Most přes řeku Saale u Bernburgu
Rubrika: Mosty
Na jihozápadě Saska-Anhaltska je budován silniční obchvat města Bernburgu. Pro převedení tohoto okruhu přes řeku Saale dodávala naše firma v roce 2012 ocelovou konstrukci mostu. Konstrukci jsme dodávali prostřednictvím naší mateřské firmy Bilfinger MCE GmbH Linz firmě Bickhardt Bau AG z Kirchheimu. Konečným zákazníkem byl Landesbaubetrien Bau Sachsen-Anhalt z Halberstadtu.
KONCEPCE MOSTU A VÝROBA
Most je obloukový se spřaženou ocelobetonovou mostovkou, má rozpětí 101 m a vzepětí oblouku 15,5 m. Nosníky jsou uzavřené kosodélníkového průřezu o výšce 1 800 mm a šířce 800 mm, mezi osami nosníků má most šířku 20 200 mm. Nosníky jsou propojeny celkem 31 příčníky profilu I a 2 koncovými příčníky, tvořenými uzavřenými truhlíky. Půdorysné uspořádání je kolmé.
Oblouky mostu jsou tvořeny rovněž uzavřenými profily kosodélníkového průřezu, jejich šířka i výška je proměnná. Oblouky jsou odkloněny od svislice o 10 ° ke středu mostu a jsou propojeny zkříženým zavětrováním z trubek ∅ 457 × 12 mm. Závěsy jsou z kulatin o průměru 80 mm. Z každého oblouku přitom vycházejí 2 navzájem překřížené soustavy táhel (k vnější a k vnitřní stojině podélníků). Most je svařen z plechů z oceli S355M, závěsy jsou z kulatin z oceli S355K2+N.
Protikorozní ochrana mostu byla standardní (základ 2K EP na bázi zinku 70 my, 2 mezivrstvy 2K EP po 80 my, vrchní nátěr 2K PU 80 my). Nevýhodou bylo, že i vrchní vrstva byla podle zadání nanášena v dílně, což následně nutně přináší problémy na montáži.
Z hlediska výroby bylo zvláštností tohoto mostu to, že příčníky nebyly konstruovány pro přivaření přímo na náběhy podélníků, nýbrž na podélníky byly v dílně navařovány konsoly, sloužící pro připojení příčníků na montáži. Stojiny konsol byly podle dokumentace přivařovány na stěny podélníků oboustrannými koutovými svary s požadavkem na velikost svarové mezery do 2 mm. S ohledem na nutnost dodržet přesnou polohu volného konce konsol a s ohledem na výšku stojin bylo velmi obtížné tento požadavek dodržet. V případě větších mezer bylo nutné provést v těchto místech provařený K-svar.
MONTÁŽ
Most byl na stavbu dopraven jako 4 podélníky pro každou stranu a díly oblouku pro každou stranu. Na předmontážní ploše byl sestavován ve výšce budoucího výsunu. Čelo mostu přitom přesahovalo opěrnou zeď a tato část mostu byla tady stavěna na pomocné konstrukci ve výšce přibližně 10 m nad terénem. Zbytek mostu byl sestavován ve výšce cca 1,5 m nad předmontážní plochou.
Sestaveny byly nejdříve první 2 podélníky na severní i jižní straně a mezi ně byl vevařen příčník koncový a příčníky pod montážním spojem mezi 1. a 2. podélníkem. Na tyto příčníky byla postavena pomocná konstrukce pod oblouk 1 a následně byly mezi 1. a 2. příčník osazeny a zavařeny zbývající příčníky. Na pomocnou konstrukci byl poté usazen 1. oblouk.
Stejným způsobem (oblouky osazovány na pomocnou konstrukci stojící na příčnících mezi už provedenými montážními spoji podélníků) byl postupně sestaven a svařen celý rošt mostu (4 podélníky na každé straně a 31 + 2 příčníky) a sestaven celý oblouk (4 díly oblouku na každé straně). Teprve potom mohlo následovat vyrovnání a zavaření oblouků a instalace a zavaření zavětrování.
Další operací byla demontáž pomocných konstrukcí pod oblouky a kontrola geometrie oblouků. Tím byl most připraven pro montáž závěsů. Pro montáž závěsů byly na oblouky namontovány konzole, sloužící k zavěšení každého závěsu na 3 lana. Přesná poloha závěsů byla doladěna napínacími maticemi na jednotlivých lanech a závěsy byly potom upevněny ke styčníkovým plechům pomocí objímek. Po přesném usazení všech závěsů byly zavařeny nejprve všechny horní svary a po kontrole geometrie závěsů potom všechny dolní svary. Po zavaření všech závěsů následovalo odstranění všech mezilehlých montážních podpěr a tím byl most připraven k výsunu.
Přípravné práce pro výsun byly zahájeny najetím speciálních podvozků kamag pod čelní příčník mostu. Na podvozcích byly vybudovány věže, umožňující převzetí mostu přes rozšiřující konzoly, přivařené pro tento účel k prvním podélníkům mostu.
Po převzetí čela mostu na tyto věže byla demontována opěrná konstrukce pod čelem mostu. Pod konec mostu na předmontážní ploše natlačily tahače 2 těžké podvalníky, které zdvihem pod koncovým příčníkem převzaly druhý konec mostu.
V řece byl mezitím ukotven ponton, který spolu s příslušnými rampami vytvořil jízdní dráhu, umožňující přejetí kamagů na druhý břeh. Vlastní výsun proběhl ve 2 etapách – 1. den výsunu proběhla popsaná demontáž konstrukce pod čelem mostu a po převzetí na kamagy a podvalníky dojetí čelem mostu k okraji řeky, následující den byl výsun dokončen přejetím kamagů přes řeku.
Bridge over the Saale river close to Bernburg
Production, anticorrosive protection, delivery and erection of a steel construction for building object 104 A at new built road B6n near the town of Bernburg (Sachsen-Anhalt, Germany).