KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Lávka nad Rýnem drží rozpětím světový rekord

Lávka nad Rýnem drží rozpětím světový rekord

Publikováno: 1.4.2007, Aktualizováno: 27.11.2008 22:43
Rubrika: Mosty

Přirozenou hranici mezi Francií a Německem tvoří řeka Rýn, která odděluje Alsasko od Bádenska-Württemberska. Mezi zeměmi denně oběma směry putuje více než 50 000 lidí. Rozhodnutí spojit lávkou oba břehy řeky v místě mezi městy Huningue ve Francii a Weil-am-Rhein v Německu bylo jen logickým vyústěním snahy o řešení narůstajícího provozu.

Podmínkami, kterých se museli držet autoři návrhu lávky – architekt Dietmer Feichtinger, v Paříži žijící Rakušan, a inženýr Wolfgang Strobl, rovněž Rakušan – bylo:

  • respektovat šíři vodního koryta, obzvlášť pak v daném místě, a chránit zároveň krásu, kterou jím propůjčila krajině,
  • zjednodušit plavbu a manévrování plavidel u přístavu de Bâle, aniž by při nich překážely mostní pilíře,
  • vytvořit osu pohybu pro pěší a kola mezi dvěma městy a podpořit přímý kontakt mezi obyvateli obou zemí.


Schéma pylonu lávky

Lávka pro pěší, jenž je v provozu od 31. prosince loňského roku, se pyšní nejdelším rozpětím na světě – 230 m mezi podporami (celkem pak 248 m). Pět metrů široká mostovka tvořená konstrukcí z ocelových plechů přechází řeku ve výšce 25 m nad hladinou. Ocelová konstrukce, vážící 1 000 t, má tvar asymetricky se křížícího rozčleněného oblouku a symbolizuje spojení mezi oběma zeměmi. Lávka byla postavena německou společností Max Bögl, všechny svary, spoje a materiál na ně pak pocházejí od fi rmy Air Liquide Welding (německá dceřiná společnost Oerlikon). Pro ni to nebyla první „lahůdková“ zakázka – již se podílela na stavbách mostů přes Rion-Antirion v Řecku a viaduktu de Millau ve Francii. Mocný oblouk je symetrický vzhledem k řece, je to element typický i pro krajinu.


Celkové schéma lávky

Tok řeky je asymetrický: dolní (na severu) je stabilní a vertikální, zatímco horní tok Rýna (na jihu) kopíruje tvar obou krajin. Výrazná vizuální osa je zachována, lávka se k ní přidává a tvoří tak i jakési fyzické pojítko. S krajinou splývá díky jemnosti své struktury. Podmínky příjezdu na most nejsou na obou stranách stejné a odpovídají rozdílným situacím měst. Ze strany od Weilu spojuje lávku s městem a parkem dlouhá rampa, která má připojení na schody vedoucí k Rýnu. Na pobřeží Huningue tvoří přístup na most schody a krátká rampa pro cyklisty. Výtah zpřístupňuje lávku osobám s omezenou schopností pohybu a orientace. V Rheinparku v Weil-am-Rhein vznikl informační pavilon, v němž bude promítán fi lm o různých etapách výstavby.

(překlad podle www.constructalia.fr a tiskové zprávy Air Liquide Júlia Očková, red)

Celý článek v nezkrácené podobě naleznete v časopisu SILNICE ŽELEZNICE 1/2007.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice