Demontáž a zpětné osazení nosné konstrukce z nosníků KA‑67 na mostu v obci Horní Bečva
Rubrika: Mosty
Oprava mostu probíhala po polovinách ve dvou etapách. Nosná konstrukce byla rozdělena lanovou pilou podélnými řezy ve spárách mezi nosníky KA. Po rozřezání zůstaly odděleny dvojice nosníků kromě samostatného fasádního nosníku č. 1. Nosníky byly očíslovány v pravém horním rohu a to zprava do leva ve směru staničení (viz obr. 2). Číslo v levém horním rohu označuje šířku původní spáry ve středu výšky nosníku. Nosníky ve stávajícím stavu byly uloženy vějířovitě a značná šířka některých stávajících spár zřejmě nemohla umožnit vzájemné propojení jednotlivých nosníků dle montážního schématu.
Poté bylo přistoupeno k rozebrání nosné konstrukce. Nosníky byly rozebírány postupně od kraje mostu k jeho středu (obr. 2), nosníky nebyly zvedány za původní manipulační oka, ale byla podvlečena dvojice úvazů (řetěz). Po protažení řetězu byly vybourány kapsy a dvojice nosníků byla vyzvednuta a přesunuta na mezideponii v dosahu ramena jeřábu. Celková hmotnost dvojice nosníků včetně středové spáry byla 28 tun. Pro vyzdvižení nosníků byl použit autojeřáb Demag AC 615 maximální nosnost 200 t. Při manipulaci a otáčení jeřábu s dvojicí nosníků zasahovalo protizávaží jeřábu do jednoho jízdního pruhu. V tomto momentu byla na krátkou dobu obousměrně zastavena doprava. Nosníky byly ukládány na sebe na dřevěné hranoly, tak aby byl zajištěn přístup k očištění spáry mezi nosníky. Po uložení na mezideponii byly dvojice nosníků očištěny ručními sbíjecími kladivy od výplně středových spár a obnovena poškozená nebo chybějící armatura prefabrikovaných nosníků. Nosníky byly znovu osazeny s přesnými typovými šířkami jednotlivých spár přes elastomerová ložiska na nový úložny práh s podložiskovými bloky. Mezi nosníky byla osazena podélná armatura a provedeno podbednění a zalití spár cementovým betonem (obr. 4).
IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE STAVBY
- Název stavby: Oprava mostu ev. č. 35‑202 přes řeku Bečvu v obci Horní Bečva
- Kraj: Zlínský
- Přemosťovaná překážka: Rožnovská Bečva
- Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa Zlín
- Zhotovitel: REPONT s.r.o.
- Zodp. projektant: MSS Projekt s.r.o.
- Termín výstavby: 2013 – 2014
- Šikmost mostu: šikmý (45°)
- Rozpětí nosné konstrukce šikmé: cca 15,00 m
- Volná šířka mostu: 18,00 m
- Předmět opravy: Nosná konstrukce z prefabrikovaných nosníků KA‑67 byla posílena spřaženou deskou tloušťky 200 – 280 mm. Byly zřízeny nové úložné prahy, závěrné zídky, římsy, přechodová deska, obnovena hydroizolace mostu, osazeny nové podpovrchové mostní závěry, elastomerová ložiska a mostní zábradlí. Bylo položeno nové vozovkové souvrství s asfaltového betonu.