Dozorčí rada ČD odsouhlasila spuštění výroby Railjetů
Rubrika: Kolejový průmysl
Dozorčí rada Český drah souhlasí s uzavřením smlouvy s rakouskými drahami ÖBB o společném provozu jednotek Railjet na lince Praha – Brno – Wien – Graz. Dozorčí rada taktéž odsouhlasila udělení pokynu ke spuštění výroby první sedmikusové série Railjetů dle kontraktu ze září 2011.
O výrobě zbývajících osmi vlaků se rozhodne nejpozději do poloviny roku 2013. Prakticky se tak naplňuje kontrakt na dodávku souprav Railjet pro České dráhy, které byly objednány v loňském září. Zakázku, podle které dojde k výrobě vlaků, šetřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a pravomocně konstatoval, že České dráhy postupovaly plně v souladu se zákonem a z hlediska transparentnosti dokonce nad rámec svých zákonných povinností.
SŽDC VYPSALA TENDRY NA OPRAVU TRATÍ ZA 8,4 MILIARDY KČ
Prioritou nového vedení Správy železniční dopravní cesty v čele s Jiřím Kolářem je dokončit chybějící úseky a uzly na třetím a čtvrtém tranzitním železničním koridoru. Na konci června státní společnost vypsala tendry na celkem pět staveb, plánovaná investice dosáhne částky 8,4 miliardy Kč. Jediným kritériem pro výběr dodavatele bude cena.
Mezi pěticí vybraných staveb je dokončení rekonstrukce železničního uzlu v Břeclavi, modernizace kolejiště na nádražích v Olomouci a Ústí nad Orlicí, modernizace trati mezi Táborem a Sudoměřicemi u Tábora a oprava tratě mezi pražskou Bubenčí a Holešovicemi. „Předpokládáme, že odevzdání nabídek bude do konce měsíce září, a pokud vše půjde hladce, tak bychom rádi se zhotoviteli uzavřeli smlouvy do listopadu,“ uvedl Jiří Kolář.
SŽDC podle jeho slov s výjimkou ceny nebude přihlížet k žádným dalším faktům, což by mělo přispět ke zvýšení transparentnosti výběru. V minulosti SŽDC například zohledňovala záruky poskytované stavitelem, dobu výluk, kterou si stavba vyžádá, a ekologická kritéria. Zakázky na rekonstrukci uzlů podle Jiřího Koláře zvýší bezpečnost při průjezdu stanicemi a zároveň i rychlost, kterou stanicemi mohou vlaky projíždět. Zvyšování rychlosti na železnici, tedy i zvyšování propustnosti české železnice, je podle Jiřího Koláře otázka, kterou se bude SŽDC zabývat i v širším kontextu. Současná maximální rychlost 160 km/h by se údajně na vybraných úsecích mohla zvýšit až na 200 km/h. Zvýšení rychlosti ale nepůjde na úkor bezpečnosti železniční dopravy.
ČD CHTĚJÍ OPRAVIT VOZIDLA ZA 5,3 MILIARDY KČ
České dráhy vybraly vítěze zakázek na opravy kolejových vozidel v celkové hodnotě 5,3 miliardy Kč. Následující čtyři roky se o plánované opravy vagonů a lokomotiv budou starat vítězové čtrnácti výběrových řízení.
Nejúspěšněji si ve výběrových řízeních vedla plzeňská společnost Movo, která získala zakázky za zhruba 1,8 miliardy Kč. Druhou nejúspěšnější byla Pars Nova ze Šumperka, která vysoutěžila opravy za necelých 1,4 miliardy Kč. „Téměř všechny soutěže byly obeslány více uchazeči v rozsahu dvou až šesti nabídek z České republiky nebo ze Slovenska. Díky tomuto postupu se podařilo snížit očekávané náklady na periodické opravy o asi 1,2 miliardy Kč,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Vítěze soutěží dopravce vybíral formou jednacího řízení, při němž se o výsledné ceně zakázky diskutuje mezi jednotlivými uchazeči a zadavatelem.
Čtyři výběrová řízení na opravu modernizovaných rychlíkových vagonů pro vnitrostátní a mezinárodní provoz, lůžkových vozů a vagonů určených pro rychlosti do 200 kilometrů v hodině byla podle Petra Šťáhlavského zrušena. Důvodem byla vyšší cena, než zadavatel očekával, a to i v případech, kdy zájemci předložili více nabídek. Všechna čtyři řízení ČD vypíšou znovu. Pokud se podaří nalézt dodavatele i pro tyto zakázky, bude v následujících čtyřech letech zajištěn pravidelný servis pro všechna kolejová vozidla ČD.
Vedle Pars Nova a Movo se na zakázkách bude podílet i přerovská společnost DPOV, Krnovské opravny a strojírny, slovenská ŽOS Vrútky, CZ LOKO z České Třebové a lounská společnost Legios.
DRÁŽNÍ ÚŘAD MUSÍ ZNOVU POSOUDIT ZVÝŠENÍ POPLATKU ZA DOPRAVNÍ CESTU
Spor o financování regionálních drah mezi ministerstvem dopravy a Drážním úřadem pokračuje. Ministerstvo zamítlo rozhodnutí úřadu, který dříve zrušil připravované stomilionové zdražení poplatku za použití kolejí, a poslalo mu věc k dalšímu projednání. Vyšší cenu měly od července začít u objednaných vlaků platit jednotlivé kraje. Kvůli průtahům s rozhodnutím však zůstaly ceny za dopravní cestu na loňské úrovni.
Podle Drážního úřadu ministerstvo nesplnilo zákonnou podmínku, podle níž musí být zvyšování poplatku za použití železnice dopravcům oznámeno s alespoň ročním předstihem. Návrh na změnu poplatku totiž ministr dopravy Pavel Dobeš oznámil teprve loni v říjnu.
Ministerstvo dopravy nerozporuje názor Drážního úřadu, že změna výše poplatku byla ohlášena pozdě, vytýká však úřadu procesní pochybení, když své rozhodnutí neodeslal všem dopravcům, kterých se může týkat. Z pohledu ministerstva navíc úřad nedostatečně vysvětlil snížení poplatku za jízdu dieselových lokomotiv na elektrifikovaných tratích.
Resort dopravy přitom požadoval naopak zdražení jízd dieselových strojů tam, kde by mohly jezdit elektrické lokomotivy. Nákladní dopravce chtělo ministerstvo tímto návrhem motivovat k ekologicky šetrnějšímu provozu. „Dopravců, kterým bude muset Drážní úřad rozhodnutí odeslat, je 75,“ uvedl ředitel úřadu Pavel Kodym. Ten předpokládá, že se většina dopravců k rozhodnutí vyjádří a zapracování jejich připomínek potrvá minimálně dva měsíce.
VÝSTAVBA GSM-R POKRAČUJE PROJEKTEM DĚČÍN - VŠETATY - KOLÍN
Odborným seminářem začala na konci června realizace projektu GSM-R Děčín – Všetaty – Kolín, který spočívá ve vybavení železniční trati Děčín Prostřední Žleb – Děčín východ – Ústí n. L. Střekov – Mělník – Všetaty – Lysá n. L. – Kolín signálem GSM-R. Systém zvyšuje bezpečnost železničních tratí a představuje bezpečnou platformu pro hlasovou i datovou komunikaci mezi provozními zaměstnanci železnice.
Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Česká republika zažádala Evropskou unii o spolufinancování projektu v rámci operačního programu Doprava, plánovaný příspěvek z Fondu soudržnosti by měl činit 297 980 250 Kč. Žádost o poskytnutí příspěvku EU Ministerstvo dopravy ČR schválilo loni v červenci.
ČESKÝ ŽELEZNIČNÍ PRŮMYSL DOPLÁCÍ NEJEN NA OMEZENÉ INVESTICE DO ČESKÉ ŽELEZNICE
Firmy českého železničního průmyslu mají za sebou poměrně úspěšné roky, kdy se trvale zvyšovala jejich výkonnost, produktivita práce a s tím i konkurenceschopnost zejména na zahraničních trzích. Česká železnice je v takovém stavu, že při dostatečném přísunu investic by domácí železniční průmysl čekaly i nadále zlaté časy. Bohužel právě domácí trh začíná díky omezování investic trochu váznout a je otázkou, zda vše dokáže nahradit export.
Česká železnice prochází v posledních letech výraznými změnami. Modernizují se zejména hlavní železniční tratě i kolejová vozidla, největší dopravce v sektoru osobní železniční dopravy – České dráhy výrazně investoval i do nových vozidel. Na řadě těchto investic se podílely a dosud podílejí firmy českého železničního průmyslu. A podílely by se jistě velmi rády dál, pokud by se výrazně nesnižovaly investice zejména do rozvoje železniční infrastruktury. V současné době jsou možnosti veřejných rozpočtů ovlivněny hospodářskou krizí, což vede k určitému pesimismu ohledně dalších investic do železnice.
NOVÁ LOKOMOTIVA ZE ŠKODY TRANSPORTATION PROŠLA EXTRÉMNÍMI TESTY NA SLOVENSKU
Lokomotiva typového označení 109E2 z produkce plzeňské společnosti Škoda Transportation má za sebou úspěšné zvládnuté extrémní zkoušky na Slovensku. Během dvou dnů musela absolvovat čtyři speciální jízdy, při kterých se značnou zátěží několikrát projela přes Štrbskou rampu pod Vysokými Tatrami. Zde jsou jedny z nejnepříznivějších traťových podmínek pro přejezd vlaků na Slovensku, protože velké stoupání ještě ztěžuje množství oblouků.
Lokomotiva 109E2 byla bez problémů schopna táhnout náklad, který vážil od 1 549 do 2 735 tun. Náklad těžší než 2 000 tun táhla s postrkem další lokomotivy. „Během jízd se dokázala lokomotiva samostatně rozjet v jednom z nejsložitějších úseků Štrbské rampy (Petrovská) s nákladem těžším než 1 500 tun. Tím prokázala skvělé jízdní vlastnosti a zároveň schopnost tahat těžké náklady,“ říká Josef Bernard, generální ředitel společnosti Škoda Transportation. Během dalších jízd naměřili technici při nákladu 1 561 tun soupravě tažené samostatně lokomotivou 109E2 v nejprudším úseku (Petrovská) rychlost 42 kilometrů v hodině.
Testovanou lokomotivou byla vícesystémová univerzální lokomotiva 109E2 řady 381, kterou vyrábí plzeňská Škoda Transportation pro Slovenské dráhy (ZSSK). Jedná se o vozidlo s hmotností 88 tun a výkonem 6 400 kW. Lokomotiva je určena pro provoz především na Slovensku, kde také probíhá schvalovací proces. Konstrukce lokomotivy vychází z koncepce typu 109E, který společnost Škoda Transportation dodává Českým drahám pod řadovým označení 380.
NĚMECKÝ EURO-EXPRESS OPRAVÍ SVOJE VAGÓNY V ZÁVODĚ LEGIOSU
Přední české železniční strojírny a opravny LEGIOS a. s. zvítězily v dalším zahraničním tendru. V jednom ze svých čtyř závodů, v Českých Velenicích, bude LEGIOS a. s. opravovat železniční vagóny pro německého přepravce Euro-Express. Během devíti měsíců zrenovují českovelenické opravny, které se pyšní 143 letou historií, lehátkové a sedadlové vagóny včetně dalších speciálních vozů.
„První německé železniční vozy nám již stojí v závodě LEGIOS v Českých Velenicích a začíná se s jejich opravami,“ pochvaluje si zakázku generální ředitel LEGIOS a. s. Radek Rybáček, a dodává: „Nejdříve opravíme poškozené interiéry, zrenovujeme podlahy a povrchy, proběhnou nátěry vozů a nakonec zmodernizujeme lehátka a sedáky. Kompletní zakázku předáváme zákazníkovi na jaře roku 2013.“
ČTVRTÝ ROČNÍK KONFERENCE PRO ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURU IRIC 2012
Stejně jako v loňském roce se i letos v listopadovém termínu koná mezinárodní konference pro železniční infrastrukturu IRIC 2012 (International Rail Infrastructure Conference) – „Infrastruktura, interoperabilita a informatika“. Akce letos probíhá jako dvoudenní ve dnech 5. a 6. listopadu 2012, místem jejího konání je opět bratislavský NH Gate One Hotel.
Oficiálními partnery akce jsou kromě středoevropských železnic také Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) a mezinárodní Sdružení evropských železničních společností (CER). Hlavním organizátorem je společnost OLTIS Group, člen ACRI a UNIFE, přední dodavatel informačních systémů pro železniční i silniční dopravu a logistiku.
TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY KUPUJÍ DRÁTOVENSKÝ ZÁVOD ŽDB GROUP
Ocelářská společnost TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a.s. se dohodla se skupinou Bonatrans Group Holding B.V.na akvizici stávajícího drátovenského závodu ŽDB Group a. s. Transakce podléhá souhlasu antimonopolních úřadů. Akvizice bohumínského drátovenského závodu s ročním obratem tržeb přesahujícím tři miliardy korun znamená pro skupinu TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY – MORAVIA STEEL významné posílení produktového portfolia a postavení v oblasti drátovenství.
Drátovenská výroba v bohumínském závodě ŽDB Group má více než 125 letou tradici a její propojení s existující drátovenskou výrobou Třineckých železáren představuje strategický růst v oblasti drátovenství. Součástí transakce je i dohoda na užší a dlouhodobé spolupráci skupiny MORAVIA STEEL se strojírenskou společností BONATRANS GROUP a.s. ze skupiny Bonatrans Group Holding, předního světového výrobce železničních kol a dvojkolí. Tato dlouhodobá dohoda zejména zajišťuje oběma partnerům rozšíření dlouhodobé spolupráce v dodávkách a odběrech oceli pro výrobu železničních kol a dvojkolí a je počátkem širší spolupráce mezi skupinou TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY – MORAVIA STEEL a Bonatrans Group Holding.
Rubrika vychází ve spolupráci s ACRI