KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Mostní dílo roku 2011

Mostní dílo roku 2011

Publikováno: 29.3.2013
Rubrika: Mosty

Mezinárodní sympozium MOSTY 2013 se bude konat ve dnech 25. – 26. dubna 2013 v hotelu Voroněž v Brně. Již tradičně je součástí sympozia soutěž o Mostní dílo roku. Letos mohou soutěžit mosty, které byly uvedeny do provozu nejpozději v roce 2011. Přípravnému výboru sympozia bylo předloženo 6 návrhů, z toho 4 v kategorii novostavba a 2 v kategorii přestavba nebo oprava. Přípravný výbor doporučil ministrovi dopravy k ocenění celkem tři mosty. Ocenění budou předána projektantům a zhotovitelům mostů v úvodu sympozia za účasti vrcholných představitelů resortu dopravy. Soutěžily 4 mosty pozemních komunikací, jeden železniční a jedna lávka pro chodce.

KATEGORIE NOVOSTAVBA
Silniční most přes řeku Olši v Karviné
Po povodni v roce 2010 byl původní železobetonový trámový most s pilířem uprostřed řeky poškozen a byl nahrazen novým mostem bez pilíře v řece. Jedná se o ocelový most o třech polích rozpětí 24,2 + 67,4 + 26,9 m. Most je šikmý a má dolní mostovku. Staticky je most spojitý, ve středním poli je trám vyztužen obloukem o vzepětí 10,0 m. Dva oblouky jsou umístěny ve svislých rovinách a nejsou vzájemně spojeny ztužidlem. Oblouky jsou komorového průřezu s proměnnou výškou 670 až 930 mm a konstantní šířkou 1 000 mm. Trám mostovky je zavěšen na šesti svislých tyčových závěsech Macalloy průměru 87 mm. Trám je plnostěnný tvaru I o výšce 2 200 mm a šířce pásnic 800 mm. Mostovka je příčníková se spřaženou betonovou deskou. Most je uložen na deseti hrncových ložiscích s možností výškové rektifikace v důsledku očekávaných poklesu podpěr od poddolování. Založení opěr a pilířů je hlubinné na velkoprůměrových pilotách 1 200 mm.

Lávka přes dálnici D47 a silnici I/47 v Bohumíně
Zavěšená lávka s jedním ocelobetonovým pylonem o dvou polích má rozpětí 54,9 + 58,3 m. Nosnou konstrukcí je monolitický předpjatý parapetní nosník konstantní výšky. Závěsy jsou v jedné rovině v poloharfovém uspořádání. Pylon se skládá z dvojice komorových průřezů 600 × 800 mm spojených v horní a v dolní části ocelovou stěnou. V patě je pylon vetknut do základu. S ohledem na půdorysné zakřivení osy lávky byl pylon ve vrcholu při montáži vykloněn o 527 mm. Na lávce jsou použity lanové závěsy průměru 35 a 40 mm s pevnou čepovou koncovkou. Nosná konstrukce trámu je provedena z monolitického předpjatého vysokopevnostního betonu. Trám je lichoběžníkového průřezu o výšce 1,0 m s výrazně vyloženými oboustrannými konzolami u dolního líce trámu. Vyložení levé konzoly je 2 775 mm a pravé 3 525 mm. Konzola s větším vyložením slouží pro cyklisty a druhá pro chodce. Konzola cyklistické části lávky je v dolní části vylehčena prolisy.

Most na silnici I/67 přes trať v Bohumíně-Skřečoni
Most je součástí nového městského obchvatu v rámci přeložky silnice I/67 do Skřečoně. Most převádí silnici přes trať Přerov – Žilina, přes ulici Jana Palacha, obslužnou komunikaci a přes koryto stružky. Zavěšený symetrický most se dvěma nízkými pylony má tři pole rozpětí 30,0 + 70,0 + 30,0 m a nachází se v půdorysném a výškovém oblouku. Hlavní nosnou konstrukcí mostu jsou dva plnostěnné ocelové trámy nesymetrického I průřezu se šikmou stojinou. Vně mostu jsou nosníky doplněny skruženou kapotáží, čímž se vytváří uzavřený ocelový průřez. Most má dolní mostovku se stlačenou stavební výškou. Mostovka je příčníková, ocelové příčníky průřezu I proměnné výšky jsou v osové vzdálenosti 3,0 m. S příčníky je spřažena betonová deska mostovky tl. 220 mm. Pylony jsou vysoké 13,0 m a v příčném řezu jsou vykloněny směrem ven z mostu. Pětiboké pylony jsou spřažené ocelobetonové a spolu s nadpodporovým příčníkem tvoří příčný polorám. Závěsy jsou v poloharfovém uspořádání a jsou provedeny z tyčí Maccaloy ∅ 85, 90 a 100 mm. Všechny podpěry jsou hlubinně založeny na pilotách ∅ 900 mm.

Estakáda na silnici I/19 přes trať a komunikace v obci Sosnová
Most je součástí přeložky silnice I/9 u České Lípy a převádí silnici kategorie S11,5/80 přes trať Litoměřice – Česká Lípa a přes tři místní komunikace. Betonový trámový most o deseti polích s největším rozpětím 36,0 m má celkovou délku 299 m. Most se nachází v půdorysném a výškovém oblouku. Příčný řez nosné konstrukce je deskový, výška nosníku 1,8 m je po délce mostu konstantní. Z desky vybíhají oboustranné konzoly o vyložení 2,25 m. Celková šířka nosné konstrukce činí 14,0 m. V podélném směru je konstrukce omezeně předepnutá, v příčném směru je železobetonová. Na každé podpěře jsou dvě hrncová ložiska. Podélně pevná ložiska jsou na dvou středních pilířích, na ostatních podpěrách jsou ložiska podélně posuvná. Masivní železobetonové pilíře výšky do 11 m mají oválný průřez a v horní části se plynule rozšiřují. Obě opěry a některé pilíře jsou založeny plošně, některé hlubinně v závislosti na proměnných základových poměrech.

KATEGORIE PŘESTAVBA NEBO OPRAVA
Rekonstrukce železničního mostu v Jablunkově na trati Dětmarovice – státní hranice
Z důvodu zvýšení traťové rychlosti došlo k přeložce trati a ke stavbě nového železničního dvoukolejného mostu, který překonává řeku Olši. Most má dvě pole a horní mostovku s kolejovým ložem v betonovém žlabu. Kolej je v půdorysném oblouku, ocelové nosníky jsou přímé a nad pilířem jsou směrově zalomeny. Jedná se o spojitý trámový most o rozpětí zhruba 40 + 37 m. V příčném řezu jsou 4 ocelové plnostěnné nosníky průřezu I výšky 2,4 m, spřažené s betonovou deskou mostovky, která tvoří žlab pro kolejové lože. Nad pilířem je výškový parabolický náběh u dolní pásnice, výška nosníků je potom 3,1 m. Hlavní nosníky jsou propojeny příčnými plnostěnnými ztužidly. Na opěrách a na pilíři jsou ztužidla na celou výšku hlavních nosníků. V polích jsou ztužidla nižší a jsou umístěna cca v pětinách rozpětí. Železobetonová deska je v příčném řezu lomená, má tloušťku min. 365 mm a je spřažená s ocelovými nosníky pomocí trnů. Nosná konstrukce je uložena na hrncových ložiskách, na opěrách jsou dvě, na pilíři jsou čtyři ložiska.

Oprava přepadu rybníku Bezdrev
Nad přepadem rybníku Bezdrev je kamenný klenbový most o třech otvorech. Most se skládá ze dvou vývojově různých částí, starší část o dvou otvorech se předpokládá cca z let 1770 až 1780, novější část o jednom otvoru je z roku 1880. Světlost starších kleneb je cca 6,7 m, novější 4,0 m. Celková délka mostu je téměř 37 m. Na mostě je vedena komunikace III. třídy, šířka mezi čelními zdmi činí cca 5,0 m. Hlavním důvodem opravy je špatný technický stav mostu. Došlo k částečné destrukci čelní zdi, k podemletí základové spáry starší části mostu, ke značnému rozpadu cihelné pokrývky římsových zdí aj. Při opravě byl odstraněn torkretový nástřik ze 70. let minulého století, který zadržoval vlhkost ve zdivu. Dále byly nadvýšeny čelní zdi, původní cihlová pokrývka čelních zdí byla nahrazena kamennými deskami, byla provedena nová vápenná omítka tak, že ve zdivu byly větší kameny viditelné a byla provedena nová žulová dlažba na vozovce. Všechny opravy byly prováděny se souhlasem a pod dohledem památkového úřadu.

Všechny návrhy předložené do soutěže Mostní dílo roku 2011 se vyznačují vyspělým technickým návrhem a vysokou kvalitou zhotovení odevzdaného díla na základě potvrzení příslušného majetkového správce. Přípravný výbor dále hodnotil architektonické ztvárnění mostu, provedení detailů konstrukce a v neposlední řadě sledoval cenu díla. Všichni doufáme, že úsporná opatření v resortu ministerstva dopravy nebudou mít vliv na kvalitu prováděných mostů a že v příštím roce, v soutěži Mostní dílo roku 2012, bude možno vybírat z všestranně kvalitních návrhů.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Silniční most přes řeku Olši v KarvinéLávka přes dálnici D47 a silnici I 47 v BohumíněMost na silnici I 67 přes trať v Bohumíně-SkřečoniEstakáda na silnici I 19 přes trať v obci SosnováRekonstrukce železničního mostu v JablunkověOprava přepadu rybníku Bezdrev

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice