Jednopodlažní jednotka RegioPanter pro příměstskou a regionální železniční dopravu
Rubrika: Kolejový průmysl
ŠKODA VAGONKA a. s. v Ostravě, člen skupiny ŠKODA Transportation, patří mezi přední výrobce kolejových vozidel pro osobní dopravu. Vlajkovou lodí v kategorii vozidel pro regionální dopravu jsou jednopodlažní elektrické jednotky RegioPanter.
Dvou a třívozové soupravy jsou určeny pro provoz na tratích s rozchodem 1 435 mm. Jsou koncipovány jako stejnosměrné pro provoz na elektrifikovaných tratích 3 kV DC, a nebo dvousystémové pro trakční napětí 3 kV DC a 25 kV, 50 Hz. Vyvinuty byly 4 typy hlavových vozidel a jeden typ vloženého vozu, jehož elektrická instalace umožňuje vytvoření i soupravy čtyřvozové, s obsaditelností až 330 sedících cestujících. Všechna vozidla jsou trakční a mají vždy jeden hnací a jeden běžný podvozek. Touto koncepcí jsou získány velmi příznivé adhezní vlastnosti, které se projevují ve výborných jízdních vlastnostech a vysokým jízdním komfortem i při maximální rychlosti 160 km/h.
Hrubá stavba vozidel je integrální konstrukce z hliníkových velkoplošných protlačovaných profilů. U hlavových vozů je k hliníkové části připevněn ocelový kabinový modul, který zabezpečuje požadavky na crashovou odolnost. Všechna vozidla jsou vybavena klimatizačním zařízením, které pomocí mikroprocesorové regulace automaticky udržuje v prostorách pro cestující a v kabinách strojvedoucího stálou vnitřní teplotu.
Nízkopodlažní část a nástupní prostory jsou ve výšce 580 mm nad temenem kolejnice, vstupní dveře o světlé šířce 1 500 mm, umožňující rychlou výměnu cestujících. Jednotlivé vozy v soupravě jsou propojeny tepelně a hlukově izolovanými průchody, celý interiér bez příček a vnitřních dveří je vzdušný a přehledný. Jednotky jsou vybaveny zařízením pro přepravu imobilních cestujících na invalidním vozíku.
V prostorách pro cestující jsou umístěna pohodlná, v 1. třídě polohovatelná sedadla. Rozteč mezi sedadly je při uspořádání proti sobě 1 700 až 1 825 mm, při uspořádání za sebou 850 mm. U sedadel jsou umístěny zásuvky pro napájení přenosných počítačů. Řešení interiéru umožňuje dodávat soupravy dle provozního určení a požadavku zadavatele např. jako vysokokapacitní, turistické, pro přepravu na letiště, mezi regiony apod.
Trakční a brzdové zařízení je umístěno v podvozcích, na střeše vozidel a v technologických prostorech za kabinou strojvedoucího. Pohon dvojkolí v hnacím podvozku zajišťují dva třífázové střídavé trakční motory. Podvozky jsou vybaveny brzdovými jednotkami s brzdovými kotouči v kolech.
Nadřazené řízení umožňuje řízení až čtyř souprav z jedné kabiny strojvedoucího. Jednotka je vybavena zařízením pro sběr a on-line přenos dat v železniční bezdrátové přenosové síti (WiFi/GSM-P/GSM-R) na servisní server provozovatele, včetně sledování polohy GPS. Pro informovanost cestujících je souprava vybavena audio i video informačním systémem.
Výroba souprav byla zahájena v první polovině roku 2011, typové zkoušky klimatizace a vytápění v RTA Vídeň se uskutečnily v prosinci téhož roku. Do zkušebního provozu s cestujícími byly soupravy nasazeny v závěru roku 2012. V rutinním provozu jsou vozidla od února 2013.
Koncepce jednopodlažní jednotky RegioPanter umožňuje svými parametry splnit všechny požadavky dopravců a to jak pro obsaditelnost, vyhovující místním podmínkám dopravy, tak i na různorodost vnitřního vybavení. Po prvních zkušenostech z provozu lze říci, že jednotky RegioPanter jsou oblíbeny jak u cestujících, tak i u obsluhujícího personálu.