KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Bratislavou po mostě Apollo

Bratislavou po mostě Apollo

Publikováno: 27.10.2005, Aktualizováno: 17.12.2008 10:29
Rubrika: Mosty

Od počátku letošního září došlo v hlavním městě Slovenska k zásadní dopravní změně a částečnému zklidnění automobilové dopravy. Starou část města se sídlištěm Petržalka oficiálně spojil nový most Apollo, dříve pracovně Košická. Jde o most dopravně strategický, který rozmělní dřívější přetížení v ulicích města. S rostoucí hustotou dopravy se však již uvažuje o výstavbě mostu dalšího, nejdříve však za deset i více let.

Při slavnostním otevření byl velmi spokojen Andrej Ďurkovský, primátor města. Podle něj je most nejen dopravně strategický, ale i krásný a stal se jedním z moderních symbolů města. Připomněl, že o výstavbě mostu se uvažovalo již řadu let a definitivně bylo rozhodnuto v roce 1998. Příprava stavby probíhala od roku 2001, kdy byla vypsána mezinárodní soutěž na realizátora přes hlavního investora stavby, kterým bylo Metro Bratislava

NÁZORY OSTATNÍCH

Rozběh prací nebyl jednoduchý, protože se zpožďovaly dodávky projektové dokumentace, jak potvrdil Ladislav Csáder, generální ředitel Metra. Průběh výstavby také komplikovala skutečnost, že poloha inženýrských sítí byla často zcela jiná než údaje, které měl projektant k dispozici. Území po bývalé rafinerii bylo značně kontaminované ropnými látkami, takže zeminu bylo nutné odvážet na speciální skládku a po biodegradaci opět podle možností vozit zpět k zásypům. „Podařilo se nám uskutečnit projekt evropského formátu,“ zaznělo z úst Pavla Hrušovského, předsedy Slovenské národní rady při slavnostním otevření bratislavského mostu Apollo. Aktu se zúčastnila celá řada vládních představitelů včetně ministra dopravy SR Pavla Prokopoviče. Přítomny byly tisíce Bratislavanů a také zástupci všech firem a dodavatelů.
Jak dále řekl P. Hrušovský, most Apollo se nyní stal dominantou města. On sám ho denně vídá z okna své kanceláře a dovoluje si tvrdit, že významně zkrášlil pohled na Bratislavu. Připomněl také, že ví o tom, že most vznikal poměrně těžko a jeho výstavbu provázely nejrůznější problémy.

FINANCOVÁNÍ STAVBY

Dále vystoupil místopředseda vlády a ministr financí SR Ivan Mikloš. Prohlásil, že most byl velkou investicí, kterou z větší části financuje státní rozpočet. Celkové náklady na výstavbu mostu byly zhruba 4 miliardy korun, z čehož 3,6 mld. korun zaplatí státní rozpočet a 400 milionů korun město Bratislava. Na financování stavby se podílela i Evropská unie prostřednictvím Evropské investiční banky, která poskytla na tuto akci úvěr. Výstavba mostu trvala přibližně jedenatřicet měsíců. Pavol Prokopovič, ministr dopravy, pošt a telekomunikací SR, připomněl, že název mostu Apollo je odvozen od bývalé továrny, která zde dříve stávala, takzvané Apollky. Podle jeho názoru si Bratislava skutečně zasloužila v pořadí pátou spojnici mezi částí starého města a sídlištěm Petržalka. Dojde ke zkvalitnění dopravy a počítá se s tím, že přes most projede okolo 45.000 vozidel během 24 hodin. Celkově nyní projíždí přes pět bratislavských mostů okolo 180.000 vozidel.

PODÍL DOPRASTAVU

Most je určitým způsobem symbol, který nerozděluje, ale spojuje, uvedl Ivan Šesták, generální ředitel a předseda představenstva Doprastavu. Dodal, že most Apollo je již čtvrtým mostem v Bratislavě, který Doprastav ve městě postavil. Vyzdvihl skutečnost, že jde o stavbu velmi moderní, na níž se podíleli profesionálně vyspělí projektanti a dodavatelé. Dále připomněl, že most podstatně zvýší bezpečnost přepravy. Celá stavba se skládá ze 140 objektů, z nichž je většina pod zemí. Práce probíhaly do posledních chvil před otevřením a jedinou větší vadou bylo nedokončení jedné z křižovatek na Košické ulici a dva nezprovozněné výtahy pro tělesně postižené na bratislavské straně mostu.

Po slavnostním přestřižení pásky se vedoucí představitelé prošli po mostě. Následovala řada vystoupení hudebních skupin a různé zábavné pořady. Okolo 19. hodiny bylo nutné celý prostor mostu vyklidit kvůli instalaci prvků zábavné pyrotechniky. Samotný ohňostroj začal ve 20 hodin a trval dvacet minut. Mezitím plula po Dunaji loď s vládními představiteli a vedoucími pracovníky dodavatelských firem. V provozu bylo plné osvětlení mostu, které je velmi působivé a zdůrazňuje především jeho křivky. Dopravní provoz na mostě byl zahájen symbolicky 5. září v pět hodin. První projíždějící automobily v tuto dobu sledoval na místě primátor Ďurkovský a své pocity sděloval několika televizním štábům a reportérům.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice