KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Dřevěný most v turistické oblasti Hrčava

Dřevěný most v turistické oblasti Hrčava

Publikováno: 27.7.2010
Rubrika: Mosty

Obec Hrčava, která je nejvýchodnější obcí Jablunkovska i celé České republiky, se stává vyhledávaným turistickým centrem, a to nejen díky nádherné horské krajině s malebným dřevěným kostelíkem a dřevěnými lidovými stavbami, ale také díky místu, které hned tak nenajdete – Trojmezí. Jedná se o oblast, kde se střetávají hranice tří států – České republiky, Polska a Slovenska. Skutečný trojmezní bod se pak nalézá ve strži potoka hlubokého asi 8 m a širokého 34 m a je osazen žulovým trojhranným jehlanem.

V rámci zpřístupnění Trojmezí byly upraveny turistické trasy vedoucí k trojmeznímu bodu a břehy strže potoka na polsko-slovenské hranici byly překlenuty mostem pro pěší o rozpětí 18,0 m, tzv. Velkou lávkou. Z mostu se pak naskýtá hezký pohled na hluboké rokle potoka s žulovým symbolem styku hranic všech tří států.

Součástí úprav turistických tras, které započaly na jaře roku 2007, bylo i vybudování stylových dřevěných odpočívek, orientačních tabulí, jakož i spojení břehů prohlubně na česko-polské hranici dřevěnou lávkou o rozpětí 5,0 m, tzv. Malou lávkou.

KONSTRUKCE MOSTU „VELKÁ LÁVKA“
Návrh konstrukce mostu – lávky byl ovlivněn nedotčenou lokalitou horského prostředí, velmi omezeným přístupem pro stavební stroje a v neposlední řadě i dostupnými finančními prostředky přilehlých obcí, které se na výstavbě lávky a úpravách celé lokality Trojmezí podílely.

Vzhledem k lokalitě výstavby lávky – horská krajina Beskyd, byla jako nosná konstrukce mostu zvolena dřevěná konstrukce osazená na betonové opěry s kamenným obkladem. Dřevěná konstrukce mostu a opěry s kamenným obkladem tak vhodně zapadají do místní krajiny a jsou součástí nově budovaného turistického celku Trojmezí.

Délka mostu včetně křídel je 21,80 m při šířce mostu 5,62 m. Rozpětí dřevěné nosné konstrukce je 18,0 m. Volná šířka mostu (průchozí profil) lávky je 2,42 m, minimální volná výška na mostě je 2,10 m, výška lávky nad terénem – horským potokem je cca 7,0 m.

Šířkové uspořádání lávky tak vyhovuje požadavku, že se na lávce budou shromažďovat lidé, kteří mohou pohodlně z lávky zhlédnout trojmezní bod v rokli pod lávkou.

Nosná konstrukce mostu byla navržena a následně provedena z dřevěných hranolů a fošen, které jsou spojeny ocelovými pozinkovanými svorníky v kombinaci s vložkami Buldog, šrouby a hřebíky. Nosnou konstrukci lávky tvoří dva hlavní nosníky věšadlového typu o rozpětí 18,0 m s maximální konstrukční výškou 4,10 m, spojené ve styčnících dvojicí příčných trámů. Mezi věšadlové nosníky jsou pak na příčných trámech položeny dva příhradové podélníky výšky 1,60 m, na nichž spočívají příčníky z dvojic trámů 80/160 mm a mostovka provedená z fošen tloušťky 50 mm. Stabilitu horního pásu věšadla zajišťují vzpěrky umístěné v příčném směru mezi svislicemi věšadla a horními příčníky. Příhradové podélníky pak vytvářejí spojité nosníky o třech polích o rozpětí 6,0 m. Celková délka příhradových podélníků je tedy 18,0 m. Tyto nosníky slouží zároveň jako zábradlí mostu s výškou 1 200 mm. Stabilitu jejich horních pásů zajišťují vzpěry spojující konzolově vyložené konce příčníků se svislicemi podélníků.

Staticky vytváří mostní konstrukci věšadlo s vloženou příhradovou konstrukcí se spodní mostovkou prostě uloženou na opěrách. Tímto uspořádáním je zatížení přenášeno z příhradových podélníků na věšadlo (hlavní nosník) pouze silami ve styčnících věšadla. Toto řešení zjednodušilo výstavbu v náročném terénu. Nejprve byly osazeny hlavní nosníky věšadlového typu, na které byly následně zasunuty již smontované příhradové nosníky podélníků, příčníků a podlahy. Mostní konstrukce je dimenzována na zatížení nahodilé o hodnotě 4 kN/m2. Dřevěná konstrukce je opatřena proti klimatickým vlivům ochrannými nátěry bezbarvého akrylátového laku.

Založení mostu bylo navrženo na dvou monolitických opěrách z betonu C20/25, přičemž opěry jsou obloženy z místního lomového kamene spojovaného cementovou maltou MC 20 zhotovenou z vysokopecního cementu, aby lépe odolávala povětrnostním vlivům horského klimatu. Opěry jsou provedeny stupňovitě v zářezech do přilehlých svahů. Opěry zahrnují kromě úložné části i závěrnou zídku a dvě boční křídla, která jsou provedena rovněž z betonu s obložením lomovým kamenem.

Wooden bridge in the tourist resort Hrčava
The village of Hrčava, the eastern-most village of Jablunkovsko as well as the entire Czech Republic, is one of the most visited tourist resorts not only due to beautiful mountainous country but also due to a point where the borders of three countries meet – Czech Republic, Poland and Slovakia, so-called Trojmezí (Three-state border line). In order to access the Trojmezí, the tourist paths leading to the point was adapted and the banks of the brook combe on the Polish-Slovak border were spanned over with a footbridge with the span on 18.0 m, so-called Big Footbridge. Because of the location for building the footbridge, which is the mountainous area of Beskydy, the load bearing structure of the bridge was selected to be the wooden construction stepped on concrete supports with stone lining.

Bookmark
Ohodnoďte článek:
Diskuse

Dřevěný most v turistické oblasti Hrčava

absolvent VUT Brno 1965
Vážený pane inženýre, mám na Vás dotaz,zda jste absolventem VUT Brno obor inženýrské konstrukce a dopravní stavby v roce 1965.Blíží se výročí 50...
počet příspěvků: 1 | poslední příspěvek: 14.5.2013 11:42vstup do diskuse >>

Fotogalerie
Celkový pohled na lávkuCelkový pohled na lávkuDetail styčníku vrcholu věšadlaPohled na lávku ze slovenské stranyPohled na lávku z polské strany; v pozadí odpočívkyPodélný řez lávkouPříčný řez lávkou

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice