KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    1/2013 - březen

1/2013 - březen

Editorial

Temelín jako naděje stavebnictví

Když se bavíme s manažery a majiteli stavebních firem všech velikostí o blízké budoucnosti, převládá skepse. Zaznívají názory o návratu v tržbách a maržích o deset a více let zpět, největší krizi ve stavebnictví za poslední léta a s tím spojené obavy z budoucnosti. A nutno přiznat, že chmury rostou s výší podílu dopravního stavitelství na tržbách firem.

Ano, nestaví se. Nejnovější tunelovací technologie stojí zamrzlé v „hangárech“ firem, mostaři hledají práci v zahraničí, propouští se ve velkém. A tam, kde by se stavět mohlo, stojí proti sobě firmy v nesmiřitelném klinči. Kolbištěm se jim stává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, prapříčinou všeho zla kontroverzní novela zákona o veřejných zakázkách, kvůli nebo díky níž (záleží na úhlu pohledu) se tlačí ceny nesmyslně dolů. A už i stát se ústy ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočka obává podstřelených cen, které se jednou státnímu rozpočtu vrátí jako bumerang.

Stavební sektor – a ten dopravní obzvláště – zoufale potřebuje pokropit živou vodou a paradoxně by se tak mohlo stát díky státu, který jinak obor přeměnil na jednu z dotačních kapitol Evropské unie. Nepočítáme-li povinné kofinancování, bez něhož bychom si na evropské peníze nesáhli, chystá se projekt za několik set miliard korun, který se možná stane „matkou živitelkou“ stavebnictví minimálně na jednu dekádu – dostavba Temelína.

I proto se budeme tématu v tomto roce daleko více věnovat. Protože Temelín není jen reaktor obalený železobetonem, ale i problematika dopravy nadměrných nákladů – ať už na silnici, železnici nebo vodě – problematika stavu páteřních komunikací (vždyť jen z Ostravy do Temelína je to několik set kilometrů) a hlavně příležitost, která může vzpružit český průmysl a stavebnictví.

Vážení čtenáři, přeji Vám vše dobré v letošním roce.

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Obsah

Rozhovor

Velký městský okruh Brno

Mosty

Zajímavosti z oboru

Komerční prezentace

Související obsah (tištěná média)

1/2013 - Zakládání staveb
1/2013
Zakládání staveb

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice