„Konkurence na železnici má být do července 2013,“ řekl Bárta
Rubrika: Kolejový průmysl
Podmínky pro České dráhy a soukromé železniční dopravce by se měly začít narovnávat o něco dříve, než se dosud předpokládalo. Konkurence na železnici by se měla objevit nejpozději od 1. července 2013. V diskusním pořadu televize Prima Partie to dnes prohlásil ministr dopravy Vít Bárta. Podle dosavadních informací se měli alternativní dopravci na tuzemských tratích objevit od jízdního řádu 2013/2014, tedy od prosince, případně o rok později.
"Jsem přesvědčen, že 1. července 2013 nejpozději konkurence na železnici bude," řekl Bárta. Počítá přitom s tím, že se objeví daleko dříve. Nechává si však určitou rezervu pro nepředvídané komplikace.
První kroky k uvedení konkurence na tuzemskou železnici ministerstvo dopravy (MD) podniklo v říjnu, kdy požádalo o zveřejnění záměru v úředním věstníku Evropské unie. Součástí záměru je plán, podle kterého by se mělo za rok soutěžit o tratě Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc, Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín. Bárta při zveřejnění záměru tisku sdělil, že na zmíněných spojích by se mohli alternativní dopravci objevit od jízdního řádu 2013/2014, případně o rok později.
Rychlíky provozují nyní výhradně České dráhy, které mají od loňska s ministerstvem desetiletou smlouvu. Předchozí ministr Gustav Slamečka do ní ale prosadil klauzuli, podle které lze každý rok ze smlouvy vyjmout 15 procent výkonů, do deseti let by se tak mělo soutěžit až o 75 procent výkonů dálkové osobní dopravy. MD jako objednatel platí za rychlíky Českým drahám čtyři miliardy korun ročně.
První soukromé rychlíky by se ovšem měly bez ohledu na časový harmonogram ministerstva objevit na české železnici už příští rok. Společnost RegioJet ze skupiny Student Agency chce začít jezdit do konce června na trati Praha - Ostrava. Rychlíky na stejné trati chce podle informací tisku od prosince 2012 provozovat také společnost Rapid Expres. Vlaky RegioJetu a Rapid Expresu nebudou ale jezdit ve "veřejném závazku", nedostanou proto žádné dotace.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.