KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Liberecký kraj má 40 pct. mostů ve špatném až havarijním stavu

Liberecký kraj má 40 pct. mostů ve špatném až havarijním stavu

Publikováno: 12.4.2011, Aktualizováno: 18.4.2011 11:09
Rubrika: Mosty

Více než 40 procent mostů v Libereckém kraji je ve špatném až havarijním stavu. Vyplývá to z analýzy stavu dopravy, kterou krajský úřad pravidelně každý rok aktualizuje. Důvodem špatného stavu mostů jsou hlavně loňské povodně. Nejviditelnější je posun u mostů v havarijním stavu, před rokem jich silničáři evidovali 23, letos jich je téměř dvojnásobek - 42. Třeba most v Břevništi na Českolipsku musí kraj co nejdříve začít opravovat, jinak ho už v létě bude muset pro dopravu uzavřít. ČTK to dnes řekl náměstek libereckého hejtmana pro dopravu Martin Sepp (ČSSD). Zhoršil se podle něj i stav silnic.

Liberecký kraj vlastní 2100 kilometrů krajských silnic nižších tříd, což představuje 86 procent komunikací na území kraje. V posledních letech se podařilo zastavit chátrání a stav komunikací se začal pomalu zlepšovat především díky úvěru 750 milionů korun a stamilionům z evropských fondů. Povodně loni v srpnu ale způsobily největší škody právě na komunikacích. Na jejich opravu bude třeba přes dvě miliardy korun. Velká voda zasáhla 198 mostů, z toho 121 bylo narušeno tak, že musela být omezena jejich nosnost. Kompletní rekonstrukci potřebují po povodni dvě desítky mostů, devět nahradili vojáci mostními provizorii. "Celkové škody jen na mostech překročily 450 milionů," řekl Sepp.

Kraj vlastní 667 mostů na silnicích druhých a třetích tříd, 271 z nich je ve špatném až havarijním stavu. Ještě před povodněmi schválil kraj přijetí půlmiliardového úvěru právě na jejich rekonstrukce. Do roku 2013 chce opravit 53 mostů, které jsou v nejhorším stavu. "Podařilo se nám vysoutěžit opravy vybraných mostů o 100 milionů levněji než jsme předpokládali, což nám umožní zajistit spolufinancování oprav mostů poničených záplavami," vysvětlil Sepp. Kraj už připravil projekty na záplavami zničené mosty za zhruba 186 milionů korun, na něž může polovinu získat z ministerstva pro místní rozvoj. Tu druhou ale musí dát ze svého.

Liberecký kraj se snaží na opravy mostů získat peníze i z evropských fondů. Už na začátku roku připravil první projekty rekonstrukce pěti silnic a mostů na Českolipsku, které chce financovat z přeshraničního programu Cíl 3 Česko-Sasko. Opravy by se měly dočkat některé zničené silnice třetích tříd v oblasti Krompachu, Svoru a Mařenic a také tamní mosty. "Opravy přijdou podle odhadů zhruba na 85 milionů korun, kraj ale budou stát jen kolem 8,5 milionu," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp. Evropská unie zaplatí až 85 procent nákladů a pět procent přidá stát. Sepp věří, že podobnou možnost financování oprav povodněmi zničených komunikací nabídne i program Cíl 3 Česko-Polsko. To by umožnilo získat peníze hlavně na opravy komunikací na Frýdlantsku, které s Polskem sousedí. V rámci kraje byl tento region povodněmi postižen nejvíce.

Stav mostů v Libereckém kraji
  2009 2010
havarijní 23 42
velmi špatný 78 81
špatný 146 148
celkem mostů v kraji 666 667

zdroj: Liberecký kraj

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (84x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice