Aktuálně z mostního stavitelství v České republice
Rubrika: Mosty
Společnost SM 7, a. s., není v oblasti dopravního stavitelství žádným nováčkem. V tomto článku se dočtete o dvou zajímavých realizacích ze širokého portfolia této firmy – první se týká Loketského mostu a druhá povodní zasaženého mostu ve Frýdlantu.
VÝSUV MOSTOVKY MOSTU PŘES OHŘI V LOKTI
Po úspěšném dokončení náročné akce zdvihání střech nádrží PHM v Loukově, která proběhla v minulém roce, se středisko Hydroservisu a technická příprava SM7, a. s., zabývá další technicky zajímavou zakázkou – výsuvem mostovky na Loketském mostě. Všem, kdo se v mostařské branži pohybují, je jistě znám železobetonový obloukový most přes řeku Ohři v Lokti. Tento most s rozpětím oblouku 126 m s mostovkou délky necelých 300 m byl postaven v roce 1975 závodem 2 SSŽ a mnoho mostních odborníků v této zemi je s jeho stavbou osobně spjato.
V současné době prochází most rekonstrukcí, která spočívá mimo jiné také v odstranění původní mostovky z prefabrikovaných nosníků a jejím nahrazení novou ocelovou konstrukcí v šířce 22 m, délce 296,5 m a hmotnosti více než 2 000 tun. Vyšším zhotovitelem rekonstrukce mostu je Metrostav a. s.
Způsob výstavby mostovky se v době přípravy akce několikrát zásadně změnil, což ovlivnilo i postup vysouvání, který zdaleka není ideální. Nová mostovka se montuje po jednotlivých etapách v celé šířce a délce 3 polí ve stavební jámě na předpolí a je přitahována pomocí čtyř hydraulických válců a osmi tažných tyčí průměru 32 mm k sokolovské opěře. Tyče procházejí tlačnými příčníky umístěnými na konci vysouvané části mostovky, takže celá konstrukce je vlastně tlačena. Správný směr posunu konstrukce zajišťuje sklopné boční vedení tak, aby umožnilo průchod podporových příčníků mostovky. Vliv průhybu konstrukce je řešen hydraulickými nájezdovými klapkami umístěnými na čtyřech hlavních nosnících. Konstrukce je vysouvána na kluzných blocích pokrytých nerezovými plechy a teflonových deskách.
Veškerou technologii výsuvu, ocelové přípravky pro sunutí a boční vedení konstrukce i nájezdové klapky navrhla technická příprava společnosti SM 7. Doba trvání jedné etapy výsuvu v délce 85 m je dva až tři dny. Do konce srpna 2010 byly vysunuty dvě etapy o celkové délce 170 m, dokončení poslední etapy se očekává letos v říjnu. Po dokončení celého výsuvu bude konstrukce zdvižena z kluzných bloků a osazena na definitivní ložiska.
OSAZENÍ MOSTU VE FRÝDLANTU PO POVODNI ZPĚT NA LOŽISKA – ANEB JAK ZACHRÁNIT MOST ZA ČTYŘI DNY
Blesková povodeň v severních Čechách v srpnu letošního roku poškodila mimo jiné i mnoho mostů. Jedním z nich byl i parapetní most přes řeku Smědou ve Frýdlantu. Jednopolový most byl na jedné straně spadlý z pohyblivých válcových ložisek a zaklesnutý mezi závěrné zdi a dilatační spáry na mostovce byly nepravidelně. Rozepření o závěrné zdi zachránilo most před zkázou. Další část článku popisuje průběh opravy a ukazuje, jak lze rychle opravit most, když všechny zúčastněné strany projeví dostatek odbornosti, obětavosti a vůle.
Průběh opravy
Středa 11. srpna – Telefonický dotaz projektanta, zjišťujícího stav mostů v kraji po povodních, zda by firma SM 7 byla schopna a ochotna se na opravě podílet, okamžitý souhlas.
Čtvrtek 12. srpna – Odsouhlaseno řešení, které navrhli pracovníci společnosti SM 7, projektant provedl orientační statické posouzení návrhu, míst podepření a návrh ocelových přípravků. Vyšší zhotovitel uklidil úložné prahy.
Pátek 13. srpna – Kompletace hydraulických zařízení, zajištění přístupů, první bourací práce bez dopadu na stabilitu mostu.
Sobota 14. srpna – Kontrolní statické výpočty, zajištění mostu na hydraulických lisech, aby bylo možno uvolnit zaklesnutí ze závěrných zdí, bourací práce u závěrných zdí a uvolnění dilatačních závěrů, výroba ocelových přípravků.
Neděle 15. srpna – Přizvednutí konstrukce na straně pohyblivých ložisek, osazení přesuvných drah s nerezem a teflony, spuštění mostu na dráhy a přesun pomocí dutého lisu s ocelovým přípravkem nad ložiska, osazení na ložiska, následný posun celého mostu v podélném směru do správné polohy.
Celá akce proběhla skutečně v nejkratším možném čase za maximální obětavosti všech zúčastněných a bylo ctí jak pro SM 7, tak věřím, že i pro ostatní zúčastněné se na takovéto akci podílet a alespoň trochu přispět k odstraňování škod po ničivé povodni.
Update of the Bridge Construction in the Czech Republic
The article deals with two interesting implementation of the wide portfolio of the company SM 7, a. s.: the first one concerns the bridge over the river Ohře in Loket and the second one concerns the bridge in Frýdlant in the northern part of the Czech Republic affected by the floods.