KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Aktuálně z mostního stavitelství v České republice

Aktuálně z mostního stavitelství v České republice

Publikováno: 27.9.2010
Rubrika: Mosty

Společnost SM 7, a. s., není v oblasti dopravního stavitelství žádným nováčkem. V tomto článku se dočtete o dvou zajímavých realizacích ze širokého portfolia této firmy – první se týká Loketského mostu a druhá povodní zasaženého mostu ve Frýdlantu.

VÝSUV MOSTOVKY MOSTU PŘES OHŘI V LOKTI
Po úspěšném dokončení náročné akce zdvihání střech nádrží PHM v Loukově, která proběhla v minulém roce, se středisko Hydroservisu a technická příprava SM7, a. s., zabývá další technicky zajímavou zakázkou – výsuvem mostovky na Loketském mostě. Všem, kdo se v mostařské branži pohybují, je jistě znám železobetonový obloukový most přes řeku Ohři v Lokti. Tento most s rozpětím oblouku 126 m s mostovkou délky necelých 300 m byl postaven v roce 1975 závodem 2 SSŽ a mnoho mostních odborníků v této zemi je s jeho stavbou osobně spjato.

V současné době prochází most rekonstrukcí, která spočívá mimo jiné také v odstranění původní mostovky z prefabrikovaných nosníků a jejím nahrazení novou ocelovou konstrukcí v šířce 22 m, délce 296,5 m a hmotnosti více než 2 000 tun. Vyšším zhotovitelem rekonstrukce mostu je Metrostav a. s.

Způsob výstavby mostovky se v době přípravy akce několikrát zásadně změnil, což ovlivnilo i postup vysouvání, který zdaleka není ideální. Nová mostovka se montuje po jednotlivých etapách v celé šířce a délce 3 polí ve stavební jámě na předpolí a je přitahována pomocí čtyř hydraulických válců a osmi tažných tyčí průměru 32 mm k sokolovské opěře. Tyče procházejí tlačnými příčníky umístěnými na konci vysouvané části mostovky, takže celá konstrukce je vlastně tlačena. Správný směr posunu konstrukce zajišťuje sklopné boční vedení tak, aby umožnilo průchod podporových příčníků mostovky. Vliv průhybu konstrukce je řešen hydraulickými nájezdovými klapkami umístěnými na čtyřech hlavních nosnících. Konstrukce je vysouvána na kluzných blocích pokrytých nerezovými plechy a teflonových deskách.

Veškerou technologii výsuvu, ocelové přípravky pro sunutí a boční vedení konstrukce i nájezdové klapky navrhla technická příprava společnosti SM 7. Doba trvání jedné etapy výsuvu v délce 85 m je dva až tři dny. Do konce srpna 2010 byly vysunuty dvě etapy o celkové délce 170 m, dokončení poslední etapy se očekává letos v říjnu. Po dokončení celého výsuvu bude konstrukce zdvižena z kluzných bloků a osazena na definitivní ložiska.

OSAZENÍ MOSTU VE FRÝDLANTU PO POVODNI ZPĚT NA LOŽISKA – ANEB JAK ZACHRÁNIT MOST ZA ČTYŘI DNY
Blesková povodeň v severních Čechách v srpnu letošního roku poškodila mimo jiné i mnoho mostů. Jedním z nich byl i parapetní most přes řeku Smědou ve Frýdlantu. Jednopolový most byl na jedné straně spadlý z pohyblivých válcových ložisek a zaklesnutý mezi závěrné zdi a dilatační spáry na mostovce byly nepravidelně. Rozepření o závěrné zdi zachránilo most před zkázou. Další část článku popisuje průběh opravy a ukazuje, jak lze rychle opravit most, když všechny zúčastněné strany projeví dostatek odbornosti, obětavosti a vůle.

Průběh opravy
Středa 11. srpna – Telefonický dotaz projektanta, zjišťujícího stav mostů v kraji po povodních, zda by firma SM 7 byla schopna a ochotna se na opravě podílet, okamžitý souhlas.
Čtvrtek 12. srpna – Odsouhlaseno řešení, které navrhli pracovníci společnosti SM 7, projektant provedl orientační statické posouzení návrhu, míst podepření a návrh ocelových přípravků. Vyšší zhotovitel uklidil úložné prahy.
Pátek 13. srpna – Kompletace hydraulických zařízení, zajištění přístupů, první bourací práce bez dopadu na stabilitu mostu.
Sobota 14. srpna – Kontrolní statické výpočty, zajištění mostu na hydraulických lisech, aby bylo možno uvolnit zaklesnutí ze závěrných zdí, bourací práce u závěrných zdí a uvolnění dilatačních závěrů, výroba ocelových přípravků.
Neděle 15. srpna – Přizvednutí konstrukce na straně pohyblivých ložisek, osazení přesuvných drah s nerezem a teflony, spuštění mostu na dráhy a přesun pomocí dutého lisu s ocelovým přípravkem nad ložiska, osazení na ložiska, následný posun celého mostu v podélném směru do správné polohy.

Celá akce proběhla skutečně v nejkratším možném čase za maximální obětavosti všech zúčastněných a bylo ctí jak pro SM 7, tak věřím, že i pro ostatní zúčastněné se na takovéto akci podílet a alespoň trochu přispět k odstraňování škod po ničivé povodni.

Update of the Bridge Construction in the Czech Republic
The article deals with two interesting implementation of the wide portfolio of the company SM 7, a. s.: the first one concerns the bridge over the river Ohře in Loket and the second one concerns the bridge in Frýdlant in the northern part of the Czech Republic affected by the floods.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Loket – tlačný příčník s tyčemi a dutými lisyLoket – rekonstrukce mostuLoket – boční vedení ve výrobněLoket – výsuv nosné konstrukce mostovkyLoket – pohled ze břehu OhřeFrýdlant – most poškozený povodníFrýdlant – most spadlý z ložisekFrýdlant – posun mostu nad opravená ložiskaFrýdlant – uložení mostu na přesuvné dráhy

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice