KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Lávka přes Bečvu v Přerově

Lávka přes Bečvu v Přerově

Publikováno: 21.4.2016
Rubrika: Mosty

Původní lávka přes Bečvu v Přerově ve formě visutého předpjatého pásu o 2 polích byla opakovaně poškozena povodněmi v letech 1997, 2004 a 2010. Lávka umožňuje propojení městské části U Tenisu, chráněné před zatopením zvýšeným břehem s nábřežní cestou, s rekreační oblastí lagun na opačném břehu Bečvy, kde se nachází přírodní památka Malé laguny, ornitologická stanice, rekreační areál Velké laguny a lužní les NPR Žebračka.

Nové přemostění řeky Bečvy je navrženo ve zvýšené poloze nad okolním terénem. Úroveň hladiny stoleté vody byla výrazně zvýšena a vzhledem k častému vysokému stavu řeky s unášením splavenin je v oblasti proudnice řeky navržena konstrukce s maximální výškou nad hladinou tak, aby při stoleté vodě (výška hladiny Q100 = 211,64 m n. m.) byla stále volná výška min. 1 600 mm. Na koncích lávky u opěr je dodržena požadovaná rezerva 500 mm nad Q100. Spodní hrana konstrukce zůstává nezatopena i při povodňové výšce hladiny Q1997 = 212,50 m n. m.; rezerva ~75 cm ve vrcholu umožní bezpečné proplutí všech splavenin, což byl i požadavek zadavatele.

Na základě požadavků objednatele muselo být napojení lávky na stávající síť komunikací výrazně upraveno oproti předpokladům studie. Na straně u Tenisu se lávka připojuje pomocí oboustranných ramp na komunikaci vedoucí po koruně ochranné hráze se stromořadím, pro pěší je doplněno krátké schodiště přímo do ulice U Tenisu.
Na straně Lagun je lávka napojena na stávající cyklostezku a nově budovanou odbočující cyklostezku podél řeky Bečvy.

NOSNÁ KONSTRUKCE
Pro přemostění řeky je navržena nosná konstrukce o rozpětí 18,00 + 47,90 + 28,00 m z podélně i příčně rozdělených prefabrikovaných částí. Nosná konstrukce je betonová desková s konzolami a podélným předpětím. Ve hlavním poli je deska vylehčena vybráním ve střední části a má charakter dvoutrámové konstrukce. Tloušťka nosné konstrukce je pouze 372 – 572 mm v ose lávky. Prefabrikované části nosné konstrukce jsou z betonu C 60/75–XF4, monolitické části (příčníky a petlicové styky) z betonu C 45/55–XF4.Monolitické části nosné konstrukce byly betonovány do bednění ze svisle kladených hoblovaných prken spojovaných na polodrážku, prefabrikované části jsou provedeny do hladkého bednění z lamino desek.

Konstrukce je vždy 12 m od pilířů podpírána oboustrannými závěsy kotvenými na nízkém ocelovém pylonu. Závěsy jsou tyčové M100 mm s vidlicovými koncovkami s čepy a vnitřními napínáky (rektifikací) na jedné z koncovek. Jednat se o certifikovaný výrobek – konstrukční táhlo od firmy Macalloy. Mezní únosnost závěsu je 4206 kN, min. mez kluzu 3 172 kN. Závěsy byly dodány v pozinkovaném provedení s min. životností PKO 30 let.

Pylony jsou z oceli S355J2+N, mají otevřený tvar výšky 5,4 m a jsou kotveny do příčníků. Konstrukce je nad pilíři uložena přes vrubové klouby, na opěře č. 4 je uložena na hrncových ložiskách, jedno ložisko je všesměrně posuvné a jedno podélně posuvné. Celkový rozsah podélného posunutí je 120 mm. Na opěře č. 1 je vzhledem ke krátkému přilehlému poli navrženo uložení konstrukce na dvou kyvných stojkách, které přenášejí tlakovou i tahovou reakci. Příčné vedení konstrukce a stabilita konstrukce při povodni je na opěře č. 1 zajištěna podélným vodícím ložiskem v ose konstrukce.

Prefabrikovaná část nosné konstrukce byla sestavena na spodní stavbě a čtyřech pomocných provizorních podporách. Po zmonolitnění a předepnutí byly napnuty závěsy a nosná konstrukce byla odskružena. Nosnou konstrukcí jsou protaženy kabely VO pro osvětlení lávky vždy od pylonu ke konci lávky.

Konstrukce je navržena na zatížitelnost 5 kN/m2 dle ČSN EN 1991‑2 Část 2: Zatížení mostů dopravou a požadovaným obslužným vozidlem o tíze 90 kN.

ZALOŽENÍ MOSTU A SPODNÍ STAVBA
Založení je navrženo na upravených základech původních opěr a pravobřežního pilíře se zesílením mikropilotami. Nový pilíř na levém břehu Bečvy byl založen na mikropilotách svázaných v hlavě základových blokem. Mikropiloty zasahují do spodních vrstev tvrdých podložních jílů až slínů. Dle provedeného měření bludných proudů se staveniště nachází v prostředí zvýšené korozní agresivity – stupeň č. III dle ČSN 03 8375, bylo nutné uplatnit stupeň ochrany č. 3.

Na pravém břehu Bečvy byl použit základ pilíře původní lávky. Jeho únosnost je zvýšena vrtanými mikropilotami. Krajní části základu v šířce 0,5 m byly odbourány a byly zde vyvrtány 2 řady mikropilot po 5 ks. Výztuž nových částí se propojila s výztuží vlepenou do základu. Beton dobetonovaných částí je C 30/37–XA1.

Založení pilíře na levém břehu je na novém železobetonovém základu o rozměru 2,5 × 4,9 m, výšky 0,8 m se třemi řadami mikropilot po 5 ks. Beton základu je C 30/37–XA1. Základ byl betonován do systémového bednění z velkoplošných desek. Výkopová jáma byla zajištěna stěnami ze štětovnic.

Oba pilíře jsou provedeny ve formě štíhlých železobetonových stěn tloušťky 0,6 m, délky 3,9 m s břitem proti ledochodu. Břit je do výšky hladiny pětileté vody obložen kamenným obkladem. Beton dříků pilířů je C 30/37–XF2. Dříky pilířů byly betonovány do bednění ze svisle kladených hoblovaných prken spojovaných na polodrážku. Opěry jsou monolitické železobetonové vybudované na masivních základech původních opěr. Po odbourání opěr na stanovenou úroveň bylo provedeno posílení založení pomocí 4 vrtaných mikropilot u každé opěry.

MOSTNÍ VYBAVENÍ
Sloupky ocelového zábradlí výšky 1,3 m jsou kotveny přímo do boku nosné konstrukce. Výplňové panely zábradlí jsou navrženy z nerezových rámů s nerezovým pletivem. Zábradlí je dle požadavku investora v demontovatelném provedení a je doplněno dalšími madly umožňujícími pohyb osobám se sníženou schopností pohybu.

Na lávce jsou osazeny povrchové lamelové dilatační závěry pro celkový rozsah pohybu 80 mm s krycím plechem. Mostovka je spádována do středu se sklonem 2,5 %. Povrchová voda z lávky je svedena svislými odvodňovači přímo do řeky Bečvy. Na lávce je navržena vozovka přímo pojížděná polyuretanová hydroizolace v tl. 10 mm. Vozovka je opatřena protiskluzovou úpravou drceným kamenem frakce 2/4 mm.

Na levém břehu ve stísněných podmínkách u tenisového areálu jsou před lávkou nájezdové rampy a schodiště. Návodní svah levobřežní ochranné hráze bude v prostoru pod lávkou opevněn v šířce přesahující 1 m od obrysu lávky kamennou dlažbou tl. 200 mm do betonového lože. Zemní svahy u pravobřežní opěry ve sklonu 1:1 jsou opatřeny těžkým kamenným záhozem s přitěžovací lavicí v patě svahu. Část svahu ve sklonu 2:1 je zpevněna pomocí gabionových matrací.

ZÁVĚR
Nová lávka přes Bečvu je moderní konstrukce, která slouží silnému provozu pěších a cyklistů ve stísněných podmínkách u tenisového areálu a současně splňuje i náročné požadavky ekologů a Povodí Moravy na stavbu v aktivní povodňové zóně. Projekt klade důraz na hospodárnost, estetické začlenění do krajiny a dlouhodobou trvanlivost konstrukce.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE

  • Investor: Statutární město Přerov
  • Projektant: Pontex, s. r. o.
  • Zhotovitel: FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby a. s.

Footbridge over the Bečva River in Přerov
The former footbridge had to be demolished because of disrepair state after several floods. The unique structure was designed by Pontex in a form of cable stayed footbridge with low height pylons and tension bars. New footbridge design including adjacent pedestrian approaches was extensively elaborated and during all design stages it was gradually refined. Despite all administrative difficulties the construction permit was successfully received two years after the first study and the footbridge was opened for public in the third year.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Vizualizace projektu pro stavební povoleníPodélný řez lávkouPůdorys řešení lávky s napojením na komunikaceUspořádání u pilířeDokončená lávka přes BečvuDokončená lávka přes BečvuDokončená lávka přes Bečvu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

U Sokolova projedou auta po části nového mostu přes Ohři od dubna (102x)
Silniční most přes Ohři na rychlostní silnici R6 u Sokolova bude průjezdný v jednom směru od Chebu do Karlových Varů od ...
Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (85x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (58x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice