KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    ArcelorMittal Ostrava: Nový produkt s využitím v automobilovém průmyslu

ArcelorMittal Ostrava: Nový produkt s využitím v automobilovém průmyslu

Publikováno: 23.12.2016
Rubrika: Zajímavosti

Ostravská huť patřící do největší ocelářské a těžební firmy ArcelorMittal představila na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně produktovou novinku – speciální ploché tyče pro výrobu listových pružin. Hlavní využití nachází tento výrobek v automobilovém průmyslu a nákladní přepravě – v užitkových vozidlech, dodávkách, nákladních automobilech, přívěsech, pick-upech, SUV, kolejových vozidlech či zemědělských strojích.

CHARAKTERISTIKA PLOCHÝCH TYČÍ

Výroba tyčí je náročná zejména z pohledu zpracování oceli. Požadované pevnostní, a zejména únavové vlastnosti hotových listových pružin zajištují legující prvky jako uhlík, křemík, mangan, fosfor, síra, chrom nebo vanad spolu se správným tepelným zpracováním. Hotový výrobek má specifické zaoblení bočních stran.

ArcelorMittal Ostrava vyrábí ploché tyče na středojemné válcovně podle EN 10092-1:2004 v rozměrech 50 – 100 mm (šířka) × 5 – 50 mm (tloušťka) a třech základních profilech pro:

  • parabolické pružiny,
  • vícelistové pružiny,
  • pružiny pro pneumatické systémy odpružení.

HLAVNÍ VYUŽITÍ LISTOVÝCH PRUŽIN

Konkrétní užití listových pružin závisí zejména na jejich finálním tvaru a zpracování, jako např. pevnosti (odolnost vůči porušení celistvosti) a pružnosti (navrácení se po odlehčení do původního stavu bez jakékoliv trvalé deformace). Těchto vlastností dosahuje ocel díky kvalitní nízkolegované chrom-vanadové oceli, která je u zákazníků ArcelorMittal dále tepelně zpracována kalením a popouštěním.

Listové pružiny byly v Evropě, Japonsku a Americe běžně součástí osobních automobilů, a to až do konce 70. let. Pak následoval u osobních vozidel přechod na pohon předních kol, kdy sofistikovanější konstrukce zavěšení kol začaly používat vhodnější spirálové pružiny. Dnes jsou listové pružiny široce využívány v nákladních automobilech a užitkových vozidlech. Kromě automobilové přepravy jsou vhodné i pro železniční vagóny či zemědělské stroje.

Použití konkrétního typu pružiny je na rozhodnutí konstruktéra podle způsobu zatížení, konstrukce podvozku bezpečnosti, hmotnosti či životnosti.

Mezi odběratele tyčí ArcelorMittal pro listové pružiny patří přední první dodavatelé komponentů (Tier 1). Ti zpracovávají dodaný výrobek do podoby finálního produktu evropským výrobcům osobních a nákladních automobilů či přívěsů.

STŘEDOJEMNÁ VÁLCOVNA ARCELORMITTAL OSTRAVA

Válcovna má přibližně jeden kilometr dlouhou trať a roční kapacitu výroby 750 000 tun ocelových výrobků. Vyrábí široký sortiment za tepla válcovaných dlouhých výrobků: jemnou a střední profilovou ocel základních tvarů, tyče pro výztuž do betonu v žebírkovém provedení, tyče průřezu I, IPE do rozměru 140 mm, U profil do rozměru  120 mm speciální profily. Od roku 2015 vyrábí i tyče AMTB s průběžným závitem v rozměrech 15 až 75 mm. Tyče pro výrobu listových jsou novinkou a ostravská huť je jediným podnikem v evropské části skupiny ArcelorMittal, který tyto ploché tyče vyrábí.

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Tabulka 1 – Chemické složení, tepelná analýza (w%)

  Material N° C Si Mn P S Cr V Cu+10Sn
51CrV4 1.8159 0,47 - 0,55 max. 0,40 0,70 - 1,10 max. 0,025 max. 0,025 0,9 - 1,20 0,10 - 0,25 max. 0,60

Tabulka 2 – Mechanické vlastnosti po kalení a popouštění

  Material N°

Teplota kalení [°C]

Kalicí činidlo

Teplota temperování [°C]

Rp0.2
[MPa]
min.

Rm
[MPa]
min.

A
[%]
min.

Z
[%]
min.

Rázová houževnatost KU 20 °C
[J] min.

51CrV4 1.8159 850 ± 10 °C Oil 450 ± 10 °C 1 200 1 350 to 1 650 6 30 8

Tabulka 3 – Mezní odchylky rozměrů a tvaru

šířka 50 – 100 mm (odchylka ±0,50 – 0,80 mm)
tloušťka 5 – 50 mm (odchylka ±0,25 – 0,50 mm)
(výroba speciálně na míru dle dohody)

 

Z podkladů společnosti ArcelorMittal Ostrava a. s., http://ostrava.arcelormittal.com/ 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
a) Profil pro parabolické pružinyb) Profil pro vícelistové pružinyc) Profil pro pneumatické systémy odpruženíArcelorMittal Ostrava: Nový produkt s využitím v automobilovém průmysluArcelorMittal Ostrava: Nový produkt s využitím v automobilovém průmysluArcelorMittal Ostrava: Nový produkt s využitím v automobilovém průmyslu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (178x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (105x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (98x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice