Dřevěný most v turistické oblasti Hrčava
Rubrika: Mosty
Obec Hrčava, která je nejvýchodnější obcí Jablunkovska i celé České republiky, se stává vyhledávaným turistickým centrem, a to nejen díky nádherné horské krajině s malebným dřevěným kostelíkem a dřevěnými lidovými stavbami, ale také díky místu, které hned tak nenajdete – Trojmezí. Jedná se o oblast, kde se střetávají hranice tří států – České republiky, Polska a Slovenska. Skutečný trojmezní bod se pak nalézá ve strži potoka hlubokého asi 8 m a širokého 34 m a je osazen žulovým trojhranným jehlanem.
V rámci zpřístupnění Trojmezí byly upraveny turistické trasy vedoucí k trojmeznímu bodu a břehy strže potoka na polsko-slovenské hranici byly překlenuty mostem pro pěší o rozpětí 18,0 m, tzv. Velkou lávkou. Z mostu se pak naskýtá hezký pohled na hluboké rokle potoka s žulovým symbolem styku hranic všech tří států.
Součástí úprav turistických tras, které započaly na jaře roku 2007, bylo i vybudování stylových dřevěných odpočívek, orientačních tabulí, jakož i spojení břehů prohlubně na česko-polské hranici dřevěnou lávkou o rozpětí 5,0 m, tzv. Malou lávkou.
KONSTRUKCE MOSTU „VELKÁ LÁVKA“
Návrh konstrukce mostu – lávky byl ovlivněn nedotčenou lokalitou horského prostředí, velmi omezeným přístupem pro stavební stroje a v neposlední řadě i dostupnými finančními prostředky přilehlých obcí, které se na výstavbě lávky a úpravách celé lokality Trojmezí podílely.
Vzhledem k lokalitě výstavby lávky – horská krajina Beskyd, byla jako nosná konstrukce mostu zvolena dřevěná konstrukce osazená na betonové opěry s kamenným obkladem. Dřevěná konstrukce mostu a opěry s kamenným obkladem tak vhodně zapadají do místní krajiny a jsou součástí nově budovaného turistického celku Trojmezí.
Délka mostu včetně křídel je 21,80 m při šířce mostu 5,62 m. Rozpětí dřevěné nosné konstrukce je 18,0 m. Volná šířka mostu (průchozí profil) lávky je 2,42 m, minimální volná výška na mostě je 2,10 m, výška lávky nad terénem – horským potokem je cca 7,0 m.
Šířkové uspořádání lávky tak vyhovuje požadavku, že se na lávce budou shromažďovat lidé, kteří mohou pohodlně z lávky zhlédnout trojmezní bod v rokli pod lávkou.
Nosná konstrukce mostu byla navržena a následně provedena z dřevěných hranolů a fošen, které jsou spojeny ocelovými pozinkovanými svorníky v kombinaci s vložkami Buldog, šrouby a hřebíky. Nosnou konstrukci lávky tvoří dva hlavní nosníky věšadlového typu o rozpětí 18,0 m s maximální konstrukční výškou 4,10 m, spojené ve styčnících dvojicí příčných trámů. Mezi věšadlové nosníky jsou pak na příčných trámech položeny dva příhradové podélníky výšky 1,60 m, na nichž spočívají příčníky z dvojic trámů 80/160 mm a mostovka provedená z fošen tloušťky 50 mm. Stabilitu horního pásu věšadla zajišťují vzpěrky umístěné v příčném směru mezi svislicemi věšadla a horními příčníky. Příhradové podélníky pak vytvářejí spojité nosníky o třech polích o rozpětí 6,0 m. Celková délka příhradových podélníků je tedy 18,0 m. Tyto nosníky slouží zároveň jako zábradlí mostu s výškou 1 200 mm. Stabilitu jejich horních pásů zajišťují vzpěry spojující konzolově vyložené konce příčníků se svislicemi podélníků.
Staticky vytváří mostní konstrukci věšadlo s vloženou příhradovou konstrukcí se spodní mostovkou prostě uloženou na opěrách. Tímto uspořádáním je zatížení přenášeno z příhradových podélníků na věšadlo (hlavní nosník) pouze silami ve styčnících věšadla. Toto řešení zjednodušilo výstavbu v náročném terénu. Nejprve byly osazeny hlavní nosníky věšadlového typu, na které byly následně zasunuty již smontované příhradové nosníky podélníků, příčníků a podlahy. Mostní konstrukce je dimenzována na zatížení nahodilé o hodnotě 4 kN/m2. Dřevěná konstrukce je opatřena proti klimatickým vlivům ochrannými nátěry bezbarvého akrylátového laku.
Založení mostu bylo navrženo na dvou monolitických opěrách z betonu C20/25, přičemž opěry jsou obloženy z místního lomového kamene spojovaného cementovou maltou MC 20 zhotovenou z vysokopecního cementu, aby lépe odolávala povětrnostním vlivům horského klimatu. Opěry jsou provedeny stupňovitě v zářezech do přilehlých svahů. Opěry zahrnují kromě úložné části i závěrnou zídku a dvě boční křídla, která jsou provedena rovněž z betonu s obložením lomovým kamenem.
Wooden bridge in the tourist resort Hrčava
The village of Hrčava, the eastern-most village of Jablunkovsko as well as the entire Czech Republic, is one of the most visited tourist resorts not only due to beautiful mountainous country but also due to a point where the borders of three countries meet – Czech Republic, Poland and Slovakia, so-called Trojmezí (Three-state border line). In order to access the Trojmezí, the tourist paths leading to the point was adapted and the banks of the brook combe on the Polish-Slovak border were spanned over with a footbridge with the span on 18.0 m, so-called Big Footbridge. Because of the location for building the footbridge, which is the mountainous area of Beskydy, the load bearing structure of the bridge was selected to be the wooden construction stepped on concrete supports with stone lining.