Lávka nad Rýnem drží rozpětím světový rekord
Rubrika: Mosty
Přirozenou hranici mezi Francií a Německem tvoří řeka Rýn, která odděluje Alsasko od Bádenska-Württemberska. Mezi zeměmi denně oběma směry putuje více než 50 000 lidí. Rozhodnutí spojit lávkou oba břehy řeky v místě mezi městy Huningue ve Francii a Weil-am-Rhein v Německu bylo jen logickým vyústěním snahy o řešení narůstajícího provozu.
Podmínkami, kterých se museli držet autoři návrhu lávky – architekt Dietmer Feichtinger, v Paříži žijící Rakušan, a inženýr Wolfgang Strobl, rovněž Rakušan – bylo:
-
respektovat šíři vodního koryta, obzvlášť pak v daném místě, a chránit zároveň krásu, kterou jím propůjčila krajině,
-
zjednodušit plavbu a manévrování plavidel u přístavu de Bâle, aniž by při nich překážely mostní pilíře,
-
vytvořit osu pohybu pro pěší a kola mezi dvěma městy a podpořit přímý kontakt mezi obyvateli obou zemí.
Lávka pro pěší, jenž je v provozu od 31. prosince loňského roku, se pyšní nejdelším rozpětím na světě – 230 m mezi podporami (celkem pak 248 m). Pět metrů široká mostovka tvořená konstrukcí z ocelových plechů přechází řeku ve výšce 25 m nad hladinou. Ocelová konstrukce, vážící 1 000 t, má tvar asymetricky se křížícího rozčleněného oblouku a symbolizuje spojení mezi oběma zeměmi. Lávka byla postavena německou společností Max Bögl, všechny svary, spoje a materiál na ně pak pocházejí od fi rmy Air Liquide Welding (německá dceřiná společnost Oerlikon). Pro ni to nebyla první „lahůdková“ zakázka – již se podílela na stavbách mostů přes Rion-Antirion v Řecku a viaduktu de Millau ve Francii. Mocný oblouk je symetrický vzhledem k řece, je to element typický i pro krajinu.
Tok řeky je asymetrický: dolní (na severu) je stabilní a vertikální, zatímco horní tok Rýna (na jihu) kopíruje tvar obou krajin. Výrazná vizuální osa je zachována, lávka se k ní přidává a tvoří tak i jakési fyzické pojítko. S krajinou splývá díky jemnosti své struktury. Podmínky příjezdu na most nejsou na obou stranách stejné a odpovídají rozdílným situacím měst. Ze strany od Weilu spojuje lávku s městem a parkem dlouhá rampa, která má připojení na schody vedoucí k Rýnu. Na pobřeží Huningue tvoří přístup na most schody a krátká rampa pro cyklisty. Výtah zpřístupňuje lávku osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. V Rheinparku v Weil-am-Rhein vznikl informační pavilon, v němž bude promítán fi lm o různých etapách výstavby.
(překlad podle www.constructalia.fr a tiskové zprávy Air Liquide Júlia Očková, red)
Celý článek v nezkrácené podobě naleznete v časopisu SILNICE ŽELEZNICE 1/2007.