1/2013 - březen
Editorial
Temelín jako naděje stavebnictví
Když se bavíme s manažery a majiteli stavebních firem všech velikostí o blízké budoucnosti, převládá skepse. Zaznívají názory o návratu v tržbách a maržích o deset a více let zpět, největší krizi ve stavebnictví za poslední léta a s tím spojené obavy z budoucnosti. A nutno přiznat, že chmury rostou s výší podílu dopravního stavitelství na tržbách firem.
Ano, nestaví se. Nejnovější tunelovací technologie stojí zamrzlé v „hangárech“ firem, mostaři hledají práci v zahraničí, propouští se ve velkém. A tam, kde by se stavět mohlo, stojí proti sobě firmy v nesmiřitelném klinči. Kolbištěm se jim stává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, prapříčinou všeho zla kontroverzní novela zákona o veřejných zakázkách, kvůli nebo díky níž (záleží na úhlu pohledu) se tlačí ceny nesmyslně dolů. A už i stát se ústy ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočka obává podstřelených cen, které se jednou státnímu rozpočtu vrátí jako bumerang.
Stavební sektor – a ten dopravní obzvláště – zoufale potřebuje pokropit živou vodou a paradoxně by se tak mohlo stát díky státu, který jinak obor přeměnil na jednu z dotačních kapitol Evropské unie. Nepočítáme-li povinné kofinancování, bez něhož bychom si na evropské peníze nesáhli, chystá se projekt za několik set miliard korun, který se možná stane „matkou živitelkou“ stavebnictví minimálně na jednu dekádu – dostavba Temelína.
I proto se budeme tématu v tomto roce daleko více věnovat. Protože Temelín není jen reaktor obalený železobetonem, ale i problematika dopravy nadměrných nákladů – ať už na silnici, železnici nebo vodě – problematika stavu páteřních komunikací (vždyť jen z Ostravy do Temelína je to několik set kilometrů) a hlavně příležitost, která může vzpružit český průmysl a stavebnictví.
Vážení čtenáři, přeji Vám vše dobré v letošním roce.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Velký městský okruh Brno
- Velký městský okruh výrazně uleví centru Brna
- Velký městský okruh v Brně
- Požární větrání Královopolského tunelu v Brně
Mosty
- Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví
- Železniční most v km 349,657 (ev. km 349,662) trati Plzeň – Cheb
- Železniční obloukový most přes Vejprnický potok v Plzni
- Havárie provizoria MS v Chrastavě, příčiny a poučení
- SDS EXMOST představuje výstavbu Lávky přes Jizeru v Semilech a rekonstrukci tramvajových a silničních mostů „Ostrava-Svinov“
- Asfaltové izolační pásy pro izolaci mostů v České republice – fyzikální a tepelně technické vlastnosti
- Rozměrová stálost asfaltových izolačních pásů pro izolaci betonových mostovek
- Mostní dílo roku 2011
Zajímavosti z oboru
- Tunel Blanka využije ventilátory pro podélné i příčné větrání
- V květnu skončí rekonstrukce IV. železničního koridoru v úseku Votice – Benešov u Prahy
- Zaměřování skutečného stavu: 3D laserové skenování, modelování a vizualizace
- Intermodální přeprava vlak‑letadlo
- Dvacet let zkušeností se sanacemi inženýrských staveb v ČR
- ČVUT hostila seminář o efektivní technologii výstavby komunikací pomocí aditiva RoadCem
- Teoretický aparát na určování prvků kritické infrastruktury v sektoru doprava
- Bezpečná dopravní infrastruktura 2012
Komerční prezentace
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.