Mostní dílo roku 2009
Rubrika: Mosty
Mezinárodní sympozium MOSTY 2011 se bude letos konat ve dnech 14. a 15. dubna v hotelu Voroněž v Brně. Jedná se již o tradiční setkání několika stovek odborníků, kteří mají nějaký vztah k mostnímu stavitelství. Letos bude sympozium již 16. v pořadí. Součástí sympozia je soutěž Mostní dílo roku, do které se mohou přihlásit mosty, které jsou aspoň jeden rok v provozu a byly zkolaudovány v roce 2009. Letošní soutěž tudíž nese název Mostní dílo roku 2009.
Soutěž je také již tradičně rozdělena do dvou kategorií: novostavba a přestavba. V letošním roce bylo do kategorie novostavba přihlášeno šest projektů: jeden most železniční, tři mosty silniční a dvě lávky pro chodce. V kategorii přestavba byly podány dva návrhy: jeden most železniční a jedna lávka pro chodce.
Přípravný výbor sympozia přihlíží při hodnocení návrhů ke kvalitě projektu, provedení, ceně a k estetickému působení mostního díla. Přípravný výbor předkládá návrhy na ocenění projektanta a zhotovitele mostu ministru dopravy. Ocenění bude předáno v úvodu sympozia za účasti vrcholných představitelů z resortu dopravy.
V KATEGORII NOVOSTAVBA BYLY DO SOUTĚŽE PŘIHLÁŠENY:
1. Železniční most na trati Hrušovany – Brno
Železniční jednokolejný ocelový most se nachází na trati Hrušovany – Brno v km 152,4. Most má jedno pole rozpětí 46,0 m. Hlavní nosnou konstrukcí je tuhý trám vyztužený obloukem, tzv. Langerův trám. Vzepětí oblouku činí 7,6 m. Most má kolejové lože uložené v ocelovém žlabu. Kolej na mostě je v půdorysném oblouku. Osová vzdálenost hlavních nosníků je 8,15 m. Trámy hlavních nosníků jsou svařované nosníky průřezu I o výšce 1 750 mm. S trámy spolupůsobí žlab pro kolejové lože. Dno žlabu je vyztuženo podélnými výztuhami pásového průřezu a příčnými výztuhami obráceného T průřezu v osové vzdálenosti 2,5 m. Průřez oblouku je komorový o šířce 700 mm a výšce 600 mm. Závěsy jsou umístěny po 5,0 m a jsou provedeny z plných tyčí Ø 87 mm. Na horním i na dolním konci každého závěsu je čepový přípoj. Konstrukce je vyrobena z několika tříd ocelí S235, S355, S460 a také z nerezové oceli. Montáž mostu byla provedena pomocí podélného vysouvání po vysouvací dráze.
2. Silniční estakáda na MÚK Hlinky v Brně
Estakáda je součástí mimoúrovňové křižovatky Hlinky v Brně. Pod mostem je kruhový objezd, dvě větve křižovatky, chodníky a odstavné parkovací plochy. Hlavní nosnou konstrukcí je spojitý deskový most o sedmi polích rozpětí 15,0 + 20,0 + 20,0 + 21,0 + 20,0 + 20,0 + 15,0 m. Deska šířky 11,0 m a tloušťky uprostřed 1,0 m a na krajích 0,35 m je monolitická a předpjatá. Konstrukce je uložena na pilířích prostřednictvím vrubových kloubů a na opěrách je uložena na hrncová ložiska. Betonáž desky probíhala ve třech etapách od jedné opěry k druhé na pevné skruži. V desce je umístěno devět průběžných 19lanových kabelů Ø 15,5 mm a čtyři přímé 6lanové kabely Ø 15,5 mm. Kabely se napínaly jednostranně ve třech etapách výstavby, vždy z čela jednotlivých etap. Nad krajními opěrami jsou osazeny povrchové mostní závěry pro celkový podélný pohyb ± 40 mm. Na mostě je provedena třívrstvá vozovka celkové tloušťky 140 mm. Založení mostu je hlubinné na vrtaných pilotách.
3. Most na silnici I/34 u obce Květinov
Most převádí silnici I/34 přes Perlový potok a místní komunikaci. Jedná se o betonový trámový most spojitý o šesti polích rozpětí 15,5 + 25,5 + 3 × 32,0 + 25,5 m. Hlavní nosnou konstrukcí je monolitický podélně předpjatý spojitý nosník. Příčný řez nosníku se skládá z plné desky s oboustrannými konzolami. Deska má tloušťku 1,45 m a šířku u dolního líce 5,4 m a u horního líce 6,7 m. Vyložení konzol činí 3,5 m. V příčném směru je konstrukce železobetonová. Pilíře jsou stěnové, kónicky se rozšiřující směrem vzhůru. Pilíře jsou vetknuté do základů. Nosná konstrukce je osazena na hrncová posuvná ložiska a na všesměrně posuvná elastomerová ložiska. Nosná konstrukce mostu byla betonována na pevné skruži. Na mostě je provedena dvouvrstvá vozovka tloušťky 90 mm, která se skládá z pečeticí vrstvy, z vodotěsné izolace z natavovaných asfaltových pásů, z ochrany izolace a z obrusné vrstvy.
4. Most na polní cestě přes dálnici D47
Most převádí polní cestu přes dálnici D47 v úseku Hladké Životice – Bílovec. Most je betonový obloukový s horní mostovkou. Rozpětí oblouku je 51,3 m a vzepětí 5,195 m. Průřez oblouku má šířku 2,5 m a tloušťku 0,6 m. Celková délka nosné konstrukce je 85,9 m. Most má deskovou mostovku, která je podpírána ve vrcholu oblouku, čtyřmi šikmými stojkami a na koncových příčnících, tvořících opěry. Deska mostovky má šířku 6,2 m a tloušťku 0,5 m. Koncové příčníky jsou propojeny vzpěrami s patkami oblouku. Oblouk, stojky a vzpěry mají obdélníkový průřez a jsou vyrobeny ze železobetonu. Deska mostovky má lichoběžníkový průřez a je předpjatá. Vodotěsná izolace je provedena z natavovaných asfaltových pásů. Vozovka je dvouvrstvá, tloušťky 85 mm. Zakládání je hlubinné na vrtaných pilotách.
5. Lávka u Strakonického hradu
Lávka propojuje centrum města s historickým územím Strakonického hradu. Hlavní nosnou konstrukcí je visutý most o rozpětí středního pole 89,4 m. Pylony jsou mírně šikmé a v příčném řezu tvoří uzavřený rám. Pylony jsou ocelové z komorových svařovaných průřezů. Vnitřek komor je vyplněn betonem. Hlavní visutá lana jsou složena z 31 lan Ø 15,3 mm z drátů vysoké pevnosti. Ocelová lana neprocházejí spojitě přes pylon, jsou kotvena do pylonu a jsou uložena v polyetylenové trubce s tukovou výplní. Tyčové závěsy ∅ 30 mm jsou připojeny do konzol příčníků. Trám mostovky se skládá ze dvou podélných ocelových válcovaných nosníků a z příčníků ve vzdálenosti 2,45 m, na kterých je uloženo osm podélníků. Mostní svršek je z dubových fošen tloušťky 70 mm s protiskluzovými drážkami. Lávka je vybavena hydraulickými tlumiči podélných kmitů a lanovými tlumiči příčných kmitů.
6. Lávka přes jižní zhlaví nádraží v Benešově
Lávka přes jižní zhlaví nádraží v Benešově slouží pro chodce a cyklisty. Lávka má tři pole o rozpětí 20,6 + 45,5 + 8,3 m. Konstrukce lávky je spojitá trámová s dolní mostovkou. V příčném řezu má lávka dva příhradové hlavní nosníky v mírně šikmých rovinách, které jsou v úrovni horních a dolních pásů spojeny příhradovým ztužením. Hlavní nosníky jsou svislicové soustavy a jsou trubkové. Mostovka se skládá z příčníků a šesti podélníků. Dřevěná vozovka z tropického dřeva je vytvořena z příčně umístěných fošen tloušťky 28 mm s protiskluzovými
drážkami. Zajímavým způsobem je provedeno osvětlení lávky. Svítidla jsou umístěna v ocelovém svařenci v místě průniku diagonál horního ztužení. Osa lávky je v půdorysném a výškovém oblouku. Spodní stavba se skládá ze dvou betonových opěr a dvou ocelových příhradových trubkových pilířů.
V KATEGORII PŘESTAVBA NEBO OPRAVA BYLY DO SOUTĚŽE PŘIHLÁŠENY:
7. Znojemský viadukt
Znojemský viadukt převádí jednokolejnou trať Šatov – Znojmo přes údolí řeky Dyje. Jde o historicky významný a impozantní most, který byl postaven již v roce 1871. V roce 1992 byl původní most snesen a nahrazen mostním provizoriem ŽM 16. V roce 2009 byl uveden do provozu nový most na rekonstruovaných původních kamenných pilířích. Hlavní nosnou konstrukcí je spojitý trámový most o čtyřech polích rozpětí 50 + 60 + 60 + 50 m. Most je ocelový s horní mostovkou s kolejovým ložem. Hlavní nosníky jsou příhradové kosoúhlé soustavy. Celá konstrukce je celosvařovaná z oceli S355. Protikorozní ochrana ocelového žlabu pro kolejové lože je polyuretanová, ostatní ocelové části jsou chráněny kombinovaným systémem metalizace a nátěry. Stará mostní konstrukce ŽM 16 byla podélně vysouvána směrem na Šatov a současně byla nová konstrukce podélně zasouvána ve směru od Znojma bez použití provizorních podpěr.
8. Lávka přes Palackého třídu v Pardubicích
Původní lávka byla snesena z důvodu špatného stavebního stavu a změněné stavební situace. Nová lávka má tři pole o rozpětí 15,0 + 16,4 + 5,2 m. Jedná se o spojitou trámovou konstrukci s horní mostovkou s průchozí šířkou 3,0 m. Nosná konstrukce lávky je tvořena dvojicí ocelových komorových nosníků se šikmými stěnami výšky 390 mm spřažených s přímo pochozí betonovou deskou mostovky. Komory jsou spojeny příčnými plnostěnnými ztužidly nad podpěrami a ve třetinách rozpětí. V úrovni horní pásnice komor jsou na obě strany lávky vyloženy ocelové konzoly, které podpírají podélný římsový nosník z ohýbaného plechu tvaru L. Spodní stavbu tvoří tři ocelové pilíře tvaru písmene V. Stojky pilířů komorového průřezu jsou vybetonovány z důvodu protikorozní ochrany vnitřního prostoru a kvůli zvýšení bezpečnosti proti nárazům vozidel.
Všechny návrhy předložené do soutěže Mostní dílo roku 2009 se vyznačují vysokou kvalitou projektu i realizace. U všech bylo doloženo prohlášení správce o vzorné kvalitě dokončeného díla. Do budoucna si jen můžeme přát, aby i v době úsporných opatření v resortu dopravy vznikala mostní díla, která budou dokladem vysokého umu našich mostařů a která budou dlouhodobě a spolehlivě sloužit svému účelu.
Bridge Work of 2009
International symposium BRIDGES 2011 will take place this year on April 14–15 in hotel Voroněž in Brno. It is a traditional meeting of several hundred professionals who have some relationship to bridge construction. This year it will be already the 16th symposium in a row. The competition of Bridge Work of the year is a part of the symposium and the bridges which were approved in 2009 and have been in operation for at least one year may be registered. This year´s competition therefore has the name of Bridge Work of 2009.