KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Millau – Inovace v posunovací technice

Millau – Inovace v posunovací technice

Publikováno: 25.10.2005, Aktualizováno: 17.12.2008 10:31
Rubrika: Mosty, Technologie

V průběhu výstavby dálnice A75 z Paříže do Barcelony muselo být překlenuto údolí řeky Tarn u města Millau mezi Clermont-Ferrandem a Béziersem. O to se „postaral“ osmipolový most dlouhý 2.460 m.

VÝSTAVBA POMOCNÝCH PODPĚR S POUŽITÍM HYDRAULICKÉHO SYSTÉMU
Pro výstavbu nosné konstrukce se muselo z důvodů velkého rozpětí polí postavit sedm pomocných podpěr, vysokých až 163,7 m, pomocí kterých bylo rozpětí zkráceno na 171 m. Pomocné podpěry v prvním a posledním poli byly 20 a 12 m vysoké a byly sestaveny pomocí autojeřábu, ostatní pomocné podpěry byly postaveny pomocí řízeného hydraulického systému (SPS) umístěného v první (základní) části pomocné podpěry. Konstrukce pomocných pilířů je příhradová z trubek o průměru až 1.016 mm s půdorysným rozměrem 12 × 12 m. Základní část pomocné podpěry byla vybavena čtveřicí hydraulických válců o nosnosti každého až 511 t a zdvihu až 1.100 mm.
Do základní části pilíře byly postupně „vmontovávány“ části pomocného pilíře a pomocí hydraulických válců, umístěných v rozích základního dílu, které šplhaly po základním dílu, byla vmontovaná část pilíře synchronně zvedána s tolerancí max. 3 mm nebo s 5% rozdílem zatížení dokud vmontována část pilíře nebyla vysunuta nad základní část pilíře. Po vysunutí nad základní část se hydraulické válce spustily do základní části pomocného pilíře a byla vmontována další část pilíře. Takto se postupovalo, dokud pomocný pilíř nebyl smontován do patřičné výšky.
Z důvodu bezpečnosti byl každý hydraulický válec vybaven čidly, které zobrazovaly tlak a okamžitou polohu válce. Hyd. válce byly dále vybaveny blokovacím mechanismem pro případ vzniku nepředvídaných okolností. Všechny válce byly řízeny synchronně, ale v případě potřeby mohly být ovládány nezávisle. Ovládání výsunu pomocné podpěry se provádělo z SPS, kde se zobrazovala všechna důležitá data.

VÝSUN NOSNÉ OCELOVÉ KONSTRUKCE
Pro výsun ocelové nosné konstrukce byly zhotoveny speciální hydraulické vysouvací zařízení. Vysouvací zařízení byla spolu elektronicky propojena a umístěna na pilířích a pomocných podpěrách.
Vysouvací zařízení se skládá z opěrné části podpírané jednočinnými lisy s bezpečností maticí o nosností 260 až 600 t na válec a se zdvihem 30 až 50 mm na této podpěrné části leží vysouvací zařízení, pracující systémem dvou protisměrných klínů, podle potřeby jsou použity 2 nebo 4 kusy. Zvedací klín je vybaven 250t válcem který nadzvedává nosnou konstrukci nad opěrnou část. Vysouvací klín je vybaven 2 hyd. válci o tažné síle 60 t s délkou zdvihu 600 mm, který realizuje posun celé nosné konstrukce. Celý tento sytém výsunu umožňuje dodatečně nastavit výšku nosné konstrukce mostu podle potřeby. Pro tuto náročnou úlohu firma Enerpac dodala hydraulický systém s kapacitou 14.400 tun.

PRINCIP VÝSUNU
Z výchozí polohy (obrázek 1a) se nejprve nadzvedne nosná konstrukce mostu (obrázek 1b), poté se nosná konstrukce horizontálně posune (obrázek 1c), po výsunu se nosná konstrukce uloží na podpěrnou konstrukci (obrázek 1d) a vysouvací zařízení se vrací do výchozí pozice kde je připraveno na nové vysunutí.


1a) Výchozí poloha


1b) Zvedání


1c) Posun


1d) Spouštění

PRŮBĚH POSUNU
Z důvodu postupu výstavby se nosná konstrukce vysouvá z obou stran údolí tak, že se obě části nosné konstrukce mostu setkají v nejvyšším místě. Při posledním výsunu bylo potřeba 5.280 t výsuvné kapacity pro jižní stranu (při délce konstrukce 1.752 m) a 2.400 t pro severní stranu (délky 708 m). Jednotlivý výsun nosné konstrukce byl dlouhý 600 mm a trval 4 minuty, celkem pro výsun jižní strany bylo potřeba 3.280 výsuvných cyklů a pro severní stranu 1.540 výsuvných cyklů. Pomocí tohoto zařízení trvalo zhotovení konstrukce 32 měsíců. Oficiální otevření mostu pro dopravu se uskutečnilo 16. prosince 2004.

Zdroj: Enerpac GmbH

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Netradiční lávky pro pěšíNetradiční lávky pro pěší (79x)
Lávky pro pěší jsou specifickou oblastí projektování mostních konstrukcí. Je u nich kladen výrazný důraz jak na architek...
II/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci DavleII/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci Davle (68x)
Most v Davli, který ležící na soutoku řeky Vltavy a Sázavy, byl v letech 2017 – 2018 komplexně rekonstruován. Převádí ko...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (68x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice