KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Most přes řeku Saale u Bernburgu

Most přes řeku Saale u Bernburgu

Publikováno: 2.5.2014
Rubrika: Mosty

Na jihozápadě Saska-Anhaltska je budován silniční obchvat města Bernburgu. Pro převedení tohoto okruhu přes řeku Saale dodávala naše firma v roce 2012 ocelovou konstrukci mostu. Konstrukci jsme dodávali prostřednictvím naší mateřské firmy Bilfinger MCE GmbH Linz firmě Bickhardt Bau AG z Kirchheimu. Konečným zákazníkem byl Landesbaubetrien Bau Sachsen-Anhalt z Halberstadtu.

KONCEPCE MOSTU A VÝROBA
Most je obloukový se spřaženou ocelobetonovou mostovkou, má rozpětí 101 m a vzepětí oblouku 15,5 m. Nosníky jsou uzavřené kosodélníkového průřezu o výšce 1 800 mm a šířce 800 mm, mezi osami nosníků má most šířku 20 200 mm. Nosníky jsou propojeny celkem 31 příčníky profilu I a 2 koncovými příčníky, tvořenými uzavřenými truhlíky. Půdorysné uspořádání je kolmé.

Oblouky mostu jsou tvořeny rovněž uzavřenými profily kosodélníkového průřezu, jejich šířka i výška je proměnná. Oblouky jsou odkloněny od svislice o 10 ° ke středu mostu a jsou propojeny zkříženým zavětrováním z trubek ∅ 457 × 12 mm. Závěsy jsou z kulatin o průměru 80 mm. Z každého oblouku přitom vycházejí 2 navzájem překřížené soustavy táhel (k vnější a k vnitřní stojině podélníků). Most je svařen z plechů z oceli S355M, závěsy jsou z kulatin z oceli S355K2+N.

Protikorozní ochrana mostu byla standardní (základ 2K EP na bázi zinku 70 my, 2 mezivrstvy 2K EP po 80 my, vrchní nátěr 2K PU 80 my). Nevýhodou bylo, že i vrchní vrstva byla podle zadání nanášena v dílně, což následně nutně přináší problémy na montáži.

Z hlediska výroby bylo zvláštností tohoto mostu to, že příčníky nebyly konstruovány pro přivaření přímo na náběhy podélníků, nýbrž na podélníky byly v dílně navařovány konsoly, sloužící pro připojení příčníků na montáži. Stojiny konsol byly podle dokumentace přivařovány na stěny podélníků oboustrannými koutovými svary s požadavkem na velikost svarové mezery do 2 mm. S ohledem na nutnost dodržet přesnou polohu volného konce konsol a s ohledem na výšku stojin bylo velmi obtížné tento požadavek dodržet. V případě větších mezer bylo nutné provést v těchto místech provařený K-svar.

MONTÁŽ
Most byl na stavbu dopraven jako 4 podélníky pro každou stranu a díly oblouku pro každou stranu. Na předmontážní ploše byl sestavován ve výšce budoucího výsunu. Čelo mostu přitom přesahovalo opěrnou zeď a tato část mostu byla tady stavěna na pomocné konstrukci ve výšce přibližně 10 m nad terénem. Zbytek mostu byl sestavován ve výšce cca 1,5 m nad předmontážní plochou.

Sestaveny byly nejdříve první 2 podélníky na severní i jižní straně a mezi ně byl vevařen příčník koncový a příčníky pod montážním spojem mezi 1. a 2. podélníkem. Na tyto příčníky byla postavena pomocná konstrukce pod oblouk 1 a následně byly mezi 1. a 2. příčník osazeny a zavařeny zbývající příčníky. Na pomocnou konstrukci byl poté usazen 1. oblouk.

Stejným způsobem (oblouky osazovány na pomocnou konstrukci stojící na příčnících mezi už provedenými montážními spoji podélníků) byl postupně sestaven a svařen celý rošt mostu (4 podélníky na každé straně a 31 + 2 příčníky) a sestaven celý oblouk (4 díly oblouku na každé straně). Teprve potom mohlo následovat vyrovnání a zavaření oblouků a instalace a zavaření zavětrování.

Další operací byla demontáž pomocných konstrukcí pod oblouky a kontrola geometrie oblouků. Tím byl most připraven pro montáž závěsů. Pro montáž závěsů byly na oblouky namontovány konzole, sloužící k zavěšení každého závěsu na 3 lana. Přesná poloha závěsů byla doladěna napínacími maticemi na jednotlivých lanech a závěsy byly potom upevněny ke styčníkovým plechům pomocí objímek. Po přesném usazení všech závěsů byly zavařeny nejprve všechny horní svary a po kontrole geometrie závěsů potom všechny dolní svary. Po zavaření všech závěsů následovalo odstranění všech mezilehlých montážních podpěr a tím byl most připraven k výsunu.

Přípravné práce pro výsun byly zahájeny najetím speciálních podvozků kamag pod čelní příčník mostu. Na podvozcích byly vybudovány věže, umožňující převzetí mostu přes rozšiřující konzoly, přivařené pro tento účel k prvním podélníkům mostu.

Po převzetí čela mostu na tyto věže byla demontována opěrná konstrukce pod čelem mostu. Pod konec mostu na předmontážní ploše natlačily tahače 2 těžké podvalníky, které zdvihem pod koncovým příčníkem převzaly druhý konec mostu.

V řece byl mezitím ukotven ponton, který spolu s příslušnými rampami vytvořil jízdní dráhu, umožňující přejetí kamagů na druhý břeh. Vlastní výsun proběhl ve 2 etapách – 1. den výsunu proběhla popsaná demontáž konstrukce pod čelem mostu a po převzetí na kamagy a podvalníky dojetí čelem mostu k okraji řeky, následující den byl výsun dokončen přejetím kamagů přes řeku.

Bridge over the Saale river close to Bernburg
Production, anticorrosive protection, delivery and erection of a steel construction for building object 104 A at new built road B6n near the town of Bernburg (Sachsen-Anhalt, Germany).

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Oblouk mostuPodélníky mostuSestava podélníků s příčníkyMontáž obloukůKoncový příčník na podvalnícíchPřejezd čela mostu přes řekuČelo mostu na podvalnícíh Kamag

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

U Sokolova projedou auta po části nového mostu přes Ohři od dubna (102x)
Silniční most přes Ohři na rychlostní silnici R6 u Sokolova bude průjezdný v jednom směru od Chebu do Karlových Varů od ...
Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (90x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (57x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice