Litoměřický most je ve špatném stavu, ŘSD ČR možná sníží nosnost
Rubrika: Mosty
Starý most přes řeku Labe u Litoměřic je ve velmi špatném stavu a pokud se v příštích dvou letech neopraví, sníží se jeho nosnost a možná by na něj vůbec nesměly kamiony. ČTK to dnes potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD ČR) Nina Ledvinová. Už teď je nosnost mostu v krizovém bodě snížena na 50 tun pro jediné vozidlo. Ani rekonstrukce ale nepřinese městu nic dobrého, na rok a půl by do jeho centra přivedla veškerou dopravu a způsobila mu velké problémy.
Tyršův most se skládá ze čtyř částí, přičemž nejvíce problémů způsobuje stav dvou takzvaných inundačních částí; tedy mostů, po nichž je silnice vedena kvůli případným povodním. "Rádi bychom opravu mostu realizovali do dvou let, nejlépe v roce 2011. V rámci celkové rekonstrukce soumostí budou most přes železniční trať a oba inundační mosty zbourány a nahrazeny konstrukcemi novými," řekla dnes ČTK Ledvinová.
Prohlídka z konce roku 2009 klasifikovala stav mostů jako "špatný", už o šest let dříve musely být podepřeny provizorní konstrukcí a podle Ledvinové do nich i zatéká. Oprava má stát kolem 100 milionů korun a není jisté, že ŘSD ČR vůbec peníze sežene.
V navrženém způsobu opravy je navíc ještě větší problém. Jeden z inundačních mostů na levém břehu totiž stojí na základech původního mostu z 15. století a památkáři nechtějí povolit jeho zbourání. "Plánovaná přestavba inundačního mostu na želetické straně Labe je neslučitelná s ochranou archeologických památek," uvedl zástupce ředitelky oblastního muzea Oldřich Kotyza. Podle mluvčí Litoměřic Evy Břeňové se ale nakonec projektanti s Kotyzou domluvili na šetrnějším způsobu oprav.
I když se most začne opravovat, Litoměřice dopravní problémy neminou. Rekonstrukce by totiž měla trvat rok a půl a celou dobu bude most mimo provoz. Pro spojení Litoměřic s levým břehem pak zbude jen druhý most západně od města a lze očekávat, že na něm provoz velmi zhoustne. Při cestě přes něj navíc budou auta projíždět přes celé město, zatímco přes Tyršův most se nejvíce obydleným částem auta vyhýbají. Problémy blízké dopravnímu kolapsu ovšem hrozí i v případě prostého snížení tonáže starého mostu, po němž by už nemohly jezdit kamiony.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.