KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Hydrofobizace v mostním stavitelství

Hydrofobizace v mostním stavitelství

Publikováno: 24.8.2012, Aktualizováno: 27.8.2012 08:47
Rubrika: Mosty

V mostním stavitelství jsou hydrofobní impregnace hojně používanou ochranou železobetonových konstrukcí. Nejčastěji v kombinaci s ochrannými nátěry vytváří komplexní ochranu před vodou a v ní rozpuštěnými agresivními látkami. Avšak i samostatně použitá hydrofobní impregnace může mít životnost přesahující 10 let. V dosavadní praxi se uplatňují pouze impregnace s nižší životností z důvodů nižších počátečních nákladů, avšak s nepoměrně kratší životností.

HYDROFOBNÍ IMPREGNACE
Hydrofobní impregnace jsou z podstaty silikony. Základním stavebním kamenem je oxid křemičitý a další organické sloučeniny, které určují výsledné vlastnosti impregnace. Oxid křemičitý zajišťuje přídržnost k podkladu, který jej rovněž obsahuje. Organické sloučeniny zůstávají na povrchu, jsou pevně zakotveny do podkladu, a výrazně mění smáčivost povrchu kapilár.

Tím, jak snižují nasákavost povrchu vůči vodě, působí jako ochrana vůči vnikání chloridů a při tom zůstávají paropropustnými. Vlivem UV záření a abrazí vody, kdy dochází k rozpadu organických součástí, se schopnost odpuzovat vodu snižuje. Nejdůležitějším kritériem trvanlivosti je hloubka penetrace.

Hydrofobní impregnace, použití, klasifikace a zkoušení jsou popsány v harmonizované normě ČSN EN 1503-2. Zde jsou používány jako ochrana proti vnikání (zásada č. 1, metoda 1.1), ovlivnění vlhkosti (zásada 2, metoda 2.1) a zvýšení odporu (zásada 8, metoda 8.1). Norma dělí hydrofobní impregnace kromě jiného dle hloubky penetrace a to do dvou tříd:

  • I.třída – hloubka penetrace < 10 mm (normový beton, w/c = 0,7),
  • II. třída – hloubka penetrace > 10 mm.

Dalším předpisem popisujícím problematiku je TKP ŘSD kapitola 31 – Opravy betonových konstrukcí. Zde se impregnace nacházejí v ochranném systému S1 samostatně a v systému S2 v kombinaci s ochranným nátěrem. Tento předpis nechává na projektantovi, jakou technologii zvolí. Jestli silanovou nebo siloxanovou. Mezi nimi jsou ale podstatné rozdíly, které dále předpis neřeší.

CHEMICKÉ BÁZE
V zásadě existují tři technologie hydrofobních impregnací.

Silikonát
Malá, ale polární molekula nedosahuje výrazné hloubky penetrace – třída I. Nevhodné na beton. Nepoužívá se v mostním stavitelství.

Siloxan
Velká molekula, malá hloubka penetrace – třída I. Vhodné na většinu podkladů vč. betonu. Funguje jako dočasná chloridová brzda, není vhodné pro trvalé zatížení CHRL (chemické rozmrazovací látky).

Silan
Malá molekula, velká hloubka penetrace – třída II: Vhodné pouze na beton. Funguje jako trvalá chloridová bariéra, výrazně ovlivňuje vliv CHRL a díky velké hloubce penetrace brání vnikání chloridů i trhlinami do 0,4 mm.

REFERNCE - DÁLNIČNÍ MOST VCHYNICE
Prvním významným projektem v ČR, kde byla použita silanová hydrofobní impregnace, je dálniční most na dálnici D8, stavba 0805, SO B 202, most Vchynice.

Účelem použití impregnace bylo zajištění dlouhodobě nízké nasákavosti betonu a zvýšení jeho odolnosti vůči CHRL. Požadavkem bylo, aby navržená ochrana byla dlouhodobá a bezúdržbová. Beton třídy C 80/95 vykazoval velmi těsnou strukturu a aby byla dosažena plánovaná hloubka penetrace 6 mm, byla navržena silanová (II.třída) hydrofobní impregnace s podílem aktivní složky 99 % – Sikagard-705L.

Cílem průkazních zkoušek bylo stanovit celkovou spotřebu materiálu Sikagard-705L a počet aplikačních kroků tak, aby byla dosažena cílová hloubka penetrace 6 mm, kdy je zaručena dlouhodobá životnost ochrany (více než 10 let). Byla ověřena funkčnost ochrany v této spotřebě zkoušením nasákavosti povrchu a cyklováním s CHRL metoda C. Zkoušky zajišťoval Kloknerův ústav ČVUT, který prováděl i kontrolní zkoušky nasákavosti na konstrukci.

Mostní objekt se bude průběžně sledovat na účinnost ochrany kontrolními zkouškami nasákavosti a tím se stanoví termín obnovy impregnace.

Aplikace z vysokozdvižných plošin probíhala v srpnu 2011 nástřikem 4 vrstev s celkovou spotřebou 400 g/m2, která byla důsledně kontrolována odvažováním používaného materiálu pro určitou plochu. Ošetřené plochy byly zdokumentovány, neboť po vyschnutí je hydrofobní impregnace vizuálně neidentifikovatelná. Materiál je méně citlivý na klimatické podmínky, v případě vyšší vlhkosti podkladu pomaleji do něj zasakuje.

Hloubkově penetrující hydrofobní impregnace mohou prodloužit životnost v mostním stavitelství tím, že účinně brání vnikání všech vodou rozpustných agresivních látek jako chloridy, nebo sírany.

Zkušeností z praxe je mnoho a ukazují na zvýšení odolnosti po ošetření. Ukazuje se, že produkty s nízkým obsahem aktivních látek, nebo malé spotřeby ve výsledku nepenetrují dostatečně do betonu a ztrácejí rychle své účinky vlivem působení prostředí.

Vhodnost toho či kterého produktu by měla být určena podmínkami konkrétního projektu. Průkazní zkoušky, by měly být provedeny vždy a měly by stanovit spotřebu zaručující cílovou hloubku penetrace.

V mostním stavitelství v ČR by hydrofobní impregnace měly být vždy označeny značkou CE dle ČSN EN 1504-2 a měly by odpovídat třídě II.(hloubka penetrace), pokud mají plnit funkci ochrany vůči CHRL a mrazovým cyklům.

Hydrophobicity in Bridge Engineering
Hydrophobic impregnations in bridge engineering are often used as a protection of reinforced-concrete constructions. Most frequently, they provide complex protection against water and aggressive substances dissolved in it in combination with protecting coating. However, hydrophobic impregnation alone can last more than 10 years. As practise has shown so far, only impregnations with a shorter lifetime due to lower initial costs are used, although their lifetime is disproportionately shorter.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Hloubka penetrace třídy II. a třídy I. dle ČSN EN 1504-2Hloubka penetrace třídy II. a třídy I. dle ČSN EN 1504-2Aplikace Sikagard-705LAplikace Sikagard-705LPrincip hydrofobizaceDálniční most Vchynice

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice