KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Mostní dílo roku 2009

Mostní dílo roku 2009

Publikováno: 4.4.2011
Rubrika: Mosty

Mezinárodní sympozium MOSTY 2011 se bude letos konat ve dnech 14. a 15. dubna v hotelu Voroněž v Brně. Jedná se již o tradiční setkání několika stovek odborníků, kteří mají nějaký vztah k mostnímu stavitelství. Letos bude sympozium již 16. v pořadí. Součástí sympozia je soutěž Mostní dílo roku, do které se mohou přihlásit mosty, které jsou aspoň jeden rok v provozu a byly zkolaudovány v roce 2009. Letošní soutěž tudíž nese název Mostní dílo roku 2009.

Soutěž je také již tradičně rozdělena do dvou kategorií: novostavba a přestavba. V letošním roce bylo do kategorie novostavba přihlášeno šest projektů: jeden most železniční, tři mosty silniční a dvě lávky pro chodce. V kategorii přestavba byly podány dva návrhy: jeden most železniční a jedna lávka pro chodce.

Přípravný výbor sympozia přihlíží při hodnocení návrhů ke kvalitě projektu, provedení, ceně a k estetickému působení mostního díla. Přípravný výbor předkládá návrhy na ocenění projektanta a zhotovitele mostu ministru dopravy. Ocenění bude předáno v úvodu sympozia za účasti vrcholných představitelů z resortu dopravy.

V KATEGORII NOVOSTAVBA BYLY DO SOUTĚŽE PŘIHLÁŠENY:
1. Železniční most na trati Hrušovany – Brno
Železniční jednokolejný ocelový most se nachází na trati Hrušovany – Brno v km 152,4. Most má jedno pole rozpětí 46,0 m. Hlavní nosnou konstrukcí je tuhý trám vyztužený obloukem, tzv. Langerův trám. Vzepětí oblouku činí 7,6 m. Most má kolejové lože uložené v ocelovém žlabu. Kolej na mostě je v půdorysném oblouku. Osová vzdálenost hlavních nosníků je 8,15 m. Trámy hlavních nosníků jsou svařované nosníky průřezu I o výšce 1 750 mm. S trámy spolupůsobí žlab pro kolejové lože. Dno žlabu je vyztuženo podélnými výztuhami pásového průřezu a příčnými výztuhami obráceného T průřezu v osové vzdálenosti 2,5 m. Průřez oblouku je komorový o šířce 700 mm a výšce 600 mm. Závěsy jsou umístěny po 5,0 m a jsou provedeny z plných tyčí Ø 87 mm. Na horním i na dolním konci každého závěsu je čepový přípoj. Konstrukce je vyrobena z několika tříd ocelí S235, S355, S460 a také z nerezové oceli. Montáž mostu byla provedena pomocí podélného vysouvání po vysouvací dráze.

2. Silniční estakáda na MÚK Hlinky v Brně
Estakáda je součástí mimoúrovňové křižovatky Hlinky v Brně. Pod mostem je kruhový objezd, dvě větve křižovatky, chodníky a odstavné parkovací plochy. Hlavní nosnou konstrukcí je spojitý deskový most o sedmi polích rozpětí 15,0 + 20,0 + 20,0 + 21,0 + 20,0 + 20,0 + 15,0 m. Deska šířky 11,0 m a tloušťky uprostřed 1,0 m a na krajích 0,35 m je monolitická a předpjatá. Konstrukce je uložena na pilířích prostřednictvím vrubových kloubů a na opěrách je uložena na hrncová ložiska. Betonáž desky probíhala ve třech etapách od jedné opěry k druhé na pevné skruži. V desce je umístěno devět průběžných 19lanových kabelů Ø 15,5 mm a čtyři přímé 6lanové kabely Ø 15,5 mm. Kabely se napínaly jednostranně ve třech etapách výstavby, vždy z čela jednotlivých etap. Nad krajními opěrami jsou osazeny povrchové mostní závěry pro celkový podélný pohyb ± 40 mm. Na mostě je provedena třívrstvá vozovka celkové tloušťky 140 mm. Založení mostu je hlubinné na vrtaných pilotách.

3. Most na silnici I/34 u obce Květinov
Most převádí silnici I/34 přes Perlový potok a místní komunikaci. Jedná se o betonový trámový most spojitý o šesti polích rozpětí 15,5 + 25,5 + 3 × 32,0 + 25,5 m. Hlavní nosnou konstrukcí je monolitický podélně předpjatý spojitý nosník. Příčný řez nosníku se skládá z plné desky s oboustrannými konzolami. Deska má tloušťku 1,45 m a šířku u dolního líce 5,4 m a u horního líce 6,7 m. Vyložení konzol činí 3,5 m. V příčném směru je konstrukce železobetonová. Pilíře jsou stěnové, kónicky se rozšiřující směrem vzhůru. Pilíře jsou vetknuté do základů. Nosná konstrukce je osazena na hrncová posuvná ložiska a na všesměrně posuvná elastomerová ložiska. Nosná konstrukce mostu byla betonována na pevné skruži. Na mostě je provedena dvouvrstvá vozovka tloušťky 90 mm, která se skládá z pečeticí vrstvy, z vodotěsné izolace z natavovaných asfaltových pásů, z ochrany izolace a z obrusné vrstvy.

4. Most na polní cestě přes dálnici D47
Most převádí polní cestu přes dálnici D47 v úseku Hladké Životice – Bílovec. Most je betonový obloukový s horní mostovkou. Rozpětí oblouku je 51,3 m a vzepětí 5,195 m. Průřez oblouku má šířku 2,5 m a tloušťku 0,6 m. Celková délka nosné konstrukce je 85,9 m. Most má deskovou mostovku, která je podpírána ve vrcholu oblouku, čtyřmi šikmými stojkami a na koncových příčnících, tvořících opěry. Deska mostovky má šířku 6,2 m a tloušťku 0,5 m. Koncové příčníky jsou propojeny vzpěrami s patkami oblouku. Oblouk, stojky a vzpěry mají obdélníkový průřez a jsou vyrobeny ze železobetonu. Deska mostovky má lichoběžníkový průřez a je předpjatá. Vodotěsná izolace je provedena z natavovaných asfaltových pásů. Vozovka je dvouvrstvá, tloušťky 85 mm. Zakládání je hlubinné na vrtaných pilotách.

5. Lávka u Strakonického hradu
Lávka propojuje centrum města s historickým územím Strakonického hradu. Hlavní nosnou konstrukcí je visutý most o rozpětí středního pole 89,4 m. Pylony jsou mírně šikmé a v příčném řezu tvoří uzavřený rám. Pylony jsou ocelové z komorových svařovaných průřezů. Vnitřek komor je vyplněn betonem. Hlavní visutá lana jsou složena z 31 lan Ø 15,3 mm z drátů vysoké pevnosti. Ocelová lana neprocházejí spojitě přes pylon, jsou kotvena do pylonu a jsou uložena v polyetylenové trubce s tukovou výplní. Tyčové závěsy ∅ 30 mm jsou připojeny do konzol příčníků. Trám mostovky se skládá ze dvou podélných ocelových válcovaných nosníků a z příčníků ve vzdálenosti 2,45 m, na kterých je uloženo osm podélníků. Mostní svršek je z dubových fošen tloušťky 70 mm s protiskluzovými drážkami. Lávka je vybavena hydraulickými tlumiči podélných kmitů a lanovými tlumiči příčných kmitů.

6. Lávka přes jižní zhlaví nádraží v Benešově
Lávka přes jižní zhlaví nádraží v Benešově slouží pro chodce a cyklisty. Lávka má tři pole o rozpětí 20,6 + 45,5 + 8,3 m. Konstrukce lávky je spojitá trámová s dolní mostovkou. V příčném řezu má lávka dva příhradové hlavní nosníky v mírně šikmých rovinách, které jsou v úrovni horních a dolních pásů spojeny příhradovým ztužením. Hlavní nosníky jsou svislicové soustavy a jsou trubkové. Mostovka se skládá z příčníků a šesti podélníků. Dřevěná vozovka z tropického dřeva je vytvořena z příčně umístěných fošen tloušťky 28 mm s protiskluzovými
drážkami. Zajímavým způsobem je provedeno osvětlení lávky. Svítidla jsou umístěna v ocelovém svařenci v místě průniku diagonál horního ztužení. Osa lávky je v půdorysném a výškovém oblouku. Spodní stavba se skládá ze dvou betonových opěr a dvou ocelových příhradových trubkových pilířů.

V KATEGORII PŘESTAVBA NEBO OPRAVA BYLY DO SOUTĚŽE PŘIHLÁŠENY:
7. Znojemský viadukt
Znojemský viadukt převádí jednokolejnou trať Šatov – Znojmo přes údolí řeky Dyje. Jde o historicky významný a impozantní most, který byl postaven již v roce 1871. V roce 1992 byl původní most snesen a nahrazen mostním provizoriem ŽM 16. V roce 2009 byl uveden do provozu nový most na rekonstruovaných původních kamenných pilířích. Hlavní nosnou konstrukcí je spojitý trámový most o čtyřech polích rozpětí 50 + 60 + 60 + 50 m. Most je ocelový s horní mostovkou s kolejovým ložem. Hlavní nosníky jsou příhradové kosoúhlé soustavy. Celá konstrukce je celosvařovaná z oceli S355. Protikorozní ochrana ocelového žlabu pro kolejové lože je polyuretanová, ostatní ocelové části jsou chráněny kombinovaným systémem metalizace a nátěry. Stará mostní konstrukce ŽM 16 byla podélně vysouvána směrem na Šatov a současně byla nová konstrukce podélně zasouvána ve směru od Znojma bez použití provizorních podpěr.

8. Lávka přes Palackého třídu v Pardubicích
Původní lávka byla snesena z důvodu špatného stavebního stavu a změněné stavební situace. Nová lávka má tři pole o rozpětí 15,0 + 16,4 + 5,2 m. Jedná se o spojitou trámovou konstrukci s horní mostovkou s průchozí šířkou 3,0 m. Nosná konstrukce lávky je tvořena dvojicí ocelových komorových nosníků se šikmými stěnami výšky 390 mm spřažených s přímo pochozí betonovou deskou mostovky. Komory jsou spojeny příčnými plnostěnnými ztužidly nad podpěrami a ve třetinách rozpětí. V úrovni horní pásnice komor jsou na obě strany lávky vyloženy ocelové konzoly, které podpírají podélný římsový nosník z ohýbaného plechu tvaru L. Spodní stavbu tvoří tři ocelové pilíře tvaru písmene V. Stojky pilířů komorového průřezu jsou vybetonovány z důvodu protikorozní ochrany vnitřního prostoru a kvůli zvýšení bezpečnosti proti nárazům vozidel.

Všechny návrhy předložené do soutěže Mostní dílo roku 2009 se vyznačují vysokou kvalitou projektu i realizace. U všech bylo doloženo prohlášení správce o vzorné kvalitě dokončeného díla. Do budoucna si jen můžeme přát, aby i v době úsporných opatření v resortu dopravy vznikala mostní díla, která budou dokladem vysokého umu našich mostařů a která budou dlouhodobě a spolehlivě sloužit svému účelu.

Bridge Work of 2009
International symposium BRIDGES 2011 will take place this year on April 14–15 in hotel Voroněž in Brno. It is a traditional meeting of several hundred professionals who have some relationship to bridge construction. This year it will be already the 16th symposium in a row. The competition of Bridge Work of the year is a part of the symposium and the bridges which were approved in 2009 and have been in operation for at least one year may be registered. This year´s competition therefore has the name of Bridge Work of 2009.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Železniční most na trati Hrušovany – BrnoSilniční estakáda na MÚK Hlinky v BrněMost na silnici I-34 u obce KvětinovMost na polní cestě přes dálnici D47Lávka u Strakonického hraduLávka přes jižní zhlaví nádraží v BenešověZnojemský viaduktLávka přes Palackého třídu v Pardubicích

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (67x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (63x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice