KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Most na I/35 přes Václavický rybník

Most na I/35 přes Václavický rybník

Publikováno: 31.7.2012
Rubrika: Mosty

Most je součástí přeložky silnice I/35 Bílý Kostel – Hrádek nad Nisou, která je navržena v kategorii S 11,5/80 v celkové délce 7,636 km. Nově navržená silnice nahrazuje stávající silnici I/35 která je v úseku Bílý Kostel – Hrádek nad Nisou vedena v nevyhovujících směrových a šířkových poměrech, prochází zastavěnými úseky obcí a vykazuje závady z hlediska vlivu na životní prostředí. V zastavěných oblastech nepříznivě ovlivňuje obyvatele hlukem a emisemi, v zalesněných úsecích dochází k častým střetům s migrující zvěří.

Nově navržená trasa je vedena volným nezastavěným územím převážně po zemědělských pozemcích s minimálním zásahem do lesních porostů. Stavba přeložky silnice I/35 zahrnuje kromě hlavní trasy mimo jiné přestavbu mimoúrovňové křižovatky Bílý Kostel, výstavbu 2 nových křižovatek a jedenáct mostních objektů. Mezi Václavicemi a Grabštejnem překračuje trasa silnice údolí Václavického potoka s Václavickou přehradou. V tomto místě je navržen nejdelší a technologií výstavby výsunem i nejzajímavější mostní objekt celé stavby.

Z konstrukčního hlediska se jedná o spřaženou ocelobetonovou dvoutrámovou konstrukci, která ve výsledném stádiu působí jako spojitý nosník o pěti polích. Celková délka mostu činí 247,0 m, rozpětí jednotlivých polí jsou 40,0 + 3 × 50,0 + 40,0 m.

Spodní stavbu mostu tvoří krajní opěry a čtyři mezilehlé pilíře. Opěry jsou založeny hlubinně na pilotách o průměru 880 mm a délky 12,0 m. Založení pilířů je plošné na základových patkách se základovou spárou v úrovni mírně zvětralé žuly třídy R4. Dva pilíře mostu jsou založeny v prostoru Václavické přehrady a pro jejich zhotovení bylo nutné použít pažených jímek hloubky cca 4,0 m. Pažení bylo provedeno pomocí beraněných štětovnic délky 8,0 resp. 6,0 m s vyztužením vodorovnými ocelovými rámy. Pilíře mají výšku od 11,0 do 19,0 m. Dřík pilíře má konstantní průřez s vnějšími rozměry 2,0 × 4,0 m. Hlavice pilíře výšky 5,5 m je pro všechny podpěry stejná. Beton pilířů má pevnostní třídu C35/45.

Pro uložení nosné konstrukce jsou použita ocelová hrncová ložiska. Na pilířích 20 a 30 jsou osazena podélně pevná ložiska, ostatní ložiska jsou pohyblivá. Nosná konstrukce mostu je tvořena spřaženým ocelobetonovým průřezem. Ocelovou část tvoří dvojice svařovaných „I“ nosníků z oceli třídy S355NL. Výška nosníků je cca 2,5 m, osová vzdálenost nosníků v příčném směru je 7,0 m. V podélném směru se konstrukce skládá ze tří typů průřezů. Polový, přechodový a nadpodporový průřez se liší v tloušťkách stojiny a horní i dolní pásnice. Příčně je konstrukce ztužena každých 10,0 m příčníky průřezu „I“. Nad podpěrami jsou použity nadpodporové příčníky s výškou 2,1 m u opěr, resp. 1,5 m nad pilíři. V poli jsou použity rámové příčníky s výškou 0,5 m. Spřažení ocelové konstrukce se železobetonovou mostovkou je provedeno spřahujícími trny Ø 19 mm. Pro usnadnění údržby a kontroly stavu mostní konstrukce jsou stěny nosníku opatřeny průběžnými revizními madly. U opěr je ocelová konstrukce opatřena úpravou znesnadňující neoprávněný přístup na spodní pásnici.

Spřažená deska z betonu C35/45 má šířku 13,2 m a maximální tloušťku 550 mm. Horní povrch mostovky má stejně jako vozovka jednostranný sklon 2,5 % s úžlabím a protispádem ve sklonu 4 %. Betonáž spřažené desky probíhala tzv. poutnickým způsobem, kdy se systematicky střídá betonáž polových a nadpodporových úseků mostovky. Pro betonáž byl využit samonosný betonářský vozík délky cca 27,0 m, který pojížděl po stoličkách umístěných na horní pásnici ocelové konstrukce.

Zajímavostí konstrukce je zejména technologie výstavby mostu postupným vysouváním. Tato technologie je optimálním řešením výstavby mostu, jehož velká část se nachází nad obtížně přístupným prostorem Václavické přehrady a přilehlým zářezem silnice III. třídy. Konstrukce se vysouvala (spouštěla) od opěry 50 (Hrádek n/N) směrem k opěře 00 (Bílý Kostel), tj. směrem shora dolů v konstantním klesání 2 %, které kopíruje sklon nivelety. O tomto postupu bylo rozhodnuto na základě zvážení přístupnosti jednotlivých opěr.

Než bylo možné přikročit k samotnému výsunu konstrukce, bylo nejprve nutné vybudovat část násypu zemního tělesa u opěry 50. Na takto připravenou plochu byly provedeny železobetonové základové pasy sloužící jako podklad pro umístění vysouvací dráhy sestavené z ocelových profilů, které tvořily kolejové vedení pro vysouvací vozíky. Zároveň byla v posledním poli zbudována montážní podpora sestavená ze systémových ocelových prvků ŽP 16, která sloužila k překlenutí prvního pole výsunu.

Souběžně byly v mostárně vyrobeny jednotlivé segmenty ocelové konstrukce, které s ohledem na dopravu, hmotnost jednotlivých částí a s přihlédnutím k celkové geometrii konstrukce měly délku od 10,0 do 15,0 m. Tyto díly se uložily na montážní podpěry vedle výsuvné dráhy a svařily se v jeden celek (jeden „I“ profil hlavního průřezu). Následně se jeřáby usadily na výsuvné vozíky a vzájemně spojily ocelovými příčníky. Takto svařený dílec – lamela již odpovídala výslednému tvaru ocelové konstrukce ve finálním stádiu. Délka lamely byla dána délkou jednotlivých polí tj. 40,0 resp. 50,0 m. Před výsunem se konstrukce doplnila o montážní ztužení z válcovaných profilů a opatřila se základní vrstvou protikorozního nátěru.

Samotný výsun ocelové konstrukce probíhal tlačením za oba nosníky s posunem spodní pásnice po dočasných vysouvacích stoličkách s teflonovými deskami umístěných na opěrách mostu, mezilehlých pilířích a montážní podpěře v prvním poli výsunu. Po výsuvné dráze jela konstrukce na výsuvných vozících uzpůsobených obdobně jako valivé válečkové ložisko. Konstrukce se do pohybu uvedla soustavou synchronizovaných lisů umístěných na konci vysouvané lamely a spojených s vysouvacím vozíkem. Konstrukce lisů zároveň umožňovala zajištění konstrukce proti samovolnému posunu. Jednu lamelu délky 50,0 m bylo možno vysunout za jeden pracovní den. Montáž jedné lamely pak včetně dopravy, sestavení, geodetického zaměření, provedení nátěrů a potřebných kontrolních přejímek trvala necelé tři týdny. Po výsunu jednoho pole (lamely) se nová lamela svařila s již vysunutou a celý předcházející cyklus se zopakoval.

Po dokončení výsunu nosné konstrukce se na stoličky na horní pásnici umístilo kolejové vedení pro samonosný betonářský vozík a proběhla betonáž spřažené desky. Následovala betonáž monolitické římsy a betonového svodidlo s využitím římsového vozíku. Byly provedeny izolace a vozovkové vrstvy, osazeno příslušenství mostu a provedeny terénní úpravy v okolí mostu. Na konci letošního června proběhla úspěšně zatěžovací zkouška mostu a objekt se připravuje k předání správci stavby.

The Bridge on I/35 Road Above Václavický Pond
The bridge is a part of relocation of I/35 road Bílý Kostel – Hrádek nad Nisou which is designed under S 11.5/80 category, in a total length of 7.636 km. The newly designed road replaces the present I/35 road which in section Bílý Kostel – Hrádek nad Nisou shows troubles with its unsuitable direction and width proportions, passes through built-up village areas and also has environmental impact shortcomings. While in the built-up areas, citizens are badly impacted by noise and emissions, in the forested parts, frequent clashes of migrating wild animals take place.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Betonážní vozík spřažené desky – betonáž poutnickým způsobemOcelová konstrukce s výsuvným nosem v průběhu výsunuDokončená nosná konstrukce a příslušenství mostuPanoramatický pohled na most

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice