KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Zavěšený most přes řeku Odru

Zavěšený most přes řeku Odru

Publikováno: 27.2.2007, Aktualizováno: 27.11.2008 21:48
Rubrika: Projektování, Mosty

Dálnice D47 mezi Ostravou a Bohumínem přechází přes řeku Odru a Antošovické jezero po mostě délky 589 m. S ohledem na vedení trasy a plavební profil plánovaného kanálu bylo nutné navrhnout konstrukci minimální stavební výšky. Protože je most situován v krásné rekreační oblasti, chtěli jsme vytvořit estetický solitér, který by se mohl stát symbolem nové dálnice. Proto byla přijata konstrukce zavěšená v ose mostu na jediném pylonu umístěném mezi řekou a jezerem (obr. 1).

Mnoho investorů nyní dává přednost konstrukcím, u nichž je každý směr dálnice veden po samostatném mostě. Při opravě jednoho z nich je pak možné převést veškerou dopravu na druhý most. Popisovaný objekt ukazuje možné řešení pro osově zavěšenou konstrukci.

Architektonické a konstrukční řešení
Most kříží řeku pod šikmým úhlem 54 °. Osa dálnice je v půdorysném oblouku s poloměrem 1 500 m, která v zavěšené části přechází v přímou a je ve vrcholovém zakružovacím oblouku s poloměrem 20,00 m. S ohledem na šikmé křížení místních komunikací jsou délky prvních tří polí rozdílné. Pravý most směřující na sever má rozpětí polí 24,50 + 2 × 33 + 36,00 + 105,00 + 56,57 + 39,43 + 6 × 39,00 + 27,50 m; levý most má rozpětí polí 21,50 + 33,00 + 2 × 36,00 + 105,00 + 56,57 + 39,43 + 6 × 39,00 + 27,50 m (obr. 2). Protože do mostu
zasahují připojovací a odbočovací pruhy přilehlé křižovatky, je šířka prvních polí obou mostů rozdílná – od 13,60 do 14,60 m.
Hlavní pole přemosťující řeku Odru je zavěšeno na 46,81 m vysokém pylonu (obr. 3). Protože závěsy jsou symetrické, jsou kotvicí závěsy zakotveny ve dvou přilehlých polích v prostoru mezi řekou a jezerem. Mají semi-radiální uspořádání; v mostovce jsou kotveny po 6,07 m, v pylonu po 1,20 m.


Obr. 1 – Celkové uspořádání (vizualizace)


Obr. 2 – Podélný řez: a) zavěšená pole, b) most

Mostovku každého mostu tvoří dvoukomorový nosník tloušťky 2,20 m bez tradičních konzol (obr. 4 a 6b). Spodní desky obou komor jsou skloněny; v ose nosníků jsou zakřiveny. V zavěšených polích jsou komorové nosníky vzájemně spojeny příčně předepnutou horní deskou vybetonovanou mezi nosníky a osamělými vzpěrami; jsou situovány po 6,07 m (obr. 5 a 6a). Závěsy jsou kotveny v kotevních blocích ve spojující desce. Vzpěry spojují spodní zakřivené části nosníku a spolu se skloněnými deskami tvoří – podobně jako u zavěšeného mostu přes Labe [1] – čistý příhradový systém přenášející sílu ze závěsu do stěn nosníků (obr. 7). Mezi kotvami závěsů jsou ve spojující desce navrženy kruhové otvory umožňující prosvětlení prostoru pod mostem.
Pylon tvoří ocelový sloup osmiúhelníkového průřezu, který je spřažen s krycím betonem. V jeho horní části jsou kotveny závěsy, spodní část je vyplněna betonem. Pylon má konstantní tloušťku 3,00 m; jeho šířka pod mostovkou je 4,10 m, nad mostovkou je 2,40 m. Beton má charakteristickou krychelnou pevnost 75 MPa.
Pro závěsy je použit systém VSL SSI 2000. Závěsy jsou sestaveny z 55–91 lan průměru 15,7 mm. Jsou vedena v PE trubkách s vnějším povrchem opatřeným šroubovitým nálisem zajišťujícím odkápnutí vody. Takto je snížena možnost jejich vibrace.
Všechny pilíře mají eliptický průřez šířky 4,10 m a tloušťky 1,60 m. Na opěrách a pilířích 1–5 a 9–15 je mostovka podepřena dvojicí hrncových ložisek; jedno ložisko je jednosměrné, druhé je všesměrné. Na pilířích 7 a 8, které podporují kotvicí pole, jsou pilíře spojeny s mostovkou a základy předepnutými vrubovými klouby, a tak tvoří kyvné stojky.
Mostovka je s pylonem spojena předepnutou horní deskou (obr. 6c). Smykové síly jsou do něj přeneseny ze stěn nosníků skloněnými kabely, které příčně předpínají podporové příčníky. Příčný ohyb je přenášen předepnutou horní deskou a vzpěrami po obou stranách pylonu. Pylon, pilíře a opěry jsou založeny na vrtaných pilotách.


Obr. 3 – Zavěšená pole (vizualizace)

Detailní řešení a technologie výstavby
Detailní řešení konstrukce vyplynulo z technologie výstavby. V nabídkovém projektu byla mostovka tvořena prefabrikovanými segmenty spřaženými s mostovkovou deskou [2]. Podobně jako u mostu v Plzni [3] byla konstrukce montována letmo v symetrické konzole od pilířů. Dodavatel se však rozhodl betonovat celou konstrukci po polích v bednění zavěšeném na výsuvné skruži umístěné nad mostovkou. Použil Overhead Strukturas Movable Scaffolding System (SMSS – jedná se o výsuvnou skruž situovanou nad mostovkou, kterou vyvinula norská fi rma Strukturas; obr. 8a, 9 a 10). Obdobně jako u obloukového mostu [4] bylo nutné v zavěšených polích postavit montážní podpěry, které se po spojení a zavěšení obou mostů na pylon odstraní.
Při stavbě je výsuvná skruž podepřena podporovým segmentem uloženým na montážně znehybněných ložiscích (obr. 11). Nejdříve se vybetonuje spodní deska se střední stěnou (obr. 12), po částečném předepnutí konstrukce jedním soudržným kabelem se betonuje horní deska. Po předepnutí příčných kabelů se předepnou zbývající podélné kabely a skruž se přesune do dalšího pole. Nyní se postupně betonují pole pravého mostu. Současně se na pevné skruži betonují první tři pole levého mostu. Po jejich dokončení se smontuje druhá skruž, ve které se postupně vybetonují zbývající pole levého mostu. Jakmile budou hotova pole u pylonu (obr. 13a), bude vztyčen ocelový sloup pylonu (obr. 13b). Následně se postupně vybetonuje výplň a krycí beton pylonu (obr. 13c). Současně se mezi nosníky smontují vzpěry a vybetonuje se a příčně předepne spojující deska. Potom se zkompletují a napnou závěsy (obr. 13d), budou odstraněny montážní podpěry a provedeny dokončovací práce.

The authors of the article present the interesting structural solution and procedure of the construction of a unique solitaire on the built highway D47 from Lipník nad Bečvou to the border with the Polish Republic – a 589 m long bridge over the Antošovická Lakes and the Odra river on the route between Ostrava and Bohumín. They designed the structure hung in the bridge axis on the only pylon which will surely become a dominant of this recreational area.

Tento článek v plném znění naleznete v časopisu Silnice Železnice 3/2006.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (81x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (73x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
II/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci DavleII/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci Davle (64x)
Most v Davli, který ležící na soutoku řeky Vltavy a Sázavy, byl v letech 2017 – 2018 komplexně rekonstruován. Převádí ko...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Zkušenosti s BIM na zakázkách pro Deutsche BahnZkušenosti s BIM na zakázkách pro Deutsche Bahn (5 b.)
Již cca 2 roky se SUDOP PRAHA, a. s. účastní projektových prací v Německu do investora Deutsche Bahn (DB Netz a DB Stati...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice