2/2011 - květen
Editorial
Vysokou rychlostí
Myšlenka výstavby vysokorychlostních tratí v České republice na nás „tlačí“ již dlouhou dobu. Okolní svět zatím tyto železnice aktivně staví, vylepšuje a plánuje další a další možnosti využití – například co se týká propojení tratí i na kratší úseky. My se stále nacházíme v bludném kruhu pochybností, řešíme, proč vlastně vysokou rychlostí po železnici jezdit. Chápeme tuto možnost jako luxus, žití nad poměry…
A právě z důvodů poskytnutí aktuálních informací, logických argumentů z úst světových odborníků, společného setkání profesionálů na slovo vzatých, jak z oblastí zabývajících se problematikou plánování či výstavby a údržby vysokorychlostní železnice, tak ze sféry, která má možnost pohled na tuto oblast u nás změnit – konkrétně se jedná o politiky, poslance, senátory, představitele ministerstev a zástupce měst a obcí v České republice –, jsme společně (KONSTRUKCE Media) s Českými drahami a Centrem pro efektivní dopravu (CEDOP) uspořádali odbornou mezinárodní konferenci na téma: Vysokorychlostní železnice 2011 – důvody a přínosy. Tato významná akce, konající se na půdě Senátu Parlamentu České republiky, měla za cíl rozptýlit obavy, a ukázat na základě konkrétních příkladů ze světa možnou cestu i u nás: směřování k současné evropské a světové rychlosti.
Možnosti naší republiky v oblasti vysokorychlostní železnice mají samozřejmě svá omezení, místní zvláštnosti a neoddiskutovatelnou jedinečnost – jak je tomu ostatně v každé zemi – a právě s ohledem na tyto skutečnosti, jak se účastníci konference shodli, musí být plánování a realizace vysokorychlostních tratí u nás zahájeno. Zahájeno s vysokou rychlostí a vysokým nasazením – vždyť již delší dobu nám ujíždí vlak…
Mgr. Ludmila Doudová,
doudova@konstrukce-media.cz
šéfredaktorka
Obsah
Rozhovor
Projektování
Mosty
- K příčinám havárie mostu ve Studénce
- Rozšířený obloukový most přes Ohři u Lokte – od dubna 2011 již v provozu
- Mostní objekt RB01 v žkm 300,948 na trati Svilengrad – hranice Turecka
- Předpínací systémy na R1 Selenec – Beladice, SO 205
- Rekonstrukce klenbových mostů betonovými čely a příčnými předpínacími kabely
Tunely
Technologie a materiály
Stavební stroje a zařízení
Zajímavosti z oboru
- AŽD Praha chrlí novinky, které zabrání tragickým nehodám na železnici
- Po kolejích napříč Evropou
- Jízdní kolo jako součást odpovědné multimodální dopravní obsluhy
- Snížení hluku a opotřebení adhezních ploch v kolejové dopravě s využitím nové technologie WONROS
- Rekonstrukce tramvajové trati Národní – Spálená v Praze
- Perspektivní řešení dopravní obslužnosti Moravskoslezského kraje
- Strategické průmyslové zóny jsou připravené na vstup nových investorů. I o tom byla konference, kterou uspořádal CzechInvest
- Dobudování dopravní infrastruktury je nezbytné, ale názory na PPP se různí
- Konference Vysokorychlostní železnice – důvody a přínosy: Česká republika zaspala
Partner časopisu – Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.