KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Elektrizace trati České Velenice – České Budějovice – 2. etapa, revitalizace mezistaničních úseků Petříkov – Borovany (mimo) – Č. Budějovice (mimo)

Elektrizace trati České Velenice – České Budějovice – 2. etapa, revitalizace mezistaničních úseků Petříkov – Borovany (mimo) – Č. Budějovice (mimo)

Publikováno: 24.5.2017
Rubrika: Mosty

Příspěvek popisuje výstavbu prefabrikovaných železničních mostních objektů na jednokolejné trati Petříkov – Borovany – České Velenice. Účelem stavby Elektrizace trati České Velenice – České Budějovice – 2. etapa, revitalizace mezistaničních úseků Petříkov – Borovany (mimo) – Č. Budějovice (mimo) je uvedení trati do odpovídajících evropských parametrů a standardů v rámci interoperability pro tratě evropského železničního systému. Generálním zhotovitelem stavby bylo sdružení firem Alpine BAU CZ a. s. a Silnice Group a. s.

ÚČEL STAVBY

Součástí modernizace železniční trati je i výměna nebo rekonstrukce mostních objektů. V projektové dokumentaci byla navrhnuta valná část mostních objektů z monolitického betonu a několik málo objektů z prefabrikovaných prvků. Vzhledem ke krátké době výluky této jednokolejné trati a vzhledem k velkému množství mostních objektů a propustků hledal zhotovitel této části díla firma REKOP s. r. o. možnosti urychlení výstavby některých monolitických objektů. Proto zhotovitel oslovil firmu ABM Mosty s. r. o. která připravila pro několik vhodných objektů variantní řešení z prefabrikátů ze svého výrobního portfolia. Z předložených návrhů pro přibližně deset objektů bylo vybráno ke změně 6 objektů. Jeden objekt byl již v projektu stavby řešen jako prefabrikovaná klenba.

Úplnou nebo částečnou prefabrikací byly tedy zhotoveny celkem 3 železniční propustky a 4 železniční mosty. Jelikož se jednalo o modernizaci stávající železniční tratě, tak u několika objektů byla využita stávající spodní stavba pro uložení nové prefabrikované konstrukce. Při návrhu mostních objektů byl kladen velký důraz na zkrácení doby výstavby a eliminaci rizik při výstavbě.

(A) SO 08-33-52 Železniční propustek v ev. km 196,363 a SO 08-33-64 Železniční propustek v ev. km 204,538

Jedná se o rekonstrukci stávajících propustků tvořených kamennou spodní stavbou a cihelnou klenbou, která měla být z důvodu špatného technického stavu nahrazena monolitickou klenbou z prostého betonu. Před započetím rekonstrukce zhotovitel rozhodl, z důvodu urychlení výstavby, zjednodušení prací a tím snižení rizik při výstavbě, o výměně monolitické klenby za prefabrikovanou. Ta byla tloušťky 300 mm a poloměru 945 mm. Jednotlivé dílce měli šířku umožňujíící vyskládání na šířku stávajících opěr. Pro oba objekty to bylo shodně 1 600 mm. Objekt SO 08-33-52 je složen ze 13 kusů a SO 08-33-64 z celkem 3 kusů.

(B) SO 10-33-65 Železniční propustek v ev. km 211,012

Jedná se o kompletní přestavbu stávajícího trubního propustku na mostní konstrukci na žádost místního povodí z důvodu nevyhovujících hydrostatických parametrů potrubí a tím zaplavování území v období zvýšené povodňové aktivity. Prefabrikovaná konstrukce byla vybrána již v původním návrhu. Navržena byla subtilní klenbová prefabrikovaná konstrukce tloušťky 220 mm a o rozpětí 4,59 m světlé výšce 3,6 m. Prefabrikované boční dílce byly uloženy na roznášecí železobetonovou desku tl. 250 mm, která byla uložena na roznášecí štěrkopískové vrstvě. Montáž nové nosné konstrukce trvala zhruba 12 hodin.

(C) SO 08-38-01 Železniční most v ev. km 194,120 a SO 08-38-06 Železniční most v ev. km 201,317

Jedná se o částečnou rekonstrukci stávajících železničních mostů o světlé výšce 8,1 resp. 6,5 m a světlé šířce 3,7 m, která spočívá v náhradě cihelné klenby za klenbu betonovou a sanaci kamenné spodní stavby. Zhotovitelem mostu byla navržena změna původního projektu, která spočívala v náhradě monolitické železobetonové klenby za klenbu prefabrikovanou z důvodu časové úspory. Původní návrh totiž vyžadoval zhotovení podbednění monolitické klenby ve výšce přibližně 5 metrů. Postup výstavby po úpravě probíhal následovně. Po demolici cihelné klenby se na kamennou spodní stavbu vybetonovaly úložné prahy, na které se malým mobilním jeřábem jednoduše a rychle uložil prefabrikovaný prvek. Následně proběhlo zmonolitnění s úložným prahem. Dílce kleneb měly opět sjednocenou šířku 1 800 mm pro oba objekty. Objekt SO 08-38-01 je složen ze tří kusů a SO 08-38-06 z celkem 10 kusů. 

(D) SO 08-38-05 Železniční most v ev. km 200,277

Jedná se o kompletní přestavbu stávajícího kamenného klenbového mostu, který byl v nevyhovujícím technickém stavu. V původním projektu byl navržen nový železobetonový monolitický klenbový most, který zhotovitel změnil na most prefabrikovaný ze systémových prvků firmy ABM Mosty. Pro tuto velikost mostu (světlá výška 5,2 m a světlá šířka 5,7 m) byla zvolena skladba prefabrikátů bok 64 × klenba 7,5 a tloušťka konstrukce je pouhých 260 mm. Mostní klenbová konstrukce je založena plošně, částečně na ubouraných základech původního mostu. Mezi opěrami je po osazení zhotoveno monolitické dno, které klenbu uzavírá. Objekt je umístěn na samotě na hranici kraje lesa a koňských pastvin soukromého zemědělce, přesto nebyl žádný problém s dopravou dílců na stavbu. Montáž 30 m široké klenby včetně mostních křídel trvala přibližně 35 hodin.

(E) SO 08-38-07 Železniční most v ev. km 202,416

Jedná se o kompletní přestavbu stávajícího kamenného klenbového mostu. V původním projektu byl opět navržen nový železobetonový klenbový most, který zhotovitel změnil na most prefabrikovaný ze systémových prvků firmy ABM. Pro tuto velikost mostu (světlá výška 3,5 m a světlá šířka 4,6 m) byla zvolena skladba prefabrikátů bok 25 × klenba 7,5. Mostní klenbová konstrukce je založena plošně, částečně na ubouraných základech původního mostu. Montáž konstrukce včetně mostních křídel trvala přibližně 12 hodin za použití jednoho mobilního jeřábu.

ZÁVĚR

Využití prefabrikovaných mostů při modernizacích stávajících železničních tratí se jeví jako velice dobrý způsob, jak zkrátit celkovou dobu výluky. Důležitou vlastností prefabrikovaných mostů, kromě rychlosti výstavby a snižování rizik při výstavbě, je velice dobrá kvalita provedení povrchů betonových ploch. Díky krátké dopravní vzdálenosti čerstvé betonové směsi a betonáží v kontrolovaném prostředí výrobní haly dosahují betony prefabrikátů výborné výsledky pevností a odolností proti mrazu nebo mrazu a posypové soli. Díky jednoduché konstrukci a opakovanosti výroby je také dosaženo zaručené minimální krytí betonářské výztuže. Tyto skutečnosti bezesporu prodlužují celkovou životnost nové železobetonové konstrukce.

Electrification of Velenice – České Budějovice Railway, Stage 2 – Revitalization of Interstation Sections Petříkov – Borovany – Č. Budějovice
The article describes the construction of precast railway bridges on a single-track railway line – Petříkov – Borovany – České Velenice. The purpose of the Electrification of Velenice – České Budějovice Railway Stage 2 – Revitalization of Interstation Sections Petříkov – Borovany – Č. Budějovice is to align the track with applicable European parameters and interoperability standards of European railway system.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Celková situace stavby se zákresem řešených objektů (zdroj: SUDOP PRAHA)(A) Původní projektové řešení(A) Původní projektové řešení(A) Návrh s využitím prefabrikované klenby(B) Snímek zrealizovaného propustku(B) Návrh mostu s využitím prefabrikovaných dílců(C) Snímek zrealizovaného mostu(C) Stávající stav před rekonstrukcí(C) Podélný řez z projektové dokumentace(D) Snímek z výstavby mostu(D) Snímek z výstavby mostu(D) Podélný řez mostem(D) Příčný řez mostem(E) Snímek z výstavby mostu(E) Snímek z výstavby mostu(E) Podélný řez mostem(E) Příčný řez mostem

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (57x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice