Letošní sympozium Mosty začalo soutěží Mostní dílo roku 2006
Rubrika: Mosty
Mezinárodní sympozium Mosty 2008 proběhlo letos již potřinácté. Sympozium má své pevné místo v kalendáři akcí. Koná se vždy v dubnu, v rámci doprovodného programu mezinárodního stavebního veletrhu. I místo konání je tradiční, hotel Voroněž v Brně. V souvislosti s konáním sympozia Mosty je pravidelně vyhlašována soutěž Mostní dílo roku, do které byly přihlášeny mosty předané do provozu v České republice v roce 2006, tzn. mosty, které se již osvědčily alespoň jeden rok v provozu. Soutěžilo se ve dvou kategoriích: novostavby mostů a přestavba nebo oprava mostů. Společně soutěží mosty pozemních komunikací, mosty železniční a lávky pro chodce. Při hodnocení návrhů se přihlíželo ke kvalitě projektu, kvalitě provedení mostu a v neposlední řadě také k estetickému vzhledu mostního díla. Ocenění proto obdrželi projektant i zhotovitel mostu. V letošním roce bylo podáno 10 návrhů v kategorii novostavba a 8 návrhů v kategorii přestavba nebo oprava.
Z 18 podaných návrhů do soutěže Mostní dílo roku 2006 se 13 návrhů týkalo silničních mostů, 3 železničních mostů, jeden návrh lávky pro chodce a jeden most pro biokoridor. Z hlediska použitého materiálu na hlavní nosnou konstrukci je 11 mostů betonových, 3 mosty jsou ocelové, jeden spřažený ocelobetonový a 3 mosty jsou kamenné. Do soutěže nebyl přihlášen žádný dřevěný most. Z hlediska hlavního nosného systému převládají mosty trámové, kterých je 12, 3 mosty jsou obloukové a 3 mosty jsou klenbové. U několika nových mostů bylo použito nové technické řešení v návrhu konstrukce nebo při montáži mostu. Rovněž při rekonstrukci bylo využito zajímavých technologických postupů. To vše dokumentuje skutečnost, že mostní stavitelství v České republice si udržuje vysokou technickou i estetickou úroveň.
V KATEGORII NOVOSTAVBY BYLY DO SOUTĚŽE PŘIHLÁŠENY
Hraniční most na dálnici D8
Hraniční most překonává hluboké údolí Hraničního potoku, který tvoří přirozenou hranici mezi ČR a SRN v Krušných horách. Na českou část dálnice D8 navazuje německá dálnice A17 do Drážďan. Jedná se o spojitý trámový most s horní mostovkou s rozpětím jednotlivých polí 58,4 + 4 × 73,0 + 58,4 m. Pro každý jízdní směr je samostatná konstrukce, ocelový komorový nosník se šikmými stěnami spřažený s betonovou deskou mostovky. Výška spřaženého nosníku 3.700 mm je po délce mostu konstantní. Betonová deska má oboustranné konzoly s vyložením 3.400 mm. Most je proveden z patinující oceli Atmofix. Ocelová konstrukce mostu byla podélně vysouvána. Betonová deska mostovky byla betonována tzv. poutnickým způsobem. Pilíře jsou železobetonové konstantního průřezu, duté a průlezné. Nejvyšší pilíř měří 51,0 m.
Dálniční most na D8 přes Rybný potok
V těsném sousedství Hraničního mostu přechází dálnice D8 přes druhé hluboké údolí, údolí Rybného potoku. V tomto případě je pro celou dálnici použita jedna nosná konstrukce, kterou tvoří sdružený rám o sedmi polích s rozpětími 34,0 + 48,0 + 54,0 + 3 × 58,0 + 44,0 m. Hlavní nosnou konstrukcí je betonový monolitický předpjatý komorový nosník s velmi vyloženými konzolami, podepřenými prefabrikovanými vzpěrami. Výška nosného průřezu 4.300 mm je konstantní po celé délce mostu. Komorový nosník je předepnut podélně i příčně. V podélném směru jsou použity kabely se soudržností a volné kabely. Komorový nosník je na čtyřech nejvyšších pilířích uložen prostřednictvím vrubových kloubů, na dvou nízkých pilířích a na opěrách je na ložiskách. Nosná konstrukce byla vysouvána v kompletní šířce po segmentech délky 30 m v intervalu 10 dní. Hmotnost vysouvané konstrukce dosahovala 20.000 t.
Dálniční most na D8 u obce Knínice
Dálniční most cca v 90. kilometru dálnice D8 u obce Knínice poblíž Ústí nad Labem je jedním z nejdelších mostů v České republice. Pro každý jízdní směr je samostatný most, levý most má dvacet polí a délku 1.029 m a pravý most má o jedno pole více a délku 1.071 m. Rozpětí všech vnitřních polí je 42,0 m a krajních polí 31,5 m. Nosnou konstrukci tvoří spojitý trámový nosník. Trám je betonový a je podélně i příčně předepnutý, je plného průřezu a v podélném směru má náběhy nad vnitřními podporami. Výška trámu v poli činí 1.400 mm a nad podporami 2.600 mm. V příčném řezu vybíhají z trámu v plynulém náběhu konzoly o vyložení 4.830 mm. Výška monolitických pilířů se pohybuje od 6,0 do 25,5 m. Založení mostu je převážně hlubinné. Most byl betonován na posuvné skruži s dolním nosným systémem. Betonáž jednoho pole trvala cca deset dnů.
Dálniční most na D5 přes Úhlavu
Dálnice D5 na obchvatu Plzně překračuje široké údolí s řekou Úhlavou. Nosnou konstrukci mostu tvoří dva spojité nosníky, samostatné pro každý směr jízdy. Jedná se o betonové segmentové nosníky o rozpětí 35,0 + 4 × 50,0 + 54,0 + 58,0 + 46,0 + 35,0 m. Jednotlivé segmenty mají výšku 3.000 mm a šířku 14.320 mm. Pilíře jsou plnostěnné monolitické, půdorysného tvaru písmene X s rozšířeným zhlavím a jsou vetknuté do základů. Trám je uložen na hrncových ložiskách. Základové bloky pilířů jsou podporovány velkoprůměrovými pilotami délky 8 až 17 m.
Silniční most přes dálnici D8 u obce Úžín
Most převádí silnici I/30 mezi Ústím nad Labem a Teplicemi přes dálnici D8. Most je součástí mimoúrovňové křižovatky. Hlavní nosnou konstrukci tvoří spojitý nosník o čtyřech polích. Most je z monolitického předpjatého betonu. V příčném řezu jsou dva plnostěnné trámy výšky 1.500 mm. S ohledem na velkou šikmost mostu mají jednotlivé trámy rozdílná rozpětí, a to 13,6 + 26,9 + 26,9 + 22,4, resp. 20,4 + 27,5 + 27,6 + 12,8 m. Most je založen v jílovitém podloží na plovoucích vrtaných pilotách průměru 1.200 mm v délce 6,0 až 11,5 m. Pilíře jsou monolitické, oválného příčného řezu. Na hlavách pilot jsou umístěna hrncová ložiska. Výstavba mostu probíhala na pevné skruži.
Železniční most přes Dyji na trati Břeclav – st. hranice
Na dvoukolejné železniční trati Břeclav – státní hranice byl v přechodu řeky Dyje původní železniční dvoukolejný ocelový příhradový most z roku 1924 nahrazen dvěma jednokolejnými ocelovými mosty. Nosnou konstrukcí je tuhý trám vyztužený obloukem, tzv. Langerův trám, o rozpětí 67 m. Průběžné kolejové lože je uloženo v ocelovém žlabu. Trám je plnostěnný jednostěnný, oblouk je komorového průřezu a závěsy jsou provedeny z trubek. Oba oblouky jsou vzájemně ztuženy rámovými příčkami. Spodní stavba spočívá na velkoprůměrových pilotách. Montáž mostu byla provedena podélným výsunem na provizorních podporách. Výsun jedné konstrukce proběhl ve dvou dnech v krocích po 600 mm.
Železniční most na přeložce trati Březno u Chomutova – Chomutov
Z důvodů těžby v povrchovém uhelném dole Libouš bylo nutno vybudovat přeložku trati Březno u Chomutova – Chomutov, jejíž součástí je nový jednokolejný most přes údolí se silnicí a potokem. Jedná se o spojitý trámový most o osmi polích rozpětí 20,0 + 22,0 + 3 × 26,0 + 2 × 22,0 + 20,0 m. Nosnou konstrukcí je betonová monolitická předpjatá deska tloušťky 1.500 mm s oboustrannými konzolami. Na betonové desce je kolejové lože s dřevěnými pražci. Nosná konstrukce je uložena na spodní stavbě pomocí hrncových ložisek. Založení stavby je na velkoprůměrových pilotách.
Železniční most na trati Zábřeh – Krasíkov u Hoštejna
Součástí přeložky železniční tratě mezi stanicemi Hoštejn a Zábřeh je novostavba mostu, který překonává Moravskou Sázavu a přilehlé inundační území. Most bezprostředně navazuje na portál nového tunelu Hněvkovský II. Most má tři pole o rozpětí 38,0 + 20,0 + 20,0 m. V hlavním poli nad vodotečí je prostý nosník, nad inundací je spojitý nosník o dvou polích. Pro každou kolej je navržena samostatná konstrukce. Most má horní mostovku s kolejovým ložem v betonovém žlabu. Hlavní nosnou konstrukcí v hlavním poli jsou dva příhradové nosníky kosoúhlé soustavy spřažené s betonovým žlabem pro kolejové lože. Horní pásy příhradových nosníků jsou kompletně zabetonovány v žebru betonové desky. Toto konstrukční řešení, známé ze zahraničí, bylo v ČR použito poprvé na tomto mostě. Nad inundací jsou čtyři plnostěnné svařované I nosníky spřažené s betonovým žlabem.
Lávka pro chodce a cyklisty přes Vltavu v Českých Budějovicích
Lávka propojuje cyklostezky vedoucí po obou březích Vltavy a zároveň umožňuje propojení mezi centrem města a nově budovaným obytným souborem. Konstrukce lávky je tvořena ocelovým jednostranným skloněným obloukem, do kterého je vetknuta ocelobetonová mostovka. Rozpětí oblouku je 53,2 m a vzepětí 8,0 m. Oblouk je vetknut do základů, čímž je vytvořen integrovaný most bez potřeby ložisek a mostních závěrů. Oblouk je tvořen ocelovou trubkou. Mostovka se skládá ze dvou kruhových trubek propojených diagonálami ve vodorovné rovině. Všechny ocelové pruty mostovky jsou spřaženy s betonovou deskou. Torzní tuhost mostovky je tak dána tuhostí obou trubek a tuhostí celé spřažené mostovky. Sklonění oblouku a hmotnost mostovky jsou voleny tak, aby od stálého zatížení nebyla konstrukce kroucena. Závěsy průřezu I jsou umístěny ve svislých rovinách. Zábradlí má skloněné sloupky a výplň z tahokovu.
Zelený most pro biokoridor přes dálnici D11 v úseku Chýšť – Osičky
Most slouží k převedení nadregionálního biokoridoru přes nově budovanou dálnici D11 v km 71,2. Jedná se o železobetonový monolitický, plošně založený přesypaný oblouk o rozpětí 38,0 m a vzepětí 10,4 m. Šířka mostu ve vrcholu činí 78 m a ve vetknutí 96 m. Most je situován v místě hlubokého zářezu dálnice. Ve vrcholu má oblouk tloušťku 600 mm a v patě 1.400 mm. Konstrukce je pomocí dilatačních spár rozdělena na tři samostatné celky šířky cca 30 m. Pro zamezení vlivu smršťování betonu je na jednotlivých dilatačních celcích proveden systém smršťovacích a pracovních spár. Na obou okrajích mostní konstrukce je provedena stěna s dřevěnými výplňovými panely, které mají ochránit biokoridor před rušivými vlivy dopravy. Stěna má zabránit oslnění a šíření hluku.
KATEGORIE II: PŘESTAVBA NEBO OPRAVA
Rekonstrukce mostu na dálnici D1 u Střechova
Vzhledem ke špatnému stavebnímu stavu původního betonového mostu na dálnici D1 u Střechova, který byl zhotoven z podélných prefabrikátů, bylo rozhodnuto o rekonstrukci mostu, která spočívala ve výměně hlavní nosné konstrukce i spodní stavby. Most má tři prostá pole rozpětí 29,7 + 30,0 + 29,7 m. Pro každý směr jízdy je samostatná konstrukce. Nová hlavní nosná konstrukce se skládá ze sedmi dodatečně předpjatých nosníků tvaru T s vylehčenou stěnou. Nosníky jsou spřažené s betonovou deskou tloušťky 220 mm. Rekonstrukce mostu probíhala po polovinách, na jednom mostě byl vždy zachován obousměrný provoz.
Rekonstrukce silničního mostu na silnici I/26 u obce Holýšov
Silnice I/26, vedoucí z Plzně na hraniční přechod Folmava, přechází u obce Holýšov přes inundační území. Jedná se o kamenný klenbový most o dvou polích světlosti 2,8 m. Most byl celkově ve špatném stavu, a proto bylo přistoupeno k jeho rekonstrukci, při které byla zachována hlavní nosná konstrukce včetně spodní stavby a křídel mostu. Kamenná klenba byla hloubkově přespárována, spodní stavba a základy byly injektovány. Nad klenbami byl proveden drenážní beton a na něm železobetonová roznášecí deska, izolace a vozovka. Zábradelní svodidla byla zakotvena do nových železobetonových říms.
Oprava silničního mostu I/48 Nový Jičín
Most převádí frekventovanou komunikaci I/48 přes místní komunikaci, železniční trať, říčku Jičínku a silnici I/57. Most má 14 polí, rozpětí 22 + 8 × 27 + 2 × 30 + 2 × 24 + 22 m. Nosnou konstrukci tvoří spojitý železobetonový dodatečně předpjatý komorový nosník, montovaný z příčně dělených prefabrikovaných segmentů výšky 1,35 m. Most byl ve špatném stavebním stavu jednak v důsledku nefunkční vodotěsné izolace a dále v důsledku úbytku předpětí. Při rekonstrukci byla hlavní nosná konstrukce zesílena volnými kabely vedenými v dutinách konstrukce. Dále byla provedena sanace vnitřních ploch a vnějších povrchů betonové nosné konstrukce a pilířů. Nezbytnou součástí opravy byla obnova izolačního a odvodňovacího systému. Oprava mostu byla prováděna při zachování provozu na jedné polovině mostu, a tudíž opravovaná část konstrukce byla vystavována trvalému dynamickému namáhání, čemuž bylo nutno přizpůsobit technologii opravy.
Rekonstrukce mostu II/608 Veltrusy
Silnice II/608 překonává v městě Veltrusy řeku Vltavu po mostě o čtyřech polích rozpětí 2 × 54,2 + 70,0 + 29,9 m. Jedná se o most s horní mostovkou, spojitý betonový monolitický předpjatý komorový nosník o výšce 3,1 m. V příčném řezu má most tři komory (vnější stěny jsou mírně šikmé) a oboustranné konzoly s vyložením 2,0 m. Účelem rekonstrukce je zlepšení stavebního stavu mostu, zvýšení zatížitelnosti, zvýšení bezpečnosti pěšího a automobilového provozu a zvýšení rychlosti dopravy. V průběhu rekonstrukce byla provedena sanace spodní stavby, kompletní sanace hlavní nosné konstrukce včetně doplňkového předpětí, konzervace ložisek, sanace přechodové desky a výměna mostních závěrů, mostního svršku a mostního vybavení.
Rekonstrukce silničního mostu Pavla Wonky v Pardubicích
Most Pavla Wonky přes Labe v Pardubicích se nachází na dopravně velmi exponované městské komunikaci. Jedná se o most o třech polích rozpětí 50 + 70 + 50 m, s horní mostovkou světlé šířky 24 m. Původní konstrukce mostu se skládala ze tří konstrukčních částí vedle sebe, spojených podélnými spárami. Každá konstrukční část byla tvořena spojitým nosníkem komorového průřezu proměnné výšky od 1,55 do 2,9 m z předpjatého betonu. V příčném řezu měla každá část tři komory. Most byl uveden do provozu v roce 1959. Byl to první spojitý betonový předpjatý most u nás. V důsledku nedostatečného zohlednění vlivu dotvarování a smršťování betonu vykazoval most nadměrné deformace nosné konstrukce ve středním poli. Z těchto důvodů byl most v minulosti již vícekrát opravován. Při rekonstrukci prováděné v roce 2005 až 2006 byla celá nosná konstrukce mostu o hmotnosti 9.000 t zvednuta o 160 až 300 mm. Po dokončené sanaci všech betonových konstrukcí a ložisek byla konstrukce spouštěna do nové výškové polohy, kterou byly odstraněny původní deformace a kterou byla do konstrukce vnesena žádoucí předpětí. Celkově byl most osazen do vyšší polohy oproti předcházejícímu stavu. Na původní hlavní nosnou konstrukci byla nabetonována železobetonová žebrová deska, spřažená pomocí vlepované výztuže.
Rekonstrukce silničního mostu U Jána v Plzni
Původní most přes řeku Radbuzu v samotném centru města Plzně byl vážně poškozen při povodních v roce 2002. Na mostě je tramvajový, automobilový a pěší provoz. Při rekonstrukci byl původní most nahrazen novým včetně části spodní stavby. Původní dříky pilířů a opěr byly zpevněny injektáží. Hlavní nosnou konstrukcí mostu je spojitá betonová deska proměnné tloušťky z předpjatého betonu. Rozpětí polí činí 15,0 + 22,2 + 15,0 m. Celková šířka nosné konstrukce je 23,0 m. Z nosného průřezu desky vybíhají oboustranné chodníkové konzoly. Z důvodu nutnosti zachování provozu po dobu rekonstrukce byla celá oprava mostu, včetně demolice původní konstrukce, provedena po polovinách.
Rekonstrukce silničního mostu přes Mandavu v Rumburku
Most přes řeku Mandavu na silnici II/263 přivádí dopravu od České Lípy do obce Rumburk. Kamenný klenbový most má tři pole o světlosti 5,7, 5,8 a 5,7 m. Klenba je z pískovcových kvádrů. Předmětem rekonstrukce byla sanace kleneb, doplnění zdiva a jeho přespárování. Na klenby byla dále vybetonována zesilující železobetonová skořepina, na které byla položena separační vrstva a na ni výplňový beton. Betonová deska mostovky byla provedena s dilatačními spárami nad pilíři. Součástí rekonstrukce byly také poprsní, čelní a parapetní zdi. Na závěr bylo zdivo očištěno a opatřeno ochrannými nátěry.
Rekonstrukce silničního mostu sv. Jana Nepomuckého přes Labe ve Vrchlabí
V jižní části historického centra města Vrchlabí se nalézá most sv. Jana Nepomuckého z roku 1856. Most je zapsán mezi nemovité kulturní památky a je nejstarším dochovaným mostem na horním toku Labe. Most má jedno pole o světlosti 19,0 m. Nosnou konstrukcí je kamenná klenba z kvádrového pískovcového zdiva. Součástí diagnostického průzkumu bylo zapojení specialistů z oboru chemie, petrografi e a restaurátorů. Při rekonstrukci byla obnažena kamenná klenba a následně byly jednotlivé kvádry očištěny, zbaveny biologického napadení a povrch kvádrů byl sanován, příp. doplněn částmi nového kamene. Horní líc klenby byl vyrovnán přizdívkou na vápennou maltu a opatřen izolací. Zásyp klenby byl proveden armovanou zeminou. Na zhutněnou zemní pláň byla položena pojistná izolace. Nová vozovka na mostě je dlážděná z žulových kostek. Součástí rekonstrukce mostu bylo restaurování sochy sv. Jana Nepomuckého.
VÝSLEDKY
V průběhu slavnostního zahájení sympozia bylo uděleno čestné uznání Mostní dílo roku 2006, podepsané ministrem dopravy, v kategorii novostavby celkem čtyřem mostům:
- hraniční most na dálnici D8 (projektant: Pontex a Ing. Antonín Pechal, CSc., zhotovitel: Firesta – Fišer, rekonstrukce a stavby a JHP),
- dálniční most na D8 přes Rybný potok (projektant: SHP, zhotovitel: Metrostav),
- železniční most přes Dyji na trati Břeclav – st. Hranice (projektant: Moravia Konsult, zhotovitel: Firesta – Fišer, rekonstrukce a stavby),
- lávka pro chodce a cyklisty přes Vltavu v Českých Budějovicích (projektant: SHP a OKF, zhotovitel: JHP).
V kategorii přestavba nebo oprava byla udělena dvě čestná uznání:
- rekonstrukce silničního mostu Pavla Wonky v Pardubicích (projektant: Topcon servis a Ing. arch. I. Torkoňaková, zhotovitel: Skanska DS),
- rekonstrukce silničního mostu přes Mandavu v Rumburku (projektant: Pontex, zhotovitel: SaM silnice a mosty Děčín).
U příležitosti konference Mosty 2009, která se bude konat 23. a 24. 4. 2009 v Brně, bude vyhlášena soutěž Mostní dílo roku 2007. Článek byl vypracován s podporou výzkumného záměru MSM 6840770001 Spolehlivost, optimalizace a trvanlivost stavebních konstrukcí.
The international symposium Mosty 2008 (Bridges) took place for the 13th time this year. The symposium plays its important part in an events calendar. It always takes place in April within the accompanying programme of the International Building Fair. Also the venue was traditional – the hotel Voroněž in Brno. In connection with the symposium Mosty taking place, there was a regular competition announced called Bridge Work of the Year. All bridges put into operation in the Czech Republic in 2006 were signed for this competition this year, i.e. bridges which have been approved and have been in operation for at least a year. The competition had two categories: new bridge constructions and bridge reconstruction or repair. The road bridges, the railway bridges and the passenger bridges competed together. When assessing the design, the project quality was taken into consideration, the bridge implementation quality and, last but not least, the aesthetic appearance of the bridge work. The award was therefore given to the designer as well as bridge contractor. This year, 10 proposals were submitted in the category of new constructions and 8 proposals in the category of reconstruction or repair.