Zkapacitnění silnice D6 Lubenec – Bošov
Rubrika: Silniční infrastruktura
Stavba „D6 Lubenec – Bošov“ zkapacitňuje část velmi frekventovaného tahu silnice I/6 Praha – Karlovy Vary v oblasti západně od obce Lubenec. Jedná se o po dlouhé době první vlaštovku z hejna několika připravovaných staveb od Nového Strašecí, kde dnes dálnice D6 končí, až po Karlovy Vary. Ač to v tuto chvíli vypadá, že na celém tahu stavělo právě jen u Bošova a stavba Lubenec Bošov tak po svém zprovoznění v říjnu 2015 tvoří jakýsi „čtyřpruhový ostrov“, je reálnou nadějí domnívat se, že v brzké době snad přibudou další takové „ostrovy“. Až se někdy v budoucnosti propojí do souvislé pevniny, třeba na jeden z dalších ročníků MFF Karlovy Vary už pojedeme z Prahy po dálnici.
Stavba nás, projekční firmu SUDOP Praha a. s. provází už od samého začátku. Dokumentaci pro územní rozhodnutí jsme zpracovali v roce 2005, DSP pak o 2 roky později. S dalším stupněm (ZDS) jsme se pak přesunuli k jiné správě, stavbu od ŘSD Chomutov převzala správa Karlovy Vary. Zhotovitel (sdružení Eurovia – Geosan – AZ Sanace) byl vysoutěžen v zimě 2009.
Stavba byla slavnostně zahájena na jaře 2009 a nic nenasvědčovalo tomu, že článek o jejím zprovoznění na podzim 2015, resp. úplném dokončení na jaře 2016 se na stránkách tohoto listu objeví až v těchto dnech. Bohužel se však na jejím dalším osudu výraznou měrou promítla tehdejší nekoncepčnost rozhodování ministra Bárty, který si pojem „úspory“ vysvětlil po svém a krátce po svém nástupu do funkce ministra dopravy zastavil všechny rozjeté stavby téměř v celé ČR, a tedy i tuto naši stavbu u Bošova. V následujících letech jsme cestou do Karlových Varů už jen smutně hleděli na více a více zarůstající staveniště, kde hromady sejmuté ornice spíš než co jiného připomínaly lesnaté vrcholky Šumavy a příroda si čerstvě vykácené plochy brala zpět.
Obrat nastal až v roce 2012, kdy tlak zhotovitele, starostů okolních obcí, hejtmanů a dalších nakonec rozhýbal kola osudu a na podzim 2013 proběhlo druhé, již o poznání menší slavnostní zahájení. Od tohoto okamžiku začala probíhat za naší pilné účasti výstavba, provázená pouze běžnými bolestmi růstu.
Veškerá doprava na tahu Praha – Karlovy Vary byla převedena na sice opravenou, ale poměrně úzkou starou komunikace Libkovice–Bošov, jejíž podélný sklon byl téměř na hranici rozumné hodnoty. Kupodivu během dvou zimních sezon na tomto úseku nedošlo (vinou stavby) k vážnějším dopravním nehodám, díky bohu.
Ihned poté začalo mohutné odtěžování rozsáhlého zářezu. Bylo třeba na skládky a deponie v okolních obcích odvozit půl milionu kubíků zeminy. Na vrcholu Bošovského kopce se asi měsíc čile odstřelovalo. Významný orientační bod v podobě velkého dřevěného sila na posypovou sůl, které jsme si zvykli vídat cestou z auta, bylo rozebráno a připraveno na znovusestavení o několik stovek metrů dál. V oblasti Bošova vznikl nadjezd nad rychlostní komunikací, který společně s třemi přilehlými okružními křižovatkami převádí silnici II/194 a zároveň napojuje jednotlivé rampy nově vzniklé mimoúrovňové křižovatky Bošov. Další třípolový dálniční most o kus blíže směrem k Praze přemostil vodoteč a polní cestu a poslední z trojice mostů stavby v podobě přesypaného rámu pak nahradil úzký a nevyhovující most, podcházející I/6 na cestě k nádraží Libkovice. Rovněž bylo vybudováno několik přeložek komunikací nižších tříd a polních cest.
Hlavní trasa silnice D6 se ve směru na Karlovy Vary přibližně v polovině své délky potýká s nepříznivým sklonem, ve stoupání je proto doplněn pruh pro pomalá vozidla. Komunikace je standardně vybavena dálničním systémem SOS, kamerami, systémem odvodnění s retenčními nádržemi a poldrem, dopravním značením, mýtnou branou atd.
Na obou koncích stavby se dočasně sjíždí provizorními sjezdy zpět na stávající I/6, směrem na Prahu by však vbrzku měla zahájit stavba dalšího úseku, samotného obchvatu obce Lubenec.
Na projektu „D6 Lubenec Bošov“ se v průběhu doby podílelo velké množství kolegů projektantů ze SUDOPU Praha, a. s. i mnoho externích spolupracovníků. Všem těmto kolegům patří poděkování za spolupráci na této akci.
HLAVNÍ ÚDAJE O STAVBĚ:
- Projektant: SUDOP PRAHA a. s.
- HIP stavby: Ing. Jan Ostrý
- Zhotovitel: Sdružení Eurovia – Geosan – AZ Sanace
- Objednatel: ŘSD ČR, správa Karlovy Vary
- Celkové investiční náklady: cca 1,5 mld. Kč
- Délka stavby čtyřpruhové komunikace v kategorii R25,5/100 je 4,120 m. Součástí stavby jsou tři mosty a jedna mimoúrovňová křižovatka.
The Utilization of the Road D6 Lubenec – Bošov to Its Full Capacity
The construction D6 Lubenec – Bošov allows the full utilization of a part of the very busy road I/6 Prague – Karlovy Vary in the area to the west from Lubenec. After a long time, the Road D6 is the first road out of several upcoming constructions leading from Nové Strašecí, where the D6 highway ends up, to Karlovy Vary. Even though it now seems that the construction w carried out only near Bošov and the construction Lubenec Bošov forms a kind of a “four-lane island” after its opening in October 2015, it is realistic to believe that in the near future, more of such “islands” will be built up. And who knows: some time in the future, when they are joined to form “a single land”, we might drive for one of the following seasons of the International Film Festival Karlovy Vary on the highway from Prague.