KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Mostní dílo roku 2013

Mostní dílo roku 2013

Publikováno: 13.4.2015
Rubrika: Mosty

Součástí mezinárodního sympozia MOSTY 2015, které se bude konat ve dnech 23. – 24. dubna 2015 v hotelu Voroněž v Brně, je soutěž o Mostní dílo roku. Do soutěže mohly být přihlášeny mosty, které byly uvedeny do provozu v roce 2013, případně dříve, které se již osvědčily v provozu po dobu minimálně jednoho roku. Přípravnému výboru sympozia bylo předloženo 5 návrhů, z toho 2 v kategorii novostavba a 3 v kategorii přestavba nebo oprava. Přípravný výbor letos doporučil ministrovi dopravy k ocenění celkem tři mosty. Ocenění budou předána projektantům a zhotovitelům mostů v úvodu sympozia za účasti vrcholných představitelů resortu dopravy.

KATEGORIE NOVOSTAVBA
1. Dálniční most v inundačním území Lužnice ve Veselí nad Lužnicí
Dálnice D3 v úseku Soběslav – Veselí nad Lužnicí překonává řeku Lužnici a její inundační území mostním objektem celkové délky cca 1 070 m. Mostní objekt je tvořen dvěma mosty pro každý jízdní směr. Levý most má celkem 22 polí, pravý 21 polí, rozpětí největšího pole činí 65 m. Každý most je dělen na dva dilatační úseky délky 641 m a 419 resp. 403 m. Mosty jsou spojité trámové s horní mostovkou. Jedná se o monolitické předpjaté jednokomorové nosníky s oboustranně vyloženými konzolami. V podélném směru mají nosníky konstantní výšky 2 400 mm, v místech největších rozpětí mají nad pilíři náběhy výšky 3 700 mm. Komorový nosník má šikmé stěny tloušťky 500 mm, horní deska má tloušťku 270 mm a dolní 200 mm. V místech vetknutí se tloušťky desek zvětšují. Podélné předpětí je provedeno pomocí lan systému Dywidag. Nad podporami je ještě příčné předpětí. Pilíře jsou tvarované, na rozšířené horní části jsou uložena hrncová ložiska. Pilíře jsou založeny hlubině na vrtaných pilotách profilu 1,2 m.

2. Lávka mezi Českým Těšínem a Cieszynem přes Olši
Lávka přes řeku Olši spojuje města Český a Polský Těšín (Cieczyn) a je součástí parku Adama Sikory. Lávka je ve výrazném půdorysném oblouku o poloměru 100 m a ve výškovém zakružovacím oblouku o poloměru 441 m. Lávku tvoří půdorysně zakřivený ocelobetonový komorový nosník o čtyřech polích s rozpětími 17 + 45 + 18 + 13 m. V hlavním poli je nosník na vnitřní straně půdorysného oblouku ztužen skloněným obloukem. Svislé vzepětí oblouku je 6,75 m, odklon od svislé roviny je 30 °, závěsy jsou po 3,0 m. Ocelový komorový nosník šířky 4 375 mm je nesymetrického průřezu a má příčné výztuhy po 3,0 m. Dolní pásnice je vyztužena výztuhami úhelníkového průřezu, horní pásnice výztuhami pásového průřezu. S horní pásnicí je spřažena betonová deska tloušťky 120 mm. Na horní líce stěn jsou přivařeny trubky, ve kterých jsou vedeny předpínací kabely, které jsou zainjektované. Oblouk je parabolického tvaru, je vyroben z trubky o průřezu 457 mm, která je vyplněna betonem. Závěsy jsou tyčové z oceli s mezí kluzu 860 MPa.

KATEGORIE PŘESTAVBA NEBO OPRAVA
3. Most na silnici II/305 přes železniční trať v Chocni
Silniční most vede přes hluboký zářez železniční tratě, který nahrazuje původní tunel na výjezdu ze stanice Choceň. Jedná se o železobetonový most o jednom poli z roku 1951. Hlavní nosnou konstrukci tvoří železobetonový oblouk proměnné tloušťky od 0,4 m v patě do 0,6 m ve vrcholu, kde dochází úplnému průniku s deskou mostovky tloušťky 0,6 m. Oblouk je vetknutý do skalních úbočí. Rozpětí oblouku je 32,8 m a vzepětí 3,3 m. Šířka oblouku a desky mostovky je 8,0 m. Hlavní nosné části betonové konstrukce byly celkově v dobrém stavu. Předmětem opravy nebylo zvyšování zatížitelnosti mostu, ale odstranění následujících závad: narušená hydroizolace zejména v oblasti mostních závěrů a odvodňovačů, rozpadlé mostní závěry, nefunkční odvodnění a neizolovaná část mostovky pod římsami. Kromě odstranění výše uvedených závad byla provedena sanace všech betonových povrchů mostu. Na desce mostovky byla zhotovena spřažená vyrovnávací a spádová deska tloušťky 65 až 249 mm. Spřažení s deskou mostovky bylo provedeno pomocí vlepovaných kotev. Nová vozovka je dvouvrstvá celkové tloušťky 130 mm.

4. Tramvajové a silniční mosty přes přednádražní prostor ve Svinově
V přednádražním prostoru jsou dva silniční mosty, mezi kterými jsou dva tramvajové mosty. Všechny mosty mají délku cca 140 m. Pod mosty se nachází místní komunikace, parkoviště a přístupové prostory na nádraží a na nástupiště autobusových a tramvajových zastávek. Silniční i tramvajové mosty jsou obdobné konstrukce, mají 6 prostých polí, rozpětí polí 22 až 24 m. Nosná trámová konstrukce je z předpjatých prefabrikovaných I nosníků. Předmětem rekonstrukce všech mostů byla výměna mostních závěrů, sanace porušených čel nosné konstrukce, výměna ložisek, sanace povrchu nosné konstrukce a spodní stavby, provedení nové hydroizolace a vozovkových vrstev, výměna odvodňovačů, provedení nových říms včetně osazení svodidel a zábradlí. Několik nosníků bylo nahrazeno novými. Specifické pro dané území je skutečnost, že se mosty nacházejí na poddolovaném území. Od doby výstavby v roce 1978 došlo k poklesu terénu a tím i mostů o cca 0,6 m. S ohledem na ukončení důlní činnosti v roce 1991 se jedná o doznívající projevy poddolování na povrchové objekty.

5. Železniční most přes Bečvu v Přerově
Pětikolejný železniční most přes řeku Bečvu v Přerově se nachází na původní trati Severní dráhy císaře Ferdinanda, budované v letech 1837 – 1847. Dnes je tato trať součástí II. tranzitního koridoru. První most z roku1840 byl několikrát rozšiřován a upravován. Před rekonstrukcí měl most 5 prostých polí a prvkovou mostovku. Ocelová konstrukce mostu z roku 1921 a 1968 byla značně napadena korozí. Rekonstrukce mostu spočívala v kompletní výměně nosné konstrukce a v podchycení původních pilířů a opěr mikropilotami. Novou nosnou konstrukcí je spojitý nosník o 5 polích s rozpětími 20,5 + 3 × 20,2 + 20,5 m. V příčném řezu je most rozdělen na 3 samostatné konstrukce, dvě dvoukolejné a jednu jednokolejnou. Pod každou kolejí jsou 4 hlavní nosníky s ortotropní mostovkou. Mezi hlavními nosníky výšky 1,01 m jsou vloženy po 2,0 m příčníky výšky 0,6 m. Dno ocelového žlabu pro kolejové lože je ještě vyztuženo podélnými pásovými výztuhami. Konstrukce byla vyrobena z oceli třídy S355. Montáž mostu probíhala podélným výsunem z jedné strany a následně byla spuštěna o 1,4 m do definitivní polohy na hrncová ložiska.

Přípravný výbor sympozia při výběru návrhů zaslaných k ocenění hodnotil, tak jako každý rok, technické řešení, kvalitu zhotovení, architektonické ztvárnění, provedení detailů a v neposlední řadě sledoval i cenu díla. Letošní výběr byl relativně snazší, protože bylo předloženo pouze 5 návrhů, což je nejmenší počet za celou dobu konání soutěže Mostní dílo. Mosty navržené přípravným výborem k ocenění se vyznačují odborně fundovaným návrhem a vysokou kvalitou provedení. Nezbývá než si přát, aby v příštím roce bylo zasláno více návrhů, které se budou ucházet o titul Mostní dílo roku 2014.

2013 Bridge Work
The competition Bridge Work is a part of MOSTY 2015, international symposium held on April 24 – 25, 2015 in Voroněž Hotel in Brno. Bridges put into operation in 2013 or earlier which had already been in operation for at least one year could participate in the competition. The preparatory committee of the symposium received five proposals, two in the category of new work and three in the category of reconstruction or repairs. The preparatory committee recommended the Minister of Transport to award three bridges this year. Awards are going to be handed over to designers and contractors of the bridges at the beginning of the symposium with the participation of top representatives of transport department.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Dálniční most v inundačním území Lužnice ve Veselí nad LužnicíLávka mezi Českým Těšínem a Cieszynem přes OlšiMost na silnici II/305 přes železniční trať v ChocniTramvajové a silniční mosty přes přednádražní prostor ve SvinověŽelezniční most přes Bečvu v Přerově

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (70x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (60x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (57x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice