COLAS CZ zahájil rekonstrukci mostu Generála Pattona v Plzni
Rubrika: Mosty
Letos na jaře v Plzni odstartovala již dlouho připravovaná rekonstrukce mostu Generála Pattona. Dodavatelem stavebních prací je společnost COLAS CZ. Z celkových nákladů zhruba 140 milionů Kč zaplatí Ředitelství silnic a dálnic 105 milionů, zbytek půjde z rozpočtu druhého investora, města Plzně.
Investoři zvažovali několik variant oprav. Od čisté sanace nosné konstrukce s výměnou příslušenství přes rozsáhlejší rekonstrukce až po výstavbu zcela nových mostních konstrukcí. Ačkoli podle ŘSD patří stav mostu k nejhorším na silnicích první třídy v Plzeňském kraji, diagnostické zkoušky nakonec ukázaly, že na tom není tak zle, jak se předpokládalo, a že nosná konstrukce nemá problém se statickou únosností. Proto investor souhlasil s variantou, že se nosná konstrukce bude zespodu jen sanovat a rekonstrukce se bude vztahovat zejména na nové mostní vybavení.
REKONSTRUKCE SE PROTÁHNE NA DVA ROKY
Výběrového řízení se účastnilo deset firem a zvítězila společnost COLAS CZ, s níž má ŘSD velmi dobré zkušenosti. Firma v minulém roce v Plzni postavila dva nové mosty přes Úslavu na Rokycanské třídě a aktuálně dokončuje rekonstrukci Žďákovského mostu přes Orlickou přehradu.
Oprava mostu Generála Pattona zahrnuje kompletní sanaci spodní stavby i nosné konstrukce, novou vyrovnávací spřaženou desku a výstavbu tramvajových tratí. Součástí bude i rekonstrukce chodníků společně s vybudováním cyklostezky, obnova schodišť, přeložky sítí a trakčního vedení i nové osvětlení.
Most generála Pattona jsou vlastně dva mosty těsně vedle sebe, kdy každý z nich bude rekonstruován během jedné stavební sezony, vysvětluje vedoucí výstavby Tomáš Vodička. Letošní rok je komplikovanější, protože opravu levého mostu ve směru z centra na Karlovy Vary bude provázet 90 % přeložek sítí. V příštím roce přijde na řadu oprava mostu ve směru do centra. Celkově bude stavba dokončena do června 2019, přičemž v daném roce se již nepočítá s omezením provozu.
STRAŠÁK PRO ŘIDIČE
Původní plán, který zahrnoval kompletní výměnu nosné konstrukce, se ukázal jako nereálný – most je jednou z nejvytíženějších plzeňských tepen a jiná objízdná trasa, která by dopravu kapacitně zvládla, vlastně neexistuje. Rekonstrukce mostu Generála Pattona je i tak pro plzeňské motoristy strašákem, a proto je jednou z nejdůležitějších podmínek investorů zachovat během oprav v obou směrech dva jízdní pruhy, byť zúžené. Tramvaje budou po většinu doby výstavby jezdit obousměrně po jedné koleji, kde budou provoz řídit semafory. Podle zhotovitele jsou požadavkům na zachování provozu během výstavby podřízena i technická řešení. „Pro most to sice není nejvhodnější,“ říká stavbyvedoucí projektu Kamil Kuncl, „ale bylo nutné najít nejlepší vzájemný kompromis.“
PLÁNOVÁNÍ STRATEGIE
Výhodou není jen to, že Tomáš Vodička i Kamil Kuncl jsou místní a rádi se budou podílet na významném projektu ve „svém“ městě. Plusem je i skutečnost, že staveniště bylo předáno už v prosinci, takže společnost COLAS CZ získala tři měsíce na přípravu, plánování a dořešení všech specifických detailů projektu. A plánování bylo skutečně hodně, protože se ke stavbě vyjadřuje řada správců sítí a získat všechna potřebná povolení vyžaduje spoustu času.
„Stavba začne v noci z 9. na 10. dubna, kdy se osadí výhybky na tramvajovou trať,“ upřesňuje stavbyvedoucí projektu Kamil Kuncl. Až se ráno 10. dubna Plzeň probudí, na mostě Generála Pattona už budou auta jezdit v nově vyznačených zúžených pruzích a tramvaje kyvadlově po jedné koleji, opatřené semafory.
CO PŘEDCHÁZÍ SAMOTNÉ STAVBĚ
Všichni stavaři dobře ví, že plánování termínů je ošemetné. Naplánované jsou, ale obzvlášť u rekonstrukcí se může řada věcí změnit, shodují se oba pánové. Každý z nich už zažil situaci, kdy projekt předpokládal něco docela jiného, než se ukázalo při bouracích pracích. Taková překvapení pak mají přímý dopad na celý projekt; všechny změny je potřeba zakomponovat do harmonogramů, obhájit a hlavně stihnout. U tak významné stavby, jakou most Generála Pattona bude, je to ještě složitější. Půjde o jednu z mnoha uzavírek, s nimiž se letos bude Plzeň potýkat a s tím bude spojená i mediální sledovanost. „Ta má jisté klady,“ uvažuje Kamil Kuncl, „protože když veřejnost ví, že se na určitém místě něco bude dít, ubude projíždějících řidičů, kteří nadávají a obviňují naše pracovníky z dopravních omezení.“
Po dokončení rekonstrukce přibude u mostu směrem do centra Plzně jeden jízdní pruh, který naváže na připravovaný třetí jízdní pruh na Karlovarské třídě. Chodníky budou po obou stranách mostu, přičemž ve směru z centra na Lochotín bude jeho součástí i cyklostezka.
„Naše mostní divize má o takové stavby zájem a kvalitou i cenou se nám daří dosahovat dobrých výsledků,“ říká Tomáš Vodička. Vedle Žďákovského mostu, mostů na dálnici D1 nebo mostů v Plzni na Letné se tak most Generála Pattona stane dalším významným dílem v portfoliu COLAS CZ.