KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Most přes inundační území Labe v Poděbradech a most na přeložce silnice I/37 přes Opatovický kanál

Most přes inundační území Labe v Poděbradech a most na přeložce silnice I/37 přes Opatovický kanál

Publikováno: 19.5.2010, Aktualizováno: 20.5.2010 11:22
Rubrika: Mosty

Kamenný pískovcový most přes Labe v Poděbradech, patřící mezi kulturní nemovité památky, prošel výjimečnou a technologicky velmi náročnou rekonstrukcí, která zachovala původní spodní stavbu a upravila rozšiřující betonovou konstrukci. Novostavba mostu na přeložce silnice I/37 přes Opatovický kanál zase dokumentuje po technické stránce zajímavé použití jednotrámové konstrukce při křížení komunikace s překážkou s velkou šikmostí.

Most přes inundační území Labe v Poděbradech a most na přeložce silnice I/37 přes Opatovický kanál

MOST PŘES INUNDAČNÍ ÚZEMÍ LABE V PODĚBRADECH
Kamenný most o dvaceti klenbových polích přes Labe v Poděbradech byl postaven ve třicátých letech devatenáctého století jako součást císařské cesty a patří mezi kulturní nemovité památky. V šedesátých letech minulého stolení došlo k jeho necitlivému jednostrannému rozšíření železobetonovou montovanou konstrukcí.

V roce 2007 bylo rozhodnuto o opravě mostu se zachováním spodní stavby a neestetické rozšiřující betonové konstrukce. Původní návrh opravy mostu byl v realizační dokumentaci stavby upraven unikátním řešením projekční kanceláře MDS Projekt s. r. o. z Vysokého Mýta s respektováním historického významu díla včetně jeho umístění v klidové zóně města Poděbrady. Na původní spodní stavbu bylo navrženo realizovat požadované šířkové uspořádání vozovky s navrácením osy vozovky do historické trasy.

Přenesení svislého zatížení mimo kamenné klenby mostu řeší železobetonová spodní stavba s krajními železobetonovými opěrami a mezilehlými pilíři, vloženými do původních poprsní zdi. Vyrovnávací vrstvy v konstrukci kleneb s odizolováním a odvedením vlhkosti skrz kamenné zdivo a separační vrstvy v konstrukci zbavují kamenné klenby do budoucna zatížení od účinků většiny stálého a nahodilého zatížení. Vodorovnou konstrukci mostu tvoří pět spojitých dodatečně předepnutých desek o čtyřech polích s vyloženými chodníkovými konzolami. Dilatování nosné konstrukce v podélném směru umožňují povrchové dilatační závěry. Hydroizolace je řešena celoplošným hydroizolačním systémem z NAIP s ochranou z litého asfaltu. Oboustranný monolitický chodník na vyložených konzolách a ocelové zábradlí s prefabrikovanými zábradelními sloupky v kombinaci se stožáry veřejného osvětlení jsou funkčním i estetickým prvkem.

Pro respektování historické podstaty mostního díla byly všechny konstrukční prvky a jejich detaily konzultovány se zástupci památkového úřadu města Poděbrady a Středočeského kraje jako investora. Tato výjimečná a technologicky náročná rekonstrukce byla dokončena v roce 2008, necelých šest měsíců po zahájení stavebních prací. Po jejím dokončení se odborná i laická veřejnost shodly na tom, že při respektování požadovaného šířkového uspořádání byla zachována maximální možná autentičnost původního mostu.

MOST NA PŘELOŽCE SILNICE I/37 PŘES OPATOVICKÝ KANÁL
Most převádí silnici I/37 přes Opatovický kanál, který je významnou technickou památkou, a místní regionální biokoridor. Je umístěn přímo v centru kruhové křižovatky silnic I/35 s I/37 u Opatovic nad Labem. Jedná se v podstatě o dvojici kolmých mostů, které jsou však podélně posunuty. Niveleta vozovek je ve směrovém i výškovém oblouku. Most je navržen jako spojitá trámová konstrukce o třech polích z předpjatého betonu s teoretickými rozpětími 20,0 + 28,0 + 20,0 m. Je založen na vrtaných pilotách průměru 0,9 m délky 13,5 m pod opěrami a 12,0 m pod pilíři. Spodní stavbu každé nosné konstrukce tvoří krajní opěry a dvě mezilehlé jednosloupové podpěry.

Opěry mostů jsou zalomené, vzájemné posunutí levého a pravého mostu je 19,8 m v ose dělené komunikace. Uložení celé nosné konstrukce je na hrncových ložiskách. Nosná konstrukce mostu z monolitického, dodatečně předpjatého betonu, je navržena jako spojitý nosník o třech polích s koncovými příčníky nad opěrami. Šířka nosné konstrukce je 12,25 m a konstrukční výška 1,2 m. Příčný řez tvoří jeden trám lichoběžníkového tvaru s bočními šikminami. Trám má u dolního povrchu šířku 4,0 m, u přechodu do konzol 5,5 m. Konzoly jsou délky 3,375 m, ve vetknutí mají tloušťku 0,5 m a na volném konci 0,25 m.

Výstavba jednotlivých nosných konstrukcí (každá o objemu betonu 615 m3) probíhala na pevné skruži v jedné betonážní etapě. Základní předpětí tvoří šest průběžných kabelů, vedených s kotvením v jejich čelech. Z každého čela je napnuto dalších šest kabelů, kotvených cibulovou kotvou za druhou podpěrou. Izolace nosné konstrukce je celoplošná z asfaltových izolačních pásů z litého asfaltu. Odvodnění mostu zajišťuje systém povrchových vpustí a trubiček na odvodnění izolace, vše je svedeno do podélného potrubí na podhledu nosné konstrukce bez úkapů do vodoteče.

Na mostě jsou monolitické římsy se zábradelním svodidlem typu ZSNH4/H2. Na každé opěře jsou osazeny povrchové dilatační závěry. Po technické stránce se jedná o zajímavé použití jednotrámové konstrukce při křížení komunikace s překážkou s velkou šikmostí. Mostní objekt byl realizován v letech 2008 a 2009.

Bridge over Labe inundation area in Poděbrady and a bridge on the road relocation I/37 over Opatovický canal
Stone sandstone bridge over the river Labe in Poděbrady, one of the cultural immoveable monuments, underwent an exceptional and technologically difficult reconstruction maintaining the original bottom structure and modified the expanding concrete construction. The new construction of the bridge in the road relocation I/37 over the Opatovický canal documents interesting single beam construction use from the technical point of view at the road crossing with obstacle of high angularity.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Most na přeložce silnice I/37 přes Opatovický kanálMost na přeložce silnice I/37 přes Opatovický kanál

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice