Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci
Rubrika: Kolejový průmysl
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tzv. 4. železničního balíčku, jehož cílem je dokončení jednotného evropského železničního trhu. „S výsledkem nejsem zcela spokojen, ale určitě jsme od začátku vyjednávání k současné dohodě urazili velký kus cesty. Nakonec jsme se shodli na rozumném návrhu, který povede k liberalizaci trhu,“ uvedl Pavel Telička, stínový zpravodaj frakce ALDE pro otázku zadávání veřejných zakázek v železniční dopravě.
„Naším cílem bylo otevřít trh konkurenci. Chceme přilákat nové investice a zlepšit tak kvalitu služeb na železnici a zároveň snížit ceny pro cestující. Současný stav není vyhovující a železniční doprava nemůže konkurovat letecké dopravě. Potřebujeme nový regulační rámec, který umožní novým hráčům na trhu konkurovat existujícím monopolům. Jen tehdy dosáhneme férové soutěže,“ řekl europoslanec Telička.
Podle dnešní legislativy se veřejné zakázky v železniční dopravě zadávají přímo. Podle Pavla Teličky slouží přímé zadávání zakázek ve většině případů jako ochranářský nástroj, který členské státy používají na podporu svých národních železničních dopravců. Nová regulace obsahuje pobídky na přechod k výběrovým řízením už od roku 2019. S možností přímého zadávání zakázek však počítá i nová regulace.
„Jsou případy, kdy je přímé zadávání nezbytné, např. v důsledku zvláštních geografických vlastností určitých tratí. Proto jsme se dohodli na zavedení přísných pravidel a kontrolních opatření, aby se přímé zadávání zakázek omezilo na tyto velmi specifické případy,“ dodal Pavel Telička. O dohodnuté podobě 4. železničního balíčku bude nyní hlasovat Evropský parlament a projedná ji Rada EU.