KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Zrušení Fondu dopravy – nesystémové a krátkozraké

Zrušení Fondu dopravy – nesystémové a krátkozraké

Publikováno: 20.6.2013
Rubrika: Zajímavosti

Opakovaně se v poslední době skloňuje možnost zrušení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Ne že by se toto téma v minulosti již několikrát neotevíralo, tentokrát jsou ale důvody poněkud zvláštní. Proč se tedy po více jak dvanáctiletém fungování SFDI začíná nad jeho existencí smrákat? Důvodem není nic jiného než peníze.

Těch se totiž nedostává na rozvoj silnic a dálnic. Jedinou cestou se podle Ministerstva dopravy zdá být mimobilanční dluhové financování (které by se nezapočítávalo do veřejného dluhu), a tak se připravuje v podstatě účelová transformace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Záměr se sice prezentuje jako snaha o racionalizaci činností ŘSD, primárním důvodem ale je skutečně nedostatek peněz. Ministerstvo dopravy má v úmyslu vytvořit nový subjekt v podobě akciové společnost Ředitelství silnic a dálnic, do kterého by byly přesměrovány výnosy z výkonového mýta a časových dálničních poplatků a na ně pak navázány úvěry.

Problém ale je, že pro nezapočítávání dluhů do tzv. Maastrichtských kritérií (která omezují výši veřejného dluhu a jsou podmínkou pro vstup do měnové unie) by měly tržby firmy pokrýt minimálně 50 % nákladů. Celé ŘSD tak na akciovou společnost změnit nelze, na to by výnosy z mýta a dálničních známek nestačily. Bylo by tedy nutné do nové akciové společnosti začlenit jen tu „správnou“ agendu a převést pouze financování tzv. páteřní sítě (výkonově zpoplatněné dálnice a rychlostní silnice). A co se zbytkem komunikací? Ty by zůstaly ve „starém“ ŘSD, které by fungovalo dál.

Vzniká otázka, co udělat s Fondem dopravy, kterému by se tímto opatřením sebraly významné příjmy z mýta a dálničních známek a přesměrovaly se přímo do nového ŘSD. Odpověď je se zdá být jednoduchá: „Tak ho zrušíme“. Dokonce zabijeme dvě mouchy jednou ranou. Umožníme dluhové financování a ještě vykážeme úsporu v administrativě. Co na tom, že aparát Fondu ve skutečnosti začleníme do resortu dopravy. Jedna instituce prokazatelně zanikne.

Potud do sebe všechno naoko zapadá. Až na ten zrušený Fond! Likvidovat ho jen proto, aby se daly přijímat cestou ŘSD úvěry, je zcela nesystémové a krátkozraké. A co ostatní segmenty dopravní infrastruktury? Fondové financování dopravní infrastruktury má své logické opodstatnění. Umožňuje koncentrovat zdroje generované uživateli infrastruktury a ty pak ve prospěch dopravy zpět investovat. Není efektivní zdroje decentralizovat a jednotlivé dopravní obory financovat odděleně. Dopravní infrastruktura funguje jako celek, a tak právě centrální řízení umožňuje tolik potřebnou synergii. Jestliže dojde například ke zpožďování investičního projektu na železnici, je možné operativně volné zdroje alokovat do silnic a naopak.

Fond dopravy je svým principem fungování předurčen pro dlouhodobou stabilizaci financování. Zákonem vymezené příjmy umožňují dlouhodobě tlumit výkyvy disponibilních zdrojů a jsou podmínkou pro efektivní plánování. To, že toho v současné době není využíváno a že zdroje Fondu nejsou nastaveny v potřebné výši, ale není chybou fondového hospodaření. Připouštět a dokonce plánovat zrušení Fondu dopravy není správným krokem. Dopravní infrastruktuře to nic nepřinese. Spíše bychom měli úsilí zaměřit na stabilizaci financování, na posílení národních zdrojů, na kontrolu efektivity výdajů, na čerpání evropských fondů. A ne účelově likvidovat to, co se zde 12 let budovalo.

V dubnu vláda ČR odeslala do Bruselu Národní program reforem ČR 2013, který je aktualizací verze schválené vládou v roce 2012. Jde o povinný dokument, který musí členské státy EU každoročně předkládat. V části týkající se dopravní infrastruktury se mimo jiné dočteme, že „v rámci reformy financování dopravní infrastruktury probíhá příprava restrukturalizace investorských organizací“. Nejsem si vědom, že by současná vláda nějakou reformu financování dopravní infrastruktury schválila nebo alespoň formálně nastavila. Pokud má ale být její součástí také zrušení SFDI, pak se bohužel nejedná o reformní krok, ale o několikaletý krok zpátky.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ing. Pavel Švagr, CSc.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (112x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (70x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice