„Bimodální vozidla bychom rádi uplatnili i v Česku,“
Rubrika: Kolejový průmysl
říká Tomáš Oppolzer, šéfkonstruktér pražského Stadlera, který popisuje i další evropské projekty, na nichž se pražský Stadler významně podílí.
Jednou z vlajkových lodí konstrukce jsou bimodální vozidla, na jakých zakázkách aktuálně děláte?
Stadler zpracovává v současnosti několik zakázek na bimodální vozidla. Jedna z nich je bimodální Flirt pro italský region Valle d´Aosta, kde se již vozidla nacházejí ve fázi zkoušek nutných pro schválení typu.
Můžete tyto Flirty čtenářům přiblížit?
V tomto případě se jedná o vozidlo pro napájecí systém 3 kV DC a dieselový pohon. Vozidlo disponuje výkonem na obvodu kol – 2 600 kW v elektrickém módu a 700 kW v dieselovém módu. Výhoda těchto vozidel spočívá v obsluze i na neelektrifikovaných tratí stále stejným vozidlem bez nutnosti přestupu na jiný vlak.
Stadler získal rovněž zakázku na nové bimodální vozidlo typu WINK, které je charakteristické tím, že veškeré pohonné zařízení vozidla je integrováno do hnacího článku a vozidlo již nemá žádnou další strojovnu. Celý prostor vozidla lze pak využít jako prostor pro cestující a vozidlo disponuje vyšší obsaditelností, což je výhoda pro zákazníka. Zde se opět jedná o kombinaci elektrického a dieselového pohonu. Zákazník do budoucna ale předpokládá náhradu dieselového pohonu bateriovým pohonem.
Jaké ambice máte s bimodálními vozidly v České republice?
Věříme, že se i v ČR najdou zákazníci, kteří budou mít o ně zájem. Hlavní je, že je již budeme moci ukázat v reálném provozu a názorně tak předvést všechny funkce i výhody. Snad se nám podaří zákazníky přesvědčit, že vozidla mají smysl a objednají si je u nás.
Spolupracujete i na velkém projektu East England, můžete ho popsat podrobněji?
Jedná se o první zakázku Stadler na vozidla typu Flirt pro železnici na území Velké Británie. Děláme ji pro firmu Abellio East Anglia. Tento projekt se nachází již ve stádiu realizace (první vlaky jsou již vyrobeny), konstrukčně je zpracováván závodem Stadler Bussnang ve Švýcarsku a naše konstrukční kancelář Stadler Praha, s. r. o. se na tomto projektu významně podílí. Projekt obsahuje 58 vozidel – 20 elektrických Flirtů ve 12vozovém provedení (10× pro Intercity provoz a 10× Airport express) a 38 bimodálních Flirtů ve třívozovém (14×) a čtyřvozovém (24×) provedení.
V minulém roce jste pracovali i na vozidlech pro maďarského soukromého dopravce, o co přesně šlo?
V naší konstrukční kanceláři jsme zpracovávali projekt Flirt3 GySEV. Zahrnuje deset regionálních čtyřvozových vozidel pro soukromého „Rakousko-Uherského“ dopravce GySEV. Jedná se o vozidlo typu Flirt3 nejnovější konstrukce, které se poprvé dodávalo do Maďarska (Uher). Všechny ostatní Flirty provozované v Maďarsku jsou 1. generace. Vozidlo je schopné provozu na síti 25 kV, 50 Hz AC, plně spřažitelné a schopné vícenásobné trakce i s Flirty 1. generace, již dříve dodané ve dvou sériích tomuto dopravci. Maximální rychlost je 160 km/h, počet sedadel (ve druhé třídě) je 208. Délka elektrické jednotky přes spřáhla činí 77,1 m.
Pojďme k obecnějším věcem, co pro vás bude znamenat přijetí IV. železničního balíčku?
Rozdělil bych odpověď na obchodní a technickou část. Otevírání trhu osobní železniční dopravy samozřejmě vítáme, protože nutnost vypisovat výběrová řízení na veškeré výkony osobní železniční dopravy bude znamenat zvýšenou poptávku po nových vozidlech. Pokud jde o technickou část, zásadně se posílí schvalovací pravomoci ERA v otázkách technické interoperability a bezpečnosti na železnici. Pro nás to bude znamenat prodloužení času nutného pro schválení vozidel – tzn., že již nebude možné dodat zákazníkům nová vozidla v dnes už tak krátkých dodacích lhůtách.
Ještě něco vás legislativně ovlivňuje?
Určitě nové protipožární normy, které jistě zvýší bezpečnost, ale opět to znamená prodražení vozidel, protože v současné době je na trhu pouze pár dodavatelů, jejichž produkty nové protipožární normy splňují. Nové protipožární normy musí bezpodmínečně splňovat vozidla, která jsou schválena do provozu po 1. lednu 2018.