KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    I/19 Žďákov, most ev. č. 19‑028

I/19 Žďákov, most ev. č. 19‑028

Publikováno: 28.4.2016
Rubrika: Mosty

V minulém roce se po několikaletých soudních tahanicích rozběhla tolik očekávaná rekonstrukce dozajista světového unikátu a české technické památky mostu Žďákov, tedy jednoobloukového mostu s rozpětím oblouku 330 m. Zhotovitelem stavby se stala firma COLAS CZ, a. s., oblast Mosty a monolitické konstrukce. Cena rekonstrukce se vyšplhá na téměř 160 mil. Kč bez DPH a plánovaná doba realizace je 6/2015 až 10/2017.

Most převádí silnici I/19 z Tábora do Plzně přes Orlickou přehradu a tyčí se 50 m nad vodní hladinou. Délka mostu je 542 m a jeho stavba se zahájila v červnu minulého roku prakticky bez větších příprav, což pro nás nebylo vůbec jednoduché. Ale vytvořený tým pro tuto stavbu se rychle sehrál a téměř ihned po podpisu smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR se oprava naplno rozběhla.

Při odstraňování mostního svršku se bohužel objevilo hned několik odchylek kvality a stavu stávajících konstrukcí, než předpokládala zadávací dokumentace, přičemž výrazným časovým problémem byl hlavně stav opěr, které byly jen zřídka vyztuženy ocelí. Beton byl z velké části pouze prokládán kamenivem, zpracováván bez vibrování a navíc opěra skrývala velké množství zabetonovaného dřeva či jiných podobných prvků. Proto bylo nevyhnutelné opěru zbourat ve více než dvojnásobném množství!

Od začátku jsme měli v plánu vyhovět uživatelům mostu a kompletní opravu mostního svršku dokončit do konce roku 2015 tak, aby bylo možné most uvést do provozu. Bohužel se tuto časovou ztrátu ve velmi napjatém harmonogramu nepodařilo dohnat, čemuž zajisté nepomohlo ani dodatečné upřesnění Národního památkového ústavu na vzhled a provedení zábradlí v přesné kopii původních tvarů. Na druhou stranu je ale dobré, že nikdo nepodlehl mediálnímu tlaku a všechny práce budou moci být provedeny za ideálních klimatických podmínek. I tak se ale doprava do 3,5 t na most v zimním období vrátila, když pro období od 18. 12. 2015 do 31. 3. 2016 byly provedeny provizorní konstrukce vozovkového a izolačního souvrství za takových opatření, aby nedošlo ke zhoršení stavu odkrytých konstrukcí během provozu. 

V reakci na nadprůměrně suché období, kdy došlo k výraznému poklesu hladiny v Orlické přehradě, byl na základě informací od Povodí Vltavy správcem stavby vydán pokyn k přesunu prací na opravy betonových patek oblouku do loňského roku. Patky jsou trvale pod běžnou hladinou vody a v následujících letech by nebylo možné hladinu uměle snížit do potřebné výšky. Oprava této části mostu by tak nemohla být provedena. Vzhledem k tomu, že se jednalo o podzimní období, byla během dne výrazně omezena i časová doba pro provedení sanace na bázi cementu, proto byly použity materiály na bázi zirkonových vláken s rychle tuhnoucími přísadami tak, aby oprava proběhla za vhodných teplot ovzduší i samotné konstrukce.

V letošní stavební sezóně bude dokončena oprava mostního svršku a bude zahájena jedna z nejkomplikovanějších oprav, a to oprava nátěrového systému ocelové konstrukce, která se protáhne do roku 2017, společně s opravou betonových konstrukcí spodní stavby. Současně bude dokončena demontáž stávajícího dilatačního závěru podporovaného válečkovou konstrukcí, ze kterého bude proveden výřez pro technické muzeum, který bude vystaven na výstavě k výročí 50 let mostu Žďákov v roce 2017.

I/19 ŽĎÁKOV, MOST EV. Č. 19‑028
Je pojmenovaný podle vesnice zatopené při napouštění Orlické přehradní nádrže. Vozovka vede 50 m nad hladinou a 100 m nad původním dnem.

  • Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR, správa České Budějovice
  • Zhotovitel: COLAS CZ, a. s., oblast Mosty a monolitické konstrukce
  • Cena stavby: 159 milionů Kč bez DPH
  • Rozpětí mezi patkami: 330 m
  • Celková délka: 542,91 m
  • Šířka mostu: 13,5 m
  • Hmotnost oblouku: 3 100 tun
  • Hmotnost veškeré použité oceli: 4 116 tun
  • Zahájení stavby: červen 2015
  • Uvedení do provozu: říjen 2017
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Rekonstrukce mostu bude trvat ještě minimálně rok a půl.Opěry skrývaly i zabetonované dřevo.Letos bude dokončena oprava svršku, příští rok čeká na stavaře náročná ocelová konstrukce.Pokles hladiny na Orlické přehradě umožnil práci na patkách.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

U Sokolova projedou auta po části nového mostu přes Ohři od dubna (102x)
Silniční most přes Ohři na rychlostní silnici R6 u Sokolova bude průjezdný v jednom směru od Chebu do Karlových Varů od ...
Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (90x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (57x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice