KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    Jednopodlažní jednotka RegioPanter pro příměstskou a regionální železniční dopravu

Jednopodlažní jednotka RegioPanter pro příměstskou a regionální železniční dopravu

Publikováno: 24.5.2013
Rubrika: Kolejový průmysl

ŠKODA VAGONKA a. s. v Ostravě, člen skupiny ŠKODA Transportation, patří mezi přední výrobce kolejových vozidel pro osobní dopravu. Vlajkovou lodí v kategorii vozidel pro regionální dopravu jsou jednopodlažní elektrické jednotky RegioPanter.

Dvou a třívozové soupravy jsou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1 435 mm. Jsou koncipovány jako stejnosměrné pro provoz na elektrifikovaných tratích 3 kV DC, a nebo dvousystémové pro trakční napětí 3 kV DC a 25 kV, 50 Hz. Vyvinuty byly 4 typy hlavových vozidel a jeden typ vloženého vozu, jehož elektrická instalace umožňuje vytvoření i soupravy čtyřvozové, s obsaditelností až 330 sedících cestujících. Všechna vozidla jsou trakční a mají vždy jeden hnací a jeden běžný podvozek. Touto koncepcí jsou získány velmi příznivé adhezní vlastnosti, které se projevují ve výborných jízdních vlastnostech a vysokým jízdním komfortem i při maximální rychlosti 160 km/h.

Hrubá stavba vozidel je integrální konstrukce z hliníkových velkoplošných protlačovaných profilů. U hlavových vozů je k hliníkové části připevněn ocelový kabinový modul, který zabezpečuje požadavky na crashovou odolnost. Všechna vozidla jsou vybavena klimatizačním zařízením, které pomocí mikroprocesorové regulace automaticky udržuje v prostorách pro cestující a v kabinách strojvedoucího stálou vnitřní teplotu.

Nízkopodlažní část a nástupní prostory jsou ve výšce 580 mm nad temenem kolejnice, vstupní dveře o světlé šířce 1 500 mm, umožňující rychlou výměnu cestujících. Jednotlivé vozy v soupravě jsou propojeny tepelně a hlukově izolovanými průchody, celý interiér bez příček a vnitřních dveří je vzdušný a přehledný. Jednotky jsou vybaveny zařízením pro přepravu imobilních cestujících na invalidním vozíku.

V prostorách pro cestující jsou umístěna pohodlná, v 1. třídě polohovatelná sedadla. Rozteč mezi sedadly je při uspořádání proti sobě 1 700 až 1 825 mm, při uspořádání za sebou 850 mm. U sedadel jsou umístěny zásuvky pro napájení přenosných počítačů. Řešení interiéru umožňuje dodávat soupravy dle provozního určení a požadavku zadavatele např. jako vysokokapacitní, turistické, pro přepravu na letiště, mezi regiony apod.

Trakční a brzdové zařízení je umístěno v podvozcích, na střeše vozidel a v technologických prostorech za kabinou strojvedoucího. Pohon dvojkolí v hnacím podvozku zajišťují dva třífázové střídavé trakční motory. Podvozky jsou vybaveny brzdovými jednotkami s brzdovými kotouči v kolech.

Nadřazené řízení umožňuje řízení až čtyř souprav z jedné kabiny strojvedoucího. Jednotka je vybavena zařízením pro sběr a on-line přenos dat v železniční bezdrátové přenosové síti (WiFi/GSM-P/GSM-R) na servisní server provozovatele, včetně sledování polohy GPS. Pro informovanost cestujících je souprava vybavena audio i video informačním systémem.

Výroba souprav byla zahájena v první polovině roku 2011, typové zkoušky klimatizace a vytápění v RTA Vídeň se uskutečnily v prosinci téhož roku. Do zkušebního provozu s cestujícími byly soupravy nasazeny v závěru roku 2012. V rutinním provozu jsou vozidla od února 2013.

Koncepce jednopodlažní jednotky RegioPanter umožňuje svými parametry splnit všechny požadavky dopravců a to jak pro obsaditelnost, vyhovující místním podmínkám dopravy, tak i na různorodost vnitřního vybavení. Po prvních zkušenostech z provozu lze říci, že jednotky RegioPanter jsou oblíbeny jak u cestujících, tak i u obsluhujícího personálu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
RegioPanterRegioPanter – interiér – kabina strojvedoucíhoRegioPanterRegioPanter – interiér – 2. třída průchodRegioPanter – interiér – 2. třída průchod

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (51x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Modernizovaná vozidla ze ŠumperkaModernizovaná vozidla ze Šumperka (35x)
Zástupci šumperské společnosti Pars nova a Českých drah podepsali v průběhu loňského roku dva významné kontrakty. Na poč...
Centrální dispečerské pracoviště v Praze na BalabenceCentrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence (33x)
O centrálním dispečerském pracovišti (tedy CDP), které by se mělo postavit (někde) v Praze, se hovoří již poměrně dlouho...

NEJlépe hodnocené související články

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republiceŠvýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice (5 b.)
Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancel...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (5 b.)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...
STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice