KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Most na Laranjeiras Canal, Laguna – SC, Brazílie

Most na Laranjeiras Canal, Laguna – SC, Brazílie

Publikováno: 7.8.2014
Rubrika: Mosty

Brazílie prochází obdobím bouřlivého rozvoje a v jeho souvislosti je nutné modernizovat dopravní infrastrukturu. Most přes kanál Laranjeiras u města Laguna se nachází na silnici BR 101, hlavní komunikaci v severojižním směru. Tato komunikace byla vystavěna původně jako dvoupruhá a v poslední dekádě probíhá její rozšiřování na čtyřpruh. Vzhledem ke své velikosti a náročnosti projektu byl v soutěži na zhotovitele most vyčleněn a soutěžen jako samostatná část trasy.

POPIS KONCEPČNÍHO ŘEŠENÍ
Trasa převáděné komunikace se nachází převážně v podélném sklonu 0,19 % s výjimkou prvních polí kde stoupá z terénu až 3 %. Směrově je komunikace vedena v přímé a v zavěšené části v půdorysném oblouku o poloměru 2 000 m. Příčný sklon je střechovitý se sklony 2 %. Most se nachází v těsné blízkosti oceánu v subtropickém pásu s výjimečným výskytem mrazu a v oblasti se silnými nárazy větru. Překážku tvoří železniční trať a mořský záliv.

Severní přístupová estakáda je tvořena 33 poli o typické délce 50 m. První pole má délku 40 m. Celková délka estakády je 1 640 m. Prvních 10 polí se nachází na pevném terénu, zbývající část je vedena nad vodou. Výška pilířů je od 2 m do 15 m. Nosná konstrukce je tvořena komorovým nosníkem s velmi vyloženými konzolami (viz obr. 3). V podélném směru se jedná o soustavu prostých nosníků propojených monolitickou deskou mostovky do 3 až 4 polových dilatačních celků. Výška nosné konstrukce je 3,2 m a šířka je 24,1 m. Předpětí je navrženo soudržné z 27 lanných kabelů vedených v parabolických drahách ve stěnách. Stěny komory tloušťky 600 mm jsou svislé a v dolní části mají výraznou konzolu pro osazení příhradových prefabrikovaných vzpěr. Délka segmentu je 3,3 m. Ve shodném rastru jsou rozmístěny i prefabrikované vzpěry. Správná poloha vzpěr je zajištěna pomocí předpínací tyče kotvené do vzpěry a do horní desky komory. Na ty jsou poté uloženy prefabrikované desky sloužící jako bednění pro dobetonovanou desku. Deska je po betonáži příčně předepnuta příčnými 7 lannými kabely vedenými v kulatých kanálcích po celé šířce horní desky. Nosná konstrukce je uložena prostřednictvím hrncových ložisek na monolitické hlavice pilířů. Každá podpěra je tvořena dvojicí pilířů kruhového průřezu situovaných pod oběma stěnami komory. Hlavice umožňuje uložení nosné konstrukce z obou sousedních polí (viz obr. 4). Pilíře jsou průměru 2,5 m a ve spodní části plynule přecházejí do železobetonové vrtané piloty stejného průměru. Opěra 1 má nízký úložný práh přímo založený na dvojici pilot průměru 2,5 m. Závěrná zídka, křídla a přechodová deska má standardní uspořádání.

Jižní přístupová estakáda má 16 polí o rozpětích 15 × 50 + 40 m. Celková délka je 790 m. Konstrukční uspořádání je shodné se severní estakádou. Výška pilířů je do 16 m a jejich uspořádání je opět shodné se severní estakádou.

Zavěšený most má symetrické uspořádání. Rozpětí polí je 100 m + 200 m + 100 m. Celková délka je tedy 400 m. Výška pylonu je 65 m nad úrovní vozovky. Pylony jsou tvořeny komorovým obdélníkovým průřezem o výšce 2,0 m a délce 6,0 m až 9,0 m. Závěsy jsou v jedné centrální rovině a mají semiharfové uspořádání. Na každém pylonu je kotveno 2 × 13 závěsů prostřednictvím pasivních kotev. Aktivní kotvení je situováno do nosné konstrukce. Výška nosné konstrukce je shodná s přístupovými estakádami. Šířka nosné konstrukce je zvětšena o dva metry tak, aby byl vytvořen prostor pro pylon a kotvení závěsů.

VYBAVENÍ MOSTU
Vozovka je asfaltová dvouvrstvá o celkové tloušťce 70 mm. Svodidla jsou betonová tvaru New Jersey monoliticky spojená s nosnou konstrukcí. Středové svodidlo je oboustranné. Na mostě se nenacházejí revizní chodníky. Odvodnění mostu je řešeno osazením PVC trubek procházejících skrz nosnou konstrukci. Trubky jsou rozmístěné po dvou metrech a voda je jimi odváděna volným pádem pod most. Všechna ložiska jsou hrncová. Mostní závěry jsou kobercového typu.

VÝSTAVBA MOSTU
Po zhotovení monolitických částí založení a spodní stavby je do právě montovaného pole přesunuta výsuvná skruž. Její přední podpěra spočívá na úložných blocích dalšího pole a zadní spočívá za opěrou či na již smontované nosné konstrukci. Montáž segmentů probíhá po polích, tedy nejprve jsou všechny segmenty zavěšeny na skruž (viz obr. 5). Následně jsou od koncového příčníku ve směru výstavby styčné plochy opatřovány epoxidovým lepidlem a za pomoci předpínacích tyčí jednotlivé segmenty k sobě sestavovány. Po dokončení sestavení celého pole jsou provlečeny předpínací kabely podélného předpětí a nosná konstrukce je předepnuta. Poté jsou zabetonovány nálitky nad ložisky a po vytvrdnutí betonu jsou segmenty odpojeny od skruže a pole se stává samonosným. Následuje přesun skruže do dalšího pole a opakování celého procesu. Následně jsou osazeny prefabrikované vzpěry a na ně položeny prefabrikované železobetonové desky (viz obr. 6). Doarmována a zabetonována je spřahující deska. Po dosažení požadované pevnosti betonu je nosná konstrukce příčně předepnuta a jsou prováděny dokončovací práce.

ZÁVĚR – ZKUŠENOSTI S VÝSTAVBOU
Všechny posudky bylo nutné zpracovat v portugalském jazyce. Vizuální a formální podoba zpracování výkresové dokumentace od projektanta je obecně lepší než v ČR. Při návrhu konstrukčních částí byly ponechávány žádné či minimální rezervy ve využití materiálu. Na podzim roku 2013 jsme navštívili stavbu včetně výrobního dvora a na vlastní oči se přesvědčili o kvalitě zhotovitelských prací. Mezi největší nedostatky patřila nekázeň při aplikaci epoxidového tmelu a vlastní úprava tvaru smykových ozubů. Výstavba byla zahájena na podzim roku 2012 zakládáním opěry 1. V lednu 2014 byl montážní soubor přesunut do pole 11 nad vodní hladinu a stavba nyní postupuje rychle vpřed.

Most staví konsorcium firem CamargoCorrea, M. Martins a Aterpa a ConstruBase. Projektantem je sdružení firem ENGEVIX a IGUATEMI. Investorem je národní úřad pro výstavbu DNIT.

Bridge on The Laranjeiras Canal, Laguna – SC, Brazil
The bridge of total length of 2.80 km is composed of approach viaducts and the main cable-stayed bridge with three spans and main span of 200 m length. Superstructure is formed of precast segments that are further widened using cast-in-place slab supported by precast struts. Approach viaducts has typical span of 50 m and are erected using moveable launching truss. Cable-stayed bridge is erected in balanced cantilever using beam and winch method of construction. SHP Company is performing quality control of the design. Approach parts which are currently under construction are described in the following text. Cable-stayed bridge will be described in the future. 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Celkový pohled (vizualizace)Obr. 2 – Podélný řezObr. 3 – Příčný řezObr. 4 – Uložení NK na hlavice pilířůObr. 5 – Montáž segmentů po políchObr. 6 – Osazení prefabrikovaných vzpěrObr. 7 – Betonářská výztuž spřahující deskyObr. 8 – Stavba byla zahájena na podzim 2012.Obr. 9 – Celková délka estakády je 1 640 m.Obr. 10 – Most se nachází v těsné blízkosti oceánu v subtropickém pásu s výjimečným výskytem mrazu.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice