Most stavěný přímo z lodě
Rubrika: Mosty
Unikátní technologická operace byla k vidění na stavbě obchvatu silnice I/38 kolem Nymburka ve středu 10. května. Pracovníci společnosti SMP CZ vsadili do již vybudovaných částí mostu více než 52 metrů dlouhou ocelovou nosnou konstrukci.
Podle plánu měly být oba břehy propojeny zhruba o měsíc dříve, avšak vysoká hladina vody v Labi zapříčinila zastavení lodní dopravy a původní termín montáže musel být pozměněn. Práce na stavbě však rychle pokračují a termín dokončení mostu bude dodržen.
Most tvoří ocelové mosní dílce
Za necelý rok bude nový most zprovozněn.
Technicky náročné a v podstatě unikátní operaci předcházela složitá výroba ocelových mostních dílců a poté jejich doprava lodí až na místo montáže. Vlastní zvedání mostních segmentů, z nichž každý měl hmotnost 110 t, začalo v šest hodin ráno, kdy se loď s nosníky přesunula přímo pod budoucí most. Následně proběhlo jejich uchycení a pomalé vyzvednutí speciálními lisy do definitivní polohy, ve které byly zafixovány. Zvedání jednoho nosníku probíhalo přímo z paluby lodě a trvalo přibližně tři hodiny. Montáž vyžadovala hodinářskou pečlivost a přesnou koordinaci jednotlivých činností. Následovala příprava betonáže zahrnující instalaci bednění a uložení výztuže.
S ohledem na technickou náročnost zvedání ocelových nosníků a související podpůrné činnosti byla, po důkladné analýze všech možných rizik, přijata přísná bezpečnostní opatření, což možná pokazilo radost všem, kteří se chtěli na tuto unikátní operaci podívat z blízka, ale na druhou stranu to výsledný dojem profesionálně odvedené práce ještě více umocnilo.
Už za necelý rok bude unikátní most zprovozněn a jen málokdo – až bude po mostě projíždět – si uvědomí, že byl postaven netradiční technologií, první svého druhu v České republice.