KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    „Bimodální vozidla bychom rádi uplatnili i v Česku,“

„Bimodální vozidla bychom rádi uplatnili i v Česku,“

Publikováno: 1.8.2018
Rubrika: Kolejový průmysl

říká Tomáš Oppolzer, šéfkonstruktér pražského Stadlera, který popisuje i další evropské projekty, na nichž se pražský Stadler významně podílí.

Jednou z vlajkových lodí konstrukce jsou bimodální vozidla, na jakých zakázkách aktuálně děláte?
Stadler zpracovává v současnosti několik zakázek na bimodální vozidla. Jedna z nich je bimodální Flirt pro italský region Valle d´Aosta, kde se již vozidla nacházejí ve fázi zkoušek nutných pro schválení typu.

Můžete tyto Flirty čtenářům přiblížit?
V tomto případě se jedná o vozidlo pro napájecí systém 3 kV DC a dieselový pohon. Vozidlo disponuje výkonem na obvodu kol – 2 600 kW v elektrickém módu a 700 kW v dieselovém módu. Výhoda těchto vozidel spočívá v obsluze i na neelektrifikovaných tratí stále stejným vozidlem bez nutnosti přestupu na jiný vlak.

Stadler získal rovněž zakázku na nové bimodální vozidlo typu WINK, které je charakteristické tím, že veškeré pohonné zařízení vozidla je integrováno do hnacího článku a vozidlo již nemá žádnou další strojovnu. Celý prostor vozidla lze pak využít jako prostor pro cestující a vozidlo disponuje vyšší obsaditelností, což je výhoda pro zákazníka. Zde se opět jedná o kombinaci elektrického a dieselového pohonu. Zákazník do budoucna ale předpokládá náhradu dieselového pohonu bateriovým pohonem.

Jaké ambice máte s bimodálními vozidly v České republice?
Věříme, že se i v ČR najdou zákazníci, kteří budou mít o ně zájem. Hlavní je, že je již budeme moci ukázat v reálném provozu a názorně tak předvést všechny funkce i výhody. Snad se nám podaří zákazníky přesvědčit, že vozidla mají smysl a objednají si je u nás. 

Spolupracujete i na velkém projektu East England, můžete ho popsat podrobněji?
Jedná se o první zakázku Stadler na vozidla typu Flirt pro železnici na území Velké Británie. Děláme ji pro firmu Abellio East Anglia. Tento projekt se nachází již ve stádiu realizace (první vlaky jsou již vyrobeny), konstrukčně je zpracováván závodem Stadler Bussnang ve Švýcarsku a naše konstrukční kancelář Stadler Praha, s. r. o. se na tomto projektu významně podílí. Projekt obsahuje 58 vozidel – 20 elektrických Flirtů ve 12vozovém provedení (10× pro Intercity provoz a 10× Airport express) a 38 bimodálních Flirtů ve třívozovém (14×) a čtyřvozovém (24×) provedení.

V minulém roce jste pracovali i na vozidlech pro maďarského soukromého dopravce, o co přesně šlo?
V naší konstrukční kanceláři jsme zpracovávali projekt Flirt3 GySEV. Zahrnuje deset regionálních čtyřvozových vozidel pro soukromého „Rakousko-Uherského“ dopravce GySEV. Jedná se o vozidlo typu Flirt3 nejnovější konstrukce, které se poprvé dodávalo do Maďarska (Uher). Všechny ostatní Flirty provozované v Maďarsku jsou 1. generace. Vozidlo je schopné provozu na síti 25 kV, 50 Hz AC, plně spřažitelné a schopné vícenásobné trakce i s Flirty 1. generace, již dříve dodané ve dvou sériích tomuto dopravci. Maximální rychlost je 160 km/h, počet sedadel (ve druhé třídě) je 208. Délka elektrické jednotky přes spřáhla činí 77,1 m.

Pojďme k obecnějším věcem, co pro vás bude znamenat přijetí IV. železničního balíčku?
Rozdělil bych odpověď na obchodní a technickou část. Otevírání trhu osobní železniční dopravy samozřejmě vítáme, protože nutnost vypisovat výběrová řízení na veškeré výkony osobní železniční dopravy bude znamenat zvýšenou poptávku po nových vozidlech. Pokud jde o technickou část, zásadně se posílí schvalovací pravomoci ERA v otázkách technické interoperability a bezpečnosti na železnici. Pro nás to bude znamenat prodloužení času nutného pro schválení vozidel – tzn., že již nebude možné dodat zákazníkům nová vozidla v dnes už tak krátkých dodacích lhůtách.

Ještě něco vás legislativně ovlivňuje?
Určitě nové protipožární normy, které jistě zvýší bezpečnost, ale opět to znamená prodražení vozidel, protože v současné době je na trhu pouze pár dodavatelů, jejichž produkty nové protipožární normy splňují. Nové protipožární normy musí bezpodmínečně splňovat vozidla, která jsou schválena do provozu po 1. lednu 2018.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (49x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Modernizovaná vozidla ze ŠumperkaModernizovaná vozidla ze Šumperka (34x)
Zástupci šumperské společnosti Pars nova a Českých drah podepsali v průběhu loňského roku dva významné kontrakty. Na poč...
Centrální dispečerské pracoviště v Praze na BalabenceCentrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence (32x)
O centrálním dispečerském pracovišti (tedy CDP), které by se mělo postavit (někde) v Praze, se hovoří již poměrně dlouho...

NEJlépe hodnocené související články

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republiceŠvýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice (5 b.)
Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancel...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (5 b.)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...
STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice