Celková rekonstrukce změní tvář Starého mostu nad Dunajem
Rubrika: Mosty
Centrum Bratislavy přišlo během jara 2014 dočasně o jedno spojení s Petržalkou přes Dunaj. Rekonstrukce Starého mostu vyžaduje jeho kompletní demontáž a stavbu nové konstrukce. Kromě něj zahrnuje projekt, realizovaný pod hlavičkou společnosti EUROVIA SK, novou tramvajovou trať v úseku Bosákova ulice – Šafárikovo náměstí, rozšíření estakády Einsteinova a výstavbu nové estakády u bývalého stadionu Artmedie.
Největší pozornost se ale v těchto měsících soustředí na demolici Starého mostu, která začala v listopadu 2013. Cílem celého projektu je umožnit tramvajové spojení s Petržalkou a rozšíření plavebního prostoru. To mimo jiné znamená, že se kromě ocelové konstrukce změní uspořádání pilířů. Most nebude využívat automobilová doprava, počítá se s využitím pouze pro tramvaje, pěší a kola. Tramvajová trať však bude zabetonována, aby po ní mohly přejet vozy záchranné služby nebo hasičů.
Původní 460 metrů dlouhý most tvořily železné díly, stál na kamenných pilířích. Vedla přes něj jak lávka pro pěší, tak i dvouproudová vozovka. Kromě toho zde byla také 1 000 mm kolej místní dráhy Bratislava – Kitsee (s pokračováním do Vídně) a na samostatné mostovce nepoužívaná kolej patřící zrušené železniční trati vedoucí přes centrum Bratislavy do Szombathely.
MOST SKRÝVAL PŘEKVAPENÍ
Rekonstrukce začala symbolicky odmontováním prvních tří matic ocelové konstrukce za přítomnosti eurokomisaře pro regionální rozvoj Johannese Hahna, ministra dopravy Jána Počiatka a primátora Bratislavy Milana Ftáčnika. Na demontáž trolejového vedení navázaly především práce se samotnou konstrukcí mostu. Ta se musela zpevnit, vyztužit a kotvit, aby se při rozebírání nerozpadla a práce byla pro dělníky bezpečná. Ukázalo se totiž, že některé části jsou zrezivělé a v mnohem horším stavu oproti předpokladům. Jen tyto úpravy spotřebovaly několik tun dalšího materiálu. Překvapením byla pro stavbaře i hmotnost – původní most byl oproti projektu těžší, a tak bylo nutné řezat konstrukci na menší kusy.
K demolici využila EUROVIA SK dvou jeřábů, kdy jeden stál na vodě a druhý na mostu. Rozebrané díly se odkládaly na lodě, další plavidla původní most podpíraly. Z toho důvodu bylo nutné sledovat kolísání hladiny Dunaje a při nepříznivých podmínkách práce přerušit. Navíc pro vyrovnání hladiny využívaly na lodích hydraulické lisy.
Během jara 2014 všech pět polí staré konstrukce z Dunaje zmizelo. Tu novou vyrobili ve Vítkovicích a dopraví ji do Bratislavy po silnici. Nasouvat se bude ze břehu z montážní plošiny.
NOVÝ PILÍŘ ZPRŮCHODNÍ DUNAJ
V další fázi výstavby se zbourají dva původní pilíře. Rozebrání každého z nich zabere zhruba šest týdnů, ovšem sami stavebníci nevědí, co je čeká. „Zachovaly se nějaké plány, ale po kontrolách nic nesedí. Za těch sto let se na mostu a pilířích udělalo mnoho oprav, které nejsou nikde zaznamenané,“ říká ředitel výstavby Peter Tekeľ z EUROVIA SK. Místo dvou zbouraných pilířů vznikne jeden nový, který bude vyšší. Změní se tak profil mostu, který po dokončení bude mírně do oblouku. Důvodem je požadavek Evropské unie, aby se zvýšil plavební prostor Dunaje. Při výstavbě pilíře se do dna Dunaje zasadí dlouhé ocelové stěny, ze kterých se vytvoří zábrana chránící pracovní prostor před vodou. Zbylý pilíř projde také rekonstrukcí a uměleckořemeslnou obnovou.
BARVU VYBRALI LIDÉ
Nový Starý most by měl mít zeleno-šedivou barvu. Kombinaci si vybrali sami obyvatelé Bratislavy v internetovém hlasování. Chodníky po obou stranách dvoukolejné tramvajové trati budou široké 3 metry, na most je naplánována i cyklostezka o šířce 1,5 metru. Chybět nebudou vyhlídkové plochy v bocích mostu, celková šíře konstrukce v těchto místech bude 30 metrů.
Stavba nezahrnuje jen práce na samotné konstrukci mostu. Pracuje se na přeložkách inženýrských sítích, kanalizaci, v plánu jsou nové tramvajové zastávky. Vniveč nepřijdou ani demontovaná mostní pole. Odvezou se na východ Slovenska, kde se z nich postaví dva mosty přes řeku Ondavu. Přesunovat se bude 138 metrů železa vážících na 300 tun. Dodávku zajistí patnáct kamionů, finanční náklady jsou spočítané na 10 tisíc eur.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ
- Název stavby: Nosný systém MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie v Bratislave, 1. časť Bosáková ulica – Šafárikovo námestie
- Zhotovitel: Sdružení MHD – Starý most: EUROVIA SK, a. s., (vedoucí sdružení), EUROVIA CS, a. s., SMP CZ, a. s.
- Investor: Hlavné mesto SR Bratislava
- Projektant: Alfa 04, a. s., Bratislava (vedoucí sdružení), Reming Consult a. s. Bratislava, Pio Keramoprojekt Trenčín
- Začátek výstavby: 31. října 2013
- Dokončení výstavby: prosinec 2015
- Celkové náklady: 58,8 mil. € bez DPH
- Ředitel stavby: Ing. Peter Tekeľ
HISTORIE STARÉHO MOSTU |
Overall Reconstruction will Change the Face of the Old Bridge above Danube
The Bratislava centre has temporarily lost one connection with Petržalka over Danube during spring 2014. The reconstruction of the Old Bridge requires its complete dismantling and the erection of a new structure. Apart from that, it includes a project, executed under the heading of the EUROVIA SK company, the new tram track in the section Bosákova street – Šafárikovo square, the extension of the Einsteinova elevated road and the construction of a new elevated road near the former Artmedia stadium.