KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Mostní dílo roku 2012

Mostní dílo roku 2012

Publikováno: 18.4.2014
Rubrika: Mosty

Součástí mezinárodního sympozia MOSTY 2014, které se bude konat ve dnech 24. – 25. dubna 2014 v hotelu Voroněž v Brně, je soutěž o Mostní dílo roku. Do soutěže mohly být přihlášeny mosty, které byly uvedeny do provozu v roce 2012, případně dříve, které se již osvědčily v provozu po dobu minimálně jednoho roku. Přípravnému výboru sympozia bylo předloženo 10 návrhů, z toho 5 v kategorii novostavba a 5 v kategorii přestavba nebo oprava. Přípravný výbor letos doporučil ministrovi dopravy k ocenění celkem čtyři mosty. Ocenění budou předána projektantům a zhotovitelům mostů v úvodu sympozia za účasti vrcholných představitelů resortu dopravy.

KATEGORIE NOVOSTAVBA 
1. Lávka přes Jizeru v Semilech
Lávka je součástí cyklostezky „Z údolí Jizery do údolí Bobru“ a v centru Semil ji převádí přes řeku Jizeru od stadionu na ostrov s klidovou zónou. Ocelová lávka má obloukovou hlavní nosnou konstrukci, má jeden oblouk, který je umístěn ve svislé rovině. Na oblouku je zavěšen trám mostovky, který je v půdorysu esovitě zakřiven. Trám mostovky je umístěn šikmo vzhledem k rovině oblouku. Rozpětí oblouku činí 43,2 m a vzepětí 14,4 m. Oblouk ve tvaru paraboly je vetknut do základů a je zhotoven z trubky ∅ 610/20 mm. Trám mostovky má dva podélné půdorysně zakřivené nosníky v osové vzdálenosti 4 000 mm. Nosníky jsou zhotoveny z trubky ∅ 426/16 mm. V podélném směru jsou nosníky provedeny s nadvýšením, tudíž střednice oblouku je v prostorové křivce. Trámy jsou na oblouku zavěšeny pomocí 9 párů šikmých závěsů. Závěsy jsou šikmé v příčném řezu i v podélné rovině. Závěsy jsou zhotoveny z tyčí ∅ 36 mm. Mostovka se skládá z příčníků a betonové desky. Příčníky z profilů U140 jsou umístěny v osové vzdálenosti 1,5 m a jsou zabetonované do desky mostovky tloušťky 200 mm.

2. Sklopný most v Českém Vrbném
Most je součástí ochranného přístavu na řece Vltavě, který poskytuje ochranu plavidlům při zvýšené hladině vody. Jednostranně sklopný most s protizávažím je ocelový s ortotropní mostovkou a má rozpětí 9,9 m. Trám má dva hlavní nosníky, které jsou na jednom konci uloženy na čepových ložiskách a na druhém konci jsou uloženy na opěru. Při zdvíhání se hlavní nosníky včetně mostovky otáčí kolem čepových ložisek. Zdvíhání je realizováno pomocí hydraulického lisu umístěného pod mostovkou a pomocí dvou táhel, která jsou zavěšena na nosnících vahadla s protizávažím. Protizávaží je zhotoveno z trubky ∅ 1 626/22,2 mm vyplněné betonem. Vahadlo je kloubově podepřeno na pylonu vetknutém do opěry. Pylon je komorového průřezu a je ve svislém směru zakřiven. Nosníky vahadla jsou komorového průřezu proměnné výšky a se zakřivenou střednicí. Táhla jsou z tyčí M30. Ortotropní mostovka je z plechu tloušťky 15 mm vyztuženého podélnými a příčnými výztuhami. Na plechu je bezešvá přímopojížděná izolace tloušťky 5 mm.

3. Most na VMO Dobrovského v Brně
Mostní objekt převádí ulici Hradeckou a připojovací rampu z ulice Žabovřeské. Pod mostem se nachází kruhová křižovatka (rondel) a pod ní ještě ražený tunel. Mostní objekt v půdorysu je ve tvaru nesymetrického V (rozštěpu). Jedna větev je přímá o 5 polích o rozpětí 20,5 až 32,0 m, druhá větev je v půdorysném oblouku o poloměru 71,2 m, má 5 polí o rozpětí 18,8 až 37,6 m. Na obou větvích je jednopruhová jednosměrná vozovka šířky 7,0 resp. 7,6 m. Hlavní nosnou konstrukcí je předpjatý dvoukomorový nosník výšky 1,5 m a šířky 7,8 resp. 8,4 m. Nosníky jsou uloženy pod střední stěnou na hrncová ložiska spočívajících na vetknutých pilířích výšky 5,4 až 6,3 m. Průřez pilířů je po výšce proměnný, vnější rohy jsou zaoblené. Pilíře i opěry jsou založeny na velkoprůměrových pilotách ∅ 0,9 nebo 1,2 m délky 12 až 25 m. Most je navržen jako jeden dilatační celek. Na dvou opěrách jsou lamelové mostní závěry, na jedné opěře je jednoduchý povrchový závěr. Na mostě jsou betonová svodidla kotvená do nosné konstrukce. Vozovka je asfaltová o celkové tloušťce 140 mm.

4. Lávka přes Orlici v Hradci Králové
Lávka převádí provoz chodců a cyklistů přes řeku Orlici a propojuje Jiráskovy sady s univerzitním kampusem. Ocelová lávka o jednom poli rozpětí 72,9 m má horní mostovku a lomenou niveletu uprostřed. Hlavním nosným systémem je vzpínadlo, které se nachází ve třech svislých rovinách v osové vzdálenosti 2,25 m. Vzpínadlo se skládá z horního pásu profilu HEA 450, dolního táhla z tyče ∅ 100 mm, ze šesti vzpěr svařovaného T průřezu a ze dvou diagonálních táhel z tyče ∅ 56 mm. Všechny tyčové prvky jsou připojeny na styčníkové plechy nebo na stěny T průřezů pomocí objímek a čepů. Příčná a vodorovná tuhost je zajištěna diagonálními táhly z tyčí ∅ 30 mm. Horní pásy vzpínadla jsou součástí mostovky. Mezi pásy jsou vloženy trubkové vzpěry ∅ 168 mm. Na pásech jsou uloženy ocelové pororošty. Zábradlí výšky 1,3 m má lehké madlo a svislou výplň z ocelových pásků. Celá ocelová konstrukce je žárově zinkovaná.

5. Dálniční most u obce Vchynice
Most se nachází na dálnici D8 v úseku Lovosice – Řehlovice. Niveleta dálnice v místě obce Vchynice je cca 10 – 15 m nad terénem a z důvodů ochrany obce, je na mostě zhotoven uzavřený protihlukový tubus. Pro každý pás dálnice je samostatná hlavní nosná konstrukce, kterou je spojitý nosník o 6 polích rozpětí 6 × 38,3 m. Konstrukce se skládá ze 7 předpjatých prefabrikovaných nosníků typu Petra, které jsou spřaženy s železobetonovou deskou tloušťky 220 mm. Nosníky Petra tvaru širokopřírubového T výšky 1 800 mm jsou dodatečně předpjaté. Spojitost nad vnitřními pilíři je zajištěna předpínacími kabely v každém nosníkovém žebru a betonářskou výztuží v betonové desce. Nosná konstrukce musela být zesílena kvůli přitížení od protihlukového tubusu. Hlavními nosnými prvky ocelové konstrukce protihlukového tubusu jsou příčné vazby ve vzdálenosti 5 m. Jsou to trojkloubové obloukové rámy o rozpětí 31,4 m se střední stojkou. Rámy jsou ve tvaru vierendeelova nosníku o výšce průřezu 650 mm a jsou trubkové. Na vazbách jsou uloženy vaznice, paždíky a zasklení.

KATEGORIE PŘESTAVBA NEBO OPRAVA
6. Rekonstrukce silničního mostu v Brandýse nad Labem
Původní silniční ocelový příhradový most s mezilehlou mostovkou z roku 1878 bylo nutno vzhledem k jeho havarijnímu stavu nahradit novou mostní konstrukcí. Nový most je železobetonový s horní mostovkou trámový o třech polích rozpětí 29,1 + 66,0 + 29,1 m. Příčným řezem trámu je komora se šikmými stěnami a s oboustranně vyloženými konzolami. Výška průřezu je po délce trámu proměnná, v poli činí 2,0 m a nad pilíři 3,0 m. Nová mostní konstrukce je v ose původního mostu, má shodnou délku a polohu opěr. Pilíře jsou v jiné poloze, původní střední pilíř byl odstraněn. Pilíře jsou výrazným architektonickým prvkem, v horní části vybíhají až do úrovně mostovky a je na nich umístěna vyhlídka. Líc pilířů a opěr je opatřen kamenným obkladem z řádkového zdiva a jsou použity dva druhy žuly. Opěry i pilíře jsou založeny hlubině. Pilíře spočívají na 14 velkoprůměrových pilotách délky 8,2 resp. 8,5 m. Na mostě je dvoupruhová vozovka šířky 8,5 m a oboustranné chodníky. Most je navržen tak, aby v případě uzavírky rychlostní komunikace I/10 mohl sloužit jako objízdná trasa.

7. Rekonstrukce silničního mostu v Libici nad Cidlinou
Původní trámový železobetonový most o dvou polích z roku 1904 byl v havarijním stavu, a proto byl nahrazen novým mostem o jednom poli. Most se nachází v intravilánu obce Libice nad Cidlinou a převádí silnici III/3281 přes řeku Cidlinu. Nový most je zavěšený se dvěma nízkými pylony umístěnými na jedné opěře, ze kterých vycházejí závěsy do parapetních předpjatých betonových trámů. Z každého pylonu vycházejí čtyři lanové závěsy do pole mostu a čtyři zpětné závěsy kotvené do spodní stavby. V příčném řezu je parapetní konstrukce symetrická a má šířku 17,2 m. Parapetní nosníky šířky 1,25 m vystupují 1,1 m nad úroveň vozovky. Vně parapetních nosníků jsou oboustranné chodníky šířky 2,75 m. Parapetní trámy jsou na jedné straně vetknuty do pylonů a na druhé straně jsou uloženy na ložiska na opěře. Výška trámů po délce je proměnná od 1,5 do 2,25 m. Nosná konstrukce je předepnuta třemi typy předpětí: podélné kabely se soudržností, volné kabely a svislé kabely se soudržností. Opěry jsou založeny na velkoprůměrových pilotách.

8. Oprava mostovky Karlova mostu
Karlův most patří k nejpamátnějším evropským mostům a na začátku 21. století byl vyhlášen mostem tisíciletí v České republice. Karlův most byl za dobu své existence několikrát poškozen povodněmi a prošel složitým vývojem. Na přelomu století na základě dlouhodobého experimentálního monitorování mechanických poruch byl vypracován návrh na opravu Karlova mostu. Celá oprava mostu byla rozdělena do několika etap: Malostranské předmostí, Staroměstské předmostí, založení pilířů, mostovka včetně parapetních zdí a kamenné opláštění. Do soutěže o mostní dílo roku 2012 byla podána oprava mostovky. Mostovkou se v tomto případě rozumí všechny vrstvy, které se nacházejí nad železobetonovou deskou, která byla vložena do konstrukce mostu v 60. a 70. letech minulého století. Současný stav byl takový, že docházelo k vyklánění a posunům parapetní zdi a pronikání vlhkosti do konstrukce obloukového mostu. Při opravě byly všechny vrstvy mostovky odstraněny a nahrazeny novým souvrstvím, které vyloučí všechny příčiny výše uvedených poruch, umožní vložení potřebných inženýrských sítí a obnoví původní historický vzhled vozovky. Parapetní zdi byly rozebrány a zhotoveny nově s použitím většiny původních zachovalých pískovcových bloků.

9. Rekonstrukce silničního mostu přes Ploučnici před Borečkem
Most převádí silnici č. 270 v úseku Doksy – Mimoň přes řeku Ploučnici. Jedná se o trámový most o jednom poli rozpětí 29 m. Hlavní nosnou konstrukci tvoří 9 předpjatých nosníků průřezu I s dobetonávkou mezi přírubami jednotlivých nosníků o šířce 390 mm. Při povodni byly odhaleny piloty jedné opěry na výšku cca 1,0 m. Při rekonstrukci mostu bylo provedeno podchycení poškozené opěry, sanace úložných prahů a závěrných zdí. Na hlavní nosné konstrukci byly opraveny koncové příčníky, byla provedena diagnostika předpínací výztuže a kompletní ochrana obnažené betonářské výztuže. Všechny pohledově viditelné plochy nosné konstrukce byly otryskány a sanovány. Hloubka a rozsah sanačních prací byl závislý na stavu betonu po otryskání. Po sanaci horního povrchu se do nosníků osadily trny a vybetonovala spřažená deska tloušťky 110 mm. Stávající ocelová ložiska byla očištěna a byla provedena nová protikorozní ochrana. Na mostě byly zhotoveny nové monolitické železobetonové římsy kotvené do nosné konstrukce, nové vozovkové a izolační souvrství, nové mostní závěry a zábradlí.

10. Rekonstrukce silničního mostu U Jánů v Jihlavě
Předmětem rekonstrukce byl památkově chráněný secesní železobetonový obloukový most z roku 1909. Most převádí místní komunikaci přes řeku Jihlava. Most má dvě pole o světlosti 15,4 m a betonový pilíř uprostřed koryta řeky. Nosná konstrukce vykazovala před rekonstrukcí značné poruchy, most byl v havarijním stavu. Účelem rekonstrukce bylo uvedení mostu do původního stavu včetně všech zdobných prvků, ale pouze pro občasný přejezd vozidel do hmotnosti 5 t. Původní litinové zábradlí bylo odvezeno k repasi a zděné zábradelní sloupky byly deponovány na staveništi. Následovalo odbourání betonových říms, parapetních zdí a odtěžení násypu. Byla ponechána pouze původní železobetonová klenba v šíři cca 5,5 m. Nově byla provedena nadbetonávka tloušťky 200 mm a spřažena pomocí trnů s původní betonovou klenbou. Dále se vybetonovaly nové parapetní zdi a chodníkové konzoly. Na obloucích a na parapetních zdech byla provedena celoplošná izolace a na ní hutněný štěrkopískový zásyp. Vozovka z žulových kostek byla spárována písčito-jílovitou zeminou. Na líci parapetních zdí byly obnoveny veškeré ozdobné secesní prvky. Přípravný výbor sympozia při výběru návrhů k ocenění hodnotil technické řešení, kvalitu zhotovení, architektonické ztvárnění, provedení detailů a v neposlední řadě sledoval cenu díla. Výběr nebyl jednoduchý, protože všechny mosty navržené k ocenění se vyznačovaly odborně fundovaným návrhem a vysokou kvalitou provedení. Nezbývá než si přát, aby úsporná opatření v resortu ministerstva dopravy neměla ani v budoucnu vliv na kvalitu oprav, rekonstrukcí a provádění nových mostů.

2012 Bridge Work
MOSTY 2014, an international symposium, which will be held on April 24 – 25, 2014 in Voroněž Hotel in Brno, is a competition awarding the bridge work of the year. Bridges put into operation in 2012 or earlier, which had already been in operation for at least one year, could participate in the competition. The preparatory committee of the symposium received 10 proposals, 5 in the category of new work and 5 in the category of reconstruction or repairs. The preparatory committee has recommended the Minister of Transport to award four bridges this year. Awards will be handed over to designers and contractors of the bridges at the beginning of the symposium with the participation of top representatives of transport department.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Lávka přes Jizeru v SemilechSklopný most v Českém VrbnémMost na VMO Dobrovského v BrněLávka přes Orlici v Hradci KrálovéDálniční most u obce VchyniceRekonstrukce silničního mostu v Brandýse nad LabemRekonstrukce silničního mostu v Libici nad CidlinouOprava mostovky Karlova mostuRekonstrukce silničního mostu přes Ploučnici před BorečkemRekonstrukce silničního mostu U Jánů v Jihlavě

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice