KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Konference Vysokorychlostní železnice – důvody a přínosy: Česká republika zaspala

Konference Vysokorychlostní železnice – důvody a přínosy: Česká republika zaspala

Publikováno: 1.6.2011
Rubrika: Zajímavosti

Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP), Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu PČR, České dráhy a KONSTRUKCE Media pořádaly 19. května v Jednacím sále Senátu konferenci Vysokorychlostní železnice – důvody a přínosy. Cílem konference bylo poskytnout představitelům veřejné správy aktuální informace o současném provozu a výstavbě vysokorychlostních železnic v Evropě i ve světě a o možné podobě sítě vysokorychlostních tratí v České republice.

VYBÍRÁME ZE ZÁSADNÍCH MYŠLENEK, KTERÉ NA JEDNÁNÍ ZAZNĚLY:

Senát: Nechceme být periferií Evropy
Předseda Podvýboru pro dopravu senátor Petr Pakosta na příkladu spojení z Prahy do severovýchodních Čech zdůraznil nutnost výstavby nových tratí. Jak poznamenal, pouhou modernizací například stávající tratě mezi Prahou a Hradcem Králové by se kromě mnohaletých výluk mnoho nedosáhlo a je potřeba zcela nová trať. Senátor Pakosta také vyzval k aktivnímu přístupu při jednáních o nových přeshraničních trasách v rámci probíhající aktualizace sítě transevropských spojení: „Nové vysokorychlostní tratě mají pro nás totiž dvojí význam. Vnitrostátní úseky jsou díky jejich dopravnímu potenciálu bytostně v našem národním zájmu. Úseky přeshraniční pak jsou existenční příležitostí pro naše dopravce, aby mohli úspěšně obstát v konkurenci na trhu mezinárodních přeprav. Asi nechceme být „centrální periferií“ Evropy...,“ řekl Petr Pakosta.

Ministerstvo dopravy: Vysokorychlostní železnice je klíčová
Náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal ve svém vystoupení odkázal na Bílou knihu dopravy Evropské komise, která se železnicí počítá jako s klíčovou složkou dopravy díky ekologičtějšímu provozu. Do budoucna by měla být kvůli energetické efektivnosti i konkurenceschopná vůči automobilové dopravě i letecké dopravě na střední vzdálenosti.  Vysokorychlostní železnice budou zastávat klíčové postavení v budoucí evropské mobilitě,“ sdělil Ivo Vykydal.

České dráhy: Můžeme se stát kontinentálním outsiderem
Pokud se země do dvou let nezačne připravovat na stavbu vysokorychlostních železničních tratí, hrozí, že se stane kontinentálním outsiderem, varoval generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. „Co nejdříve musí dojít k politickému rozhodnutí o vybudování přípojky na Německo. Chci věřit, že se rozhodne ještě letos nebo příští rok. Bez toho nemá význam se bavit o rozvoji železniční dopravy, je to i otázka budoucnosti Českých drah,“ uvedl mimo jiné ředitel Žaluda.

Na konferenci byly zástupcům regionů představeny přínosy vysokorychlostních tratí pro mezilehlé území, například pro Ústecko nebo Vysočinu „Regionální rychlíky obsluhující Žďár, Přibyslav, Třebíč a Okříšky by překonaly vzdálenost mezi Prahou a Vysočinou za hodinu. Vysokorychlostní trať by přinesla i renesanci méně významných tratí obsluhujících menší místa, po kterých pojedou vytížené přímé a rychlé vlaky z Prahy nebo Brna,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.

Centrum pro efektivní dopravu: Stavme již v letech 2013–2020
Přes širokou shodu o potřebnosti výstavby vysokorychlostních tratí v Česku jako takových, je potřeba se shodnout na tom, že jde skutečně o státní prioritu, a tudíž že termíny výstavby budou reálné. Petr Šlegr, ředitel CEDOP, k tomu uvedl: „Máme v současnosti více než 1 000 km dálnic a rychlostních silnic, ale 0 km rychlých tratí. Je tedy logické, že již v nejbližších letech by se priorita výstavby měla přehodnotit.“

Podle Šlegra je logické, že například vysokorychlostní trať Praha – Brno má větší prioritu než některé okrajové příhraniční úseky rychlostních silnic, kde je daleko menší přepravní potenciál. „Není jediný důvod, aby se v období 2013 – 2020 nepostavil například úsek Praha – Benešov nebo Praha – Beroun,“ uzavírá Petr Šlegr.

PŘÍKLADY MOŽNÉHO ZRYCHLENÍ CESTOVÁNÍ V ČR POMOCÍ VYSOKORYCHLOSTNÍ ŽELEZNICE
Jako cílová doba jízdy je uvedena doba jízdy v cílovém stavu infrastruktury vycházející z předpokladu konkurenceschopnosti železnice nejen vůči osobnímu automobilu, ale i leteckým linkám na střední vzdálenosti.

Spojení Současná doba jízdy Cílová doba jízdy
(hodiny)
Dresden – Praha 2:15 1:00
Praha - Brno 2:45 (Pendolino 2:23) 1:00
Brno - Ostrava 2:24 0:35
Pardubice/Hradec Králové – Praha 1:40 0:45
Praha – Nürnberg cca 5 hodin 1:30 - 2:00*
Praha – Mnichov cca 6 hodin 2:30 - 3:00*
Praha – České Budějovice 2:40 1:15
České Budějovice – Linz 2:09 1:00
Praha – Liberec 2:33 1:00
*) záleží na variantě trasy a jejích parametrech na území SRN

Conference on High-speed Railway – Reasons and Contributions: Czech Republic is Belind the Times
The Centre for Efficient Transportation (CEDOP), Economic, Agricultural and Transportation Committee of the Senate of the Czech Republic Parliament, Czech Railways and KONSTRUKCE Media organized on the 19th May in the meeting room of the Senate, a Conference on High-speed Railway – Reasons and Contributions. The goal of the conference was to provide the public administration representatives with updated information on the current operation and construction of high-speed railways in Europe and worldwide and on possible form of highspeed tracks in the Czech Republic.

Více informací naleznete na stránkách www.vysokorychlostnizeleznice.cz. Mediálními partnery konference byl časopis SILNICE ŽELEZNICE a Český rozhlas.

Foto: Ludmila Doudová

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Alejandro Huerta (Velvyslanectví Španělského království)Předsednický stůl první části programu – na obrázku zleva Petr Šlegr (CEDOP), Petr Žaluda (České dráhy) a Petr Pakosta (Senát Parlamentu ČR)Diskuse během přestávky – na obrázku zleva Michal Sirovátka, Tomáš Měřínský (oba KONSTRUKCE Media), Jiří Filip (Alstom) a Jiří Ješeta (České dráhy)Konference se konala na půdě Senátu Parlamentu ČR

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (179x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (114x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice