KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Celková rekonstrukce změní tvář Starého mostu nad Dunajem

Celková rekonstrukce změní tvář Starého mostu nad Dunajem

Publikováno: 5.8.2014
Rubrika: Mosty

Centrum Bratislavy přišlo během jara 2014 dočasně o jedno spojení s Petržalkou přes Dunaj. Rekonstrukce Starého mostu vyžaduje jeho kompletní demontáž a stavbu nové konstrukce. Kromě něj zahrnuje projekt, realizovaný pod hlavičkou společnosti EUROVIA SK, novou tramvajovou trať v úseku Bosákova ulice – Šafárikovo náměstí, rozšíření estakády Einsteinova a výstavbu nové estakády u bývalého stadionu Artmedie.

Největší pozornost se ale v těchto měsících soustředí na demolici Starého mostu, která začala v listopadu 2013. Cílem celého projektu je umožnit tramvajové spojení s Petržalkou a rozšíření plavebního prostoru. To mimo jiné znamená, že se kromě ocelové konstrukce změní uspořádání pilířů. Most nebude využívat automobilová doprava, počítá se s využitím pouze pro tramvaje, pěší a kola. Tramvajová trať však bude zabetonována, aby po ní mohly přejet vozy záchranné služby nebo hasičů.

Původní 460 metrů dlouhý most tvořily železné díly, stál na kamenných pilířích. Vedla přes něj jak lávka pro pěší, tak i dvouproudová vozovka. Kromě toho zde byla také 1 000 mm kolej místní dráhy Bratislava – Kitsee (s pokračováním do Vídně) a na samostatné mostovce nepoužívaná kolej patřící zrušené železniční trati vedoucí přes centrum Bratislavy do Szombathely.

MOST SKRÝVAL PŘEKVAPENÍ
Rekonstrukce začala symbolicky odmontováním prvních tří matic ocelové konstrukce za přítomnosti eurokomisaře pro regionální rozvoj Johannese Hahna, ministra dopravy Jána Počiatka a primátora Bratislavy Milana Ftáčnika. Na demontáž trolejového vedení navázaly především práce se samotnou konstrukcí mostu. Ta se musela zpevnit, vyztužit a kotvit, aby se při rozebírání nerozpadla a práce byla pro dělníky bezpečná. Ukázalo se totiž, že některé části jsou zrezivělé a v mnohem horším stavu oproti předpokladům. Jen tyto úpravy spotřebovaly několik tun dalšího materiálu. Překvapením byla pro stavbaře i hmotnost – původní most byl oproti projektu těžší, a tak bylo nutné řezat konstrukci na menší kusy.

K demolici využila EUROVIA SK dvou jeřábů, kdy jeden stál na vodě a druhý na mostu. Rozebrané díly se odkládaly na lodě, další plavidla původní most podpíraly. Z toho důvodu bylo nutné sledovat kolísání hladiny Dunaje a při nepříznivých podmínkách práce přerušit. Navíc pro vyrovnání hladiny využívaly na lodích hydraulické lisy.

Během jara 2014 všech pět polí staré konstrukce z Dunaje zmizelo. Tu novou vyrobili ve Vítkovicích a dopraví ji do Bratislavy po silnici. Nasouvat se bude ze břehu z montážní plošiny.

NOVÝ PILÍŘ ZPRŮCHODNÍ DUNAJ
V další fázi výstavby se zbourají dva původní pilíře. Rozebrání každého z nich zabere zhruba šest týdnů, ovšem sami stavebníci nevědí, co je čeká. „Zachovaly se nějaké plány, ale po kontrolách nic nesedí. Za těch sto let se na mostu a pilířích udělalo mnoho oprav, které nejsou nikde zaznamenané,“ říká ředitel výstavby Peter Tekeľ z EUROVIA SK. Místo dvou zbouraných pilířů vznikne jeden nový, který bude vyšší. Změní se tak profil mostu, který po dokončení bude mírně do oblouku. Důvodem je požadavek Evropské unie, aby se zvýšil plavební prostor Dunaje. Při výstavbě pilíře se do dna Dunaje zasadí dlouhé ocelové stěny, ze kterých se vytvoří zábrana chránící pracovní prostor před vodou. Zbylý pilíř projde také rekonstrukcí a uměleckořemeslnou obnovou.

BARVU VYBRALI LIDÉ
Nový Starý most by měl mít zeleno-šedivou barvu. Kombinaci si vybrali sami obyvatelé Bratislavy v internetovém hlasování. Chodníky po obou stranách dvoukolejné tramvajové trati budou široké 3 metry, na most je naplánována i cyklostezka o šířce 1,5 metru. Chybět nebudou vyhlídkové plochy v bocích mostu, celková šíře konstrukce v těchto místech bude 30 metrů.

Stavba nezahrnuje jen práce na samotné konstrukci mostu. Pracuje se na přeložkách inženýrských sítích, kanalizaci, v plánu jsou nové tramvajové zastávky. Vniveč nepřijdou ani demontovaná mostní pole. Odvezou se na východ Slovenska, kde se z nich postaví dva mosty přes řeku Ondavu. Přesunovat se bude 138 metrů železa vážících na 300 tun. Dodávku zajistí patnáct kamionů, finanční náklady jsou spočítané na 10 tisíc eur.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ

  • Název stavby: Nosný systém MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie v Bratislave, 1. časť Bosáková ulica – Šafárikovo námestie 
  • Zhotovitel: Sdružení MHD – Starý most: EUROVIA SK, a. s., (vedoucí sdružení), EUROVIA CS, a. s., SMP CZ, a. s.
  • Investor: Hlavné mesto SR Bratislava
  • Projektant: Alfa 04, a. s., Bratislava (vedoucí sdružení), Reming Consult a. s. Bratislava, Pio Keramoprojekt Trenčín
  • Začátek výstavby: 31. října 2013
  • Dokončení výstavby: prosinec 2015
  • Celkové náklady: 58,8 mil. € bez DPH
  • Ředitel stavby: Ing. Peter Tekeľ

HISTORIE STARÉHO MOSTU
Je nejstarším dochovaným mostem přes Dunaj v Bratislavě. Dříve na jeho místě stávaly především dřevěné mosty, které ničily ledy. V roce 1825 zde vznikl pontonový most a od té doby se datuje trvalé přemostění Dunaje. Ocelový most vznikl až v roce 1891. Starý most se původně jmenoval Most Františka Jozefa, po první světové válce Štefánikův most. Ustupující německá armáda jej ve 2. světové válce vyhodila do povětří, na místě zůstaly jen pilíře, nicméně obnova mostu přišla takřka vzápětí. Až do roku 1972 šlo o jediné spojení břehů ve městě. Svůj současný název získal až v roce 1990. Do roku 2010 na něm vedla i dvouproudá silniční komunikace. 

Overall Reconstruction will Change the Face of the Old Bridge above Danube
The Bratislava centre has temporarily lost one connection with Petržalka over Danube during spring 2014. The reconstruction of the Old Bridge requires its complete dismantling and the erection of a new structure. Apart from that, it includes a project, executed under the heading of the EUROVIA SK company, the new tram track in the section Bosákova street – Šafárikovo square, the extension of the Einsteinova elevated road and the construction of a new elevated road near the former Artmedia stadium.

Bookmark
Ohodnoďte článek:
Diskuse

Celková rekonstrukce změní tvář Starého mostu nad Dunajem

rekonstrukce Starého mostu v Bratislavě
 Sleduji na Netu výstavbu a rekonstrukci Starého mostu v Bratislavě-moc se mě líbí toto dílo,blahpřeji stavařům Eurovii-je to pěkné!!Mám tyto otázky"- 1/  ...
počet příspěvků: 1 | poslední příspěvek: 4.3.2016 16:53vstup do diskuse >>

Fotogalerie
Vizualizace nového Starého mostuNový Starý most by měl mít zeleno-šedivou barvuBěhem jara 2014 všech pět polí staré konstrukce z Dunaje zmizelo. Tu novou vyrobili ve Vítkovicích a dopraví ji do Bratislavy po silnici.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (85x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice