KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    COLAS CZ zahájil rekonstrukci mostu Generála Pattona v Plzni

COLAS CZ zahájil rekonstrukci mostu Generála Pattona v Plzni

Publikováno: 2.5.2017
Rubrika: Mosty

Letos na jaře v Plzni odstartovala již dlouho připravovaná rekonstrukce mostu Generála Pattona. Dodavatelem stavebních prací je společnost COLAS CZ. Z celkových nákladů zhruba 140 milionů Kč zaplatí Ředitelství silnic a dálnic 105 milionů, zbytek půjde z rozpočtu druhého investora, města Plzně.

Investoři zvažovali několik variant oprav. Od čisté sanace nosné konstrukce s výměnou příslušenství přes rozsáhlejší rekonstrukce až po výstavbu zcela nových mostních konstrukcí. Ačkoli podle ŘSD patří stav mostu k nejhorším na silnicích první třídy v Plzeňském kraji, diagnostické zkoušky nakonec ukázaly, že na tom není tak zle, jak se předpokládalo, a že nosná konstrukce nemá problém se statickou únosností. Proto investor souhlasil s variantou, že se nosná konstrukce bude zespodu jen sanovat a rekonstrukce se bude vztahovat zejména na nové mostní vybavení.

REKONSTRUKCE SE PROTÁHNE NA DVA ROKY

Výběrového řízení se účastnilo deset firem a zvítězila společnost COLAS CZ, s níž má ŘSD velmi dobré zkušenosti. Firma v minulém roce v Plzni postavila dva nové mosty přes Úslavu na Rokycanské třídě a aktuálně dokončuje rekonstrukci Žďákovského mostu přes Orlickou přehradu.

Oprava mostu Generála Pattona zahrnuje kompletní sanaci spodní stavby i nosné konstrukce, novou vyrovnávací spřaženou desku a výstavbu tramvajových tratí. Součástí bude i rekonstrukce chodníků společně s vybudováním cyklostezky, obnova schodišť, přeložky sítí a trakčního vedení i nové osvětlení.

Most generála Pattona jsou vlastně dva mosty těsně vedle sebe, kdy každý z nich bude rekonstruován během jedné stavební sezony, vysvětluje vedoucí výstavby Tomáš Vodička. Letošní rok je komplikovanější, protože opravu levého mostu ve směru z centra na Karlovy Vary bude provázet 90 % přeložek sítí. V příštím roce přijde na řadu oprava mostu ve směru do centra. Celkově bude stavba dokončena do června 2019, přičemž v daném roce se již nepočítá s omezením provozu.

STRAŠÁK PRO ŘIDIČE

Původní plán, který zahrnoval kompletní výměnu nosné konstrukce, se ukázal jako nereálný – most je jednou z nejvytíženějších plzeňských tepen a jiná objízdná trasa, která by dopravu kapacitně zvládla, vlastně neexistuje. Rekonstrukce mostu Generála Pattona je i tak pro plzeňské motoristy strašákem, a proto je jednou z nejdůležitějších podmínek investorů zachovat během oprav v obou směrech dva jízdní pruhy, byť zúžené. Tramvaje budou po většinu doby výstavby jezdit obousměrně po jedné koleji, kde budou provoz řídit semafory. Podle zhotovitele jsou požadavkům na zachování provozu během výstavby podřízena i technická řešení. „Pro most to sice není nejvhodnější,“ říká stavbyvedoucí projektu Kamil Kuncl, „ale bylo nutné najít nejlepší vzájemný kompromis.“

PLÁNOVÁNÍ STRATEGIE

Výhodou není jen to, že Tomáš Vodička i Kamil Kuncl jsou místní a rádi se budou podílet na významném projektu ve „svém“ městě. Plusem je i skutečnost, že staveniště bylo předáno už v prosinci, takže společnost COLAS CZ získala tři měsíce na přípravu, plánování a dořešení všech specifických detailů projektu. A plánování bylo skutečně hodně, protože se ke stavbě vyjadřuje řada správců sítí a získat všechna potřebná povolení vyžaduje spoustu času.

„Stavba začne v noci z 9. na 10. dubna, kdy se osadí výhybky na tramvajovou trať,“ upřesňuje stavbyvedoucí projektu Kamil Kuncl. Až se ráno 10. dubna Plzeň probudí, na mostě Generála Pattona už budou auta jezdit v nově vyznačených zúžených pruzích a tramvaje kyvadlově po jedné koleji, opatřené semafory.

CO PŘEDCHÁZÍ SAMOTNÉ STAVBĚ

Všichni stavaři dobře ví, že plánování termínů je ošemetné. Naplánované jsou, ale obzvlášť u rekonstrukcí se může řada věcí změnit, shodují se oba pánové. Každý z nich už zažil situaci, kdy projekt předpokládal něco docela jiného, než se ukázalo při bouracích pracích. Taková překvapení pak mají přímý dopad na celý projekt; všechny změny je potřeba zakomponovat do harmonogramů, obhájit a hlavně stihnout. U tak významné stavby, jakou most Generála Pattona bude, je to ještě složitější. Půjde o jednu z mnoha uzavírek, s nimiž se letos bude Plzeň potýkat a s tím bude spojená i mediální sledovanost. „Ta má jisté klady,“ uvažuje Kamil Kuncl, „protože když veřejnost ví, že se na určitém místě něco bude dít, ubude projíždějících řidičů, kteří nadávají a obviňují naše pracovníky z dopravních omezení.“

Po dokončení rekonstrukce přibude u mostu směrem do centra Plzně jeden jízdní pruh, který naváže na připravovaný třetí jízdní pruh na Karlovarské třídě. Chodníky budou po obou stranách mostu, přičemž ve směru z centra na Lochotín bude jeho součástí i cyklostezka.

„Naše mostní divize má o takové stavby zájem a kvalitou i cenou se nám daří dosahovat dobrých výsledků,“ říká Tomáš Vodička. Vedle Žďákovského mostu, mostů na dálnici D1 nebo mostů v Plzni na Letné se tak most Generála Pattona stane dalším významným dílem v portfoliu COLAS CZ.

Výkres rekonstrukce naleznete ZDE. 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

www.colas.cz


Fotogalerie
Výkres do detailu sděluje přesný postup výstavby krok za krokem. Letos se bude opravovat most z centra na Karlovy Vary, v roce 2018 druhý most vedoucí do centra.Historické fotografie, které poskytlo Ředitelství silnic a dálnic, jsou cenným zdrojem informací o tom, jak se dříve stavělo. Mít k dispozici dobové fotografie není běžné a člověk si dobře uvědomí, jak se doba změnila, říká Tomáš Vodička. Historické fotografie, které poskytlo Ředitelství silnic a dálnic, jsou cenným zdrojem informací o tom, jak se dříve stavělo. Mít k dispozici dobové fotografie není běžné a člověk si dobře uvědomí, jak se doba změnila, říká Tomáš Vodička. Na dobovém snímku je zřejmé, jak se výstavba v minulosti liší od současnosti. Původní originální tesařské práce „na klíč“ dnes nahradily systémové prvky a tesařina v bednění představuje jen pouhý zlomek.Na snímku je dobře patrné, jak mostu Generála Pattona škodí zatékající voda. Zde se při opravě nesoudržný beton otryská, odhalená výztuž opískuje a zbaví rzi, dostane ochranný nátěr a povrch překryje nová vrstva sanačních hmot.Na snímku je dobře patrné, jak mostu Generála Pattona škodí zatékající voda. Zde se při opravě nesoudržný beton otryská, odhalená výztuž opískuje a zbaví rzi, dostane ochranný nátěr a povrch překryje nová vrstva sanačních hmot.Celkový pohled na most.Při rekonstrukci mostu Generála Pattona je potřeba počítat i s překážkami pod mostem. Je tu řeka Mže, nad níž se most tyčí ve výšce větší než deset metrů, cyklostezka a místní komunikace v Lochotínské ulici.Při rekonstrukci mostu Generála Pattona je potřeba počítat i s překážkami pod mostem. Nejkomplikovanější je čtyřproudová komunikace první třídy, kde je doprava jen o něco méně frekventovaná než na mostě.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (57x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice