Desítky pražských mostů by potřebovaly opravit
Rubrika: Mosty
Desítky pražských mostů a mostků jsou ve špatném technickém stavu a potřebovaly by opravu. Vyplývá to z údajů Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK), které ČTK poskytl její mluvčí Tomáš Mrázek. Ve špatném stavu je už delší dobu například Libeňský a Hlávkův most, dále Lanový most na Jižní spojce nebo pěší lávka v Troji. Letos se sice částečně opravoval Nuselský most, most by ale i nadále potřeboval generální rekonstrukci. Město na opravy ale nemá dostatek peněz.
Pražským mostům nehrozí zřícení ani uzavření, na některých by ale kvůli špatnému stavu mohla být omezena doprava. Zda se v příštím roce některý z mostů začne opravovat, není jasné. Město zatím neschválilo rozpočet na příští rok. Na některé opravy má přitom TSK už stavební povolení. Kvůli nedostatku peněz musela letos požádat například o prodloužení povolení na rekonstrukci Libeňského mostu.
Technický stav mostů hodnotí TSK na stupnici od jedné do sedmi. Jedna znamená bezvadný stav, sedm havarijní. Stupněm šest označila TSK například část Libeňského mostu, který od povodní v roce 2002 čeká na generální opravu. I přes nejnutnější obnovu v roce 2009 je na mostě omezen tramvajový provoz.
Podobně je na tom také oblíbená lávka pro pěší a cyklisty, která propojuje Císařský ostrov s Trójou. Podle TSK má lávka mnoho poruch, které ovlivňují statiku nosné konstrukce. I přes některé letošní nutné opravy je životnost lávky odhadována na pět až sedm let.
Technicky je na tom o něco lépe Hlávkův, Nuselský a Lanový most, ty jsou ale každodenně mnohem více dopravně zatíženy a jejich uzavření by například na rozdíl od Libeňského mostu mělo velký vliv na dopravu v metropoli. Na Hlávkově mostě, který je vlastně spojením dvou mostů, jsou ve velmi špatném stavu především meziklenbové desky pod tramvajovou
tratí a vozovka.
Nuselský most se letos dočkal opravy dilatačních spár, kterými loni v prosinci natekla do mostu voda z tajícího sněhu a na několik hodin zastavila provoz metra. Spáry byly už za hranicí své životnosti. V dalších letech by ale bylo potřeba rekonstruovat rovněž vnější plášť, spodní část stavby a vozovku, která je také na konci své životnosti. Na tuto opravu letos v říjnu TSK požádala o stavební povolení.
Lanový most na Jižní spojce musel být už na přelomu roku 2008 a 2009 částečně rekonstruován. Tehdy se na něm objevily závažné poruchy, jeden z nosníků o několik centimetrů poklesl. I v současnosti je ale jeho technický stav špatný.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.