Lávka v Berouně Na Ptáku
V prosinci roku 2010 byla otevřena první část cyklostezky „Po stopách českých králů“, jejíž součástí byla i nově zbudovaná lávka pro cyklisty a pro pěší přes řeku Berounku, která spojuje lokality Závodí a Na Ptáku v Berouně. Výstavba byla zahájena 14. září 2010 a dokončena 16. prosince 2010. Investorem je město Beroun a projekt je spolufinancován Evropskou Unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Dodavatel celé stavby bylo sdružení firem SMP CZ, a. s. a STRABAG a. s. a zhotovitel Lávky přes Berounku byla spol. SMP CZ, a. s. Na základě předcházejících stupňů projektové dokumentace vypracovala společnost Novák a Partner, spol. s r.o. dokumentaci ve stupni VTD.
CHARAKTERISTIKA MOSTU
Určujícími kritérii pro návrh konstrukce bylo uvedení lávky do provozu za pouhé tři měsíce od předání staveniště a zahájení projektových prací. Dále bylo nutné splnit další požadavek na montáž ocelové konstrukce bez provizorních podpor v korytě řeky. Z těchto důvodů byla nosná konstrukce lávky navržena jako visutá ocelová konstrukce se závěsným systémem z tyčových prvků.
Lávka s rozpětím polí 31,2 m + 62,4 m + 31,2 m má celkovou délku 129,8 m. Volná šířka lávky je 2,5 m. Mostovka a zábradlí jsou dřevěné. Vodní tok je v místě lávky široký přibližně 95 m. Spodní stavbu tvoří masivní železobetonové pilíře umístěné v korytě řeky a opěry na obou březích. Ocelové pylony mají tvar „A“, jsou uložené na pilířích a mají výšku 10 m. Založení je hlubinné na mikropilotách. Trasa cyklostezky se v místě lávky nachází v přímé bez příčného spádu v celé délce lávky. Niveleta trasy v místě lávky je ve výškovém zakružovacím oblouku o poloměru R = 2 000 m s tečnami s podélným sklonem 3 %.
NÁVRH KONSTRUKCE MOSTU
Založení
Na základě výsledků inženýrsko-geologického průzkumu bylo navrženo založení opěr a pilířů hlubinné na mikropilotách z ocelových profilů TR89 × 10 délek 8, 10 a 12 m s kořenem délky 5,0 m.
Základová spára obou opěr se nachází pod hlinitými vrstvami nadloží na úrovni ulehlých písků se štěrky a písčitohlinitými zeminami pod hladinou podzemní vody. Byly navrženy šikmé tlačené i tažené mikropiloty, které byly vrtány z podkladního betonu základu ve stavebních jámách.
Spodní stavba
Krajní opěry byly navrženy jako masivní železobetonové, šířka opěr je 4,50 m, tloušťka dříku 3,25 m se od základu snižuje vlivem skloněného předního líce opěry. Základy opěr půdorysného rozměru 4,5 m × 5,0 m mají výšku 1,5 m. V přední ploše skloněného líce křídel jsou umístěny kotevní přípravky pro přenesení převážně vodorovných sil ze závěsného systému nosné konstrukce do podloží. Kotevní přípravek tvoří 4 ks kotevních tyčí M36 z materiálu 8.8 pro každou stranu opěry. Pilíře byly navrženy jako stěnové masivní ze železobetonu oblého průřezu, který je vepsán do obdélníku o rozměrech 6,6 × 2,6 m. Návodní stranu tvoří ostrá hrana, povodní strana je půlkruhová. Výška pilířů je 6,0 m, resp. 6,4 m. Do vodorovného úložného prahu byly zabetonovány přípravky pro kotvení ocelových pylonů. Kotvení tvoří 12 ks kotevních tyčí M36 z materiálu 8.8 pro každou trubku pylonu. Vzhledem k tomu, že lávka kříží řeku Berounku pod úhlem 74 °, jsou pilíře pod pylony uloženy šikmo k ose lávky tak, aby jejich návodní hrana směřovala proti proudu řeky.
V návodní hraně dříku jsou pilíře obloženy kotveným kamenným obkladem tl. 200 mm nad úroveň 100leté vody. Zhlaví pilířů bez obkladu má výšku 800 mm a tvoří na všechny strany přesah 50 mm nad dříkem pilíře.
Nosná konstrukce
Nosná konstrukce lávky je navržena jako ocelová visutá konstrukce. Je tvořena ocelovými pylony tvaru písmene A, závěsným systémem z tyčových prvků a ocelovou mostovkou z válcovaných profilů.
Pylony jsou navrženy z trubky vnějšího průměru 508 mm, které jsou v horní části spojené příčlí z trubky průměru 356 mm. V této příčli je navržen montážní styk. Materiál pylonu je ocel S355 J2+N. Na horních koncích obou trubek je styčníkový plech s čepovým přípojem řetězovky. Pylony působí jako vetknuté do pilířů, kde jsou zakotveny předem zabetonovaným kotevním přípravkem.
Závěsný systém visuté lávky je tvořen tyčovými prvky. Hlavní řetězovka má ve středním poli přibližný tvar paraboly 2 °, v krajních polích má tato křivka snížené vzepětí na polovinu. Svislé závěsy jsou skloněny v rovině, která odpovídá přibližně sklonu trubek pylonu. Tyčové prvky jsou navrženy z přepínacích tyčí HPT profilu 40 mm a 20 mm. Čepové styčníky byly zhotoveny pro tuto konkrétní konstrukci a odzkoušeny ve zkušebně.
Konstrukce mostovky je navržena z válcovaných profilů z oceli S355 J2+N jako tuhý svařovaný rošt. Konstrukce je dělena na montážní díly délky 9,8 až 11,7 m. Je tvořena dvěma vnějšími podélníky z profilu IPE400 a příčníky z profilu HE200B, které jsou v osových vzdálenostech po 3,9 m. Rošt je ztužen proti vodorovným silám křížovým ztužením úhelníky L100 × 100 × 10 mm. Montážní styk podélníků je navržen jako třecí šroubový spoj s příložkami.
Podlahu lávky tvoří dubová prkna tloušťky 50 mm ze dřeva třídy D30, které jsou podporovány dřevěnými podélníky ze dřeva třídy C30 obdélníkového průřezu.
Vybavení
Na lávce je dřevěné zábradlí výšky 1,3 m od podlahy z důvodu provozu cyklistů. Sloupky zábradlí jsou ocelové z válcovaného profilu, madlo šířky 100 mm je z lepeného dřeva Gl24h. Na vnitřní straně zábradlí pod madlem jsou umístěna svítidla veřejného osvětlení lávky v provedení odolném proti povětrnostním vlivům a vandalismu.
POSTUP VÝSTAVBY
Pro přístup k oběma pilířům byly v předstihu zbudovány provizorní rampy v korytě řeky, ze kterých byly následně provedeny dočasné jímky pažené štětovými stěnami. Úroveň základové spáry se nacházela přibližně 3,5 m pod hladinou vody, proto byly štětové stěny opatřeny masivním rámem. Po odčerpání vody a vytěžení na základovou spáru byl proveden podkladní beton. Pod pilíři byly navrženy šikmé mikropiloty ve dvou řadách rozmístěné podél delších stran základu. Vrtání probíhalo z úrovně podkladního betonu uvnitř jímek. Byly použity vrtací stroje menších rozměrů tak, aby je bylo možné spustit na dno jímek.
Základy pilířů půdorysného rozměru 8,0 × 5,4 m a výšky 1,5 m byly betonovány přímo do jímek, boční bednění bylo opřeno o štětovou stěnu. Štětové stěny byly navrženy jako dočasné, po provedení celé spodní stavby byly vytaženy.
Po realizaci spodní stavby byly jeřábem vztyčeny vetknuté pylony a zakotveny na pilířích. Závěsný systém byl instalován nejprve v obou krajních polích a to navěšením na styčníkové plechy v hlavě pylonu a zakotvením do opěr pomocí automobilového jeřábu. V hlavním poli byla situace složitější. Zde si instalace vyžádala použití současně dvou autojeřábů a dvou plovoucích pontonů.
Montáž nosné konstrukce probíhala pomocí jeřábů na březích řeky postupným navěšováním montážních dílů mostovky na závěsný systém lávky bez provizorních podpor. Montáž započala zhotovením krajních polí s přesahem do hlavního středního pole. Konstrukce tak byla uložena na opěrách i pilířích. Dále byly postupně připojovány díly středního pole od pylonů směrem do středu rozpětí. Montážní díly se zvedaly jeřábem z pontonů na hladině řeky. Poslední mezilehlý díl byl umístěn do polohy pomocí lanových zvedáků. Po smontování celé ocelové konstrukce proběhla rektifikace svislých závěsů a konstrukce byla uvedena do požadovaného tvaru.
Po ukončené rektifikaci ocelové konstrukce byly instalovány dřevěné podélníky, dubová podlaha mostovky a zábradlí včetně osvětlení.
ZÁVĚR
Na konci roku 2010 vznikla v Berouně esteticky velmi výrazná stavba, která je ojedinělá nejen použitím tyčového závěsného systému, ale s tím spojenou i velmi krátkou lhůtou pro dobu výstavby. Toho bylo dosaženo úzkou spoluprací projektanta se stavbou a velkým nasazením všech zúčastněných.
Footbridge in Beroun Na Ptáku
In December 2010 the first part of the cycling path „Following in the Czech kings´ footsteps“ was open including also the newly built bridge for cyclists and at the same time a footbridge over the river Berounka in Beroun. The construction commenced on September 14, 2010 and was completed on December 16, 2010. The determining criteria for theconstruction design was putting the footbridge into operation within only three months after the site handover and commencement of the project works. Moreover, it was necessary to fulfil anther requirement of assembly of steel structure without temporary supports in the river basin. As a result, the footbridge´s load bearing structure was designed as launched steel structure with suspension system made of bar elements.