vozidla s naklápěcí skříní. Celková délka úseku je 16,8 km, přičemž pro dosažení návrhových parametrů jsou cca 2/3 trati vedeny ve zcela nové stopě.

Z hlediska mostních a inženýrských objektů projekt obsahuje 11 nových železničních mostů, jeden nový silniční nadjezd, jeden nový podchod pro pěší a dvě sanace stávajících železničních mostů. Mezi nově navrhovanými železniční mosty je osm malých jednopolových konstrukcí rozpětí 4 až 10 m, dva mosty o čtyřech polích celkové délky 70 m a most přes řeku Maricu celkové délky 430.

Mostní objekt RB01
Železniční most RB01, pod nímž je vedena polní cesta, se nachází blízko přechodu mezi novou a stávající trasou, zhruba 450 m západně od konce mostu přes Maricu. Most je v úseku původní trasy a průzkumy prokázaly, že původní nosná konstrukce je ve velmi špatném stavu. Místo nákladné sanace s nejasným výsledkem bylo rozhodnuto o demolici mostu a nahrazení novou konstrukcí. Práce bylo potřeba zhotovit během plánované krátké jarní výluky, a tak se hledala technologie, která by vyhovovala těmto podmínkám. Sdružení se tehdy obrátilo na specialistu na železobetonové prefabrikované subtilní přesýpané konstrukce firmu ABM Mosty, která se v regionu také již delší dobu prezentovala a má bohaté zkušenosti z různých evropských trhů v oblasti železničních staveb.

Společně byl tedy vypracován návrh nového mostu z prefabrikovaného obloukového systému Matiere CM4 v kombinaci 40 m2 boční díla a 64 m2 klenba poskytující světlost otvoru 10 m na šířku a 6 m na výšku. Finální podjezdná výška bude po úpravě nivelet 5,2 m v ose a 4,5 m na šířku 6 m. Šíře mostu je 7,5 m, resp. 7,25 m průjezdný profil mezi zábradlím na mostě. Součástí mostu jsou i čtyři rovnoběžná prefabrikovaná křídla. Samotná výroba dílců a montáž objektu probíhala bez problémů. Dílce byly vyrobeny do ocelových forem v Prefa výrobně přibližně 100 km daleko od stavby. Montáž zajistil 100t jeřáb Groove a tým montážníků z firmy ABM Mosty pod vedením zkušeného Lukasze Kliszewského během dvou dnů od 28. do 29. března tohoto roku. Následujícího dne začaly probíhat izolační práce a po nich plynule navázaly zásypy. Po zasypání klenby do výšky kloubového spoje bočního a klenbového dílce se osadily prefabrikované úhlové opěrky, vodorovná křídla mostu. Poté proběhlo dokončení zásypů, položení štěrkového lože a kolejí a montáž zábradlí. Objekt byl dokončen v řádném termínu před ukončením celkové výluky na trati.

Objekt RB01 opět prokázal výhody prefabrikace v mostním stavitelství. Konstrukce je zhotovena ve vysoké kvalitě z betonu C45/55 v hale Prefa výrobny bez působení povětrnostních vlivů a následně na stavbě velice rychle smontována. Tyto skutečnosti významně snižují rizika stavby po všech směrech a garantují termíny harmonogramů. Filozofie subtilní flexibilní konstrukce interující se zásypem zároveň zaručuje i efektivitu systému a konkurenceschopnost vůči masivnímu monolitu. Jde o první zdárnou realizaci tohoto typu konstrukce v Bulharsku, což mimo jiné vyvolalo několik spontánních exkurzí bulharských mostních odborníků až z daleké Sofie. Nezbývá než popřát hlavnímu zhotoviteli ke zdárnému dokončení díla, především mostu přes Maricu, a také ke zlepšení platební morálky investora.

Bridge in km 300,948 on Svilengrad – TR border rail line in Bulgaria
The present difficult times force local companies operating in infrastructure construction business to look for work abroad. Czech companies OHL ZS, Sudop Praha and ABM Mosty has been working together on the rail upgrade in Bulgaria mentioned above. The article describes the job in general and then focuses in detail on the rail bridge RB01 installed from a precast arch buried system in just two days. The system is new to the Balkan territory and was well received by the local bridge experts.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Původní mostPostup montážeDokončený mostPodélný řez

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice