KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    WP4: Využití vláknobetonu pro ostění tunelů

WP4: Využití vláknobetonu pro ostění tunelů

Publikováno: 12.1.2015
Rubrika: Zajímavosti

S prováděním mechanizovaných ražeb pomocí štítů (technologie TBM) úzce souvisí realizace definitivní konstrukce ostění, které je tvořeno prstenci složenými z prefabrikovaných železobetonových segmentů (dílců). Pro výrobu segmentů ostění lze využít vláknobeton bez tradiční prutové výztuže. Využití vláknobetonu pro segmentová ostění tunelů může přinést řadu technologických výhod oproti běžným železobetonovým segmentům. S přispěním projektu CESTI byla daná technologie podrobněji prověřována.

 

S prováděním mechanizovaných ražeb pomocí štítů (technologie TBM) úzce souvisí realizace definitivní konstrukce ostění, která je budována bezprostředně na místě ražby přímo za tunelovacím strojem. Toto ostění kruhového tvaru je tvořeno prstenci, které jsou zpravidla složeny z prefabrikovaných železobetonových segmentů (dílců), jednotlivé segmenty jsou umísťovány do požadované pozice pomocí erektoru (hydraulické rameno v zadní části tunelovacího stroje). Během výstavby jsou jednotlivé segmenty spojovány pomocí šroubů a prostor mezi ostěním a horninovým masivem bývá vyplňován injektážní směsí.

Pro výrobu segmentů ostění lze využít vláknobeton bez prutové výztuže. Vláknobeton je souhrnným názvem pro velice širokou a různorodou skupinu kompozitních materiálů na bázi betonu s rozptýlenými vlákny v matrici. Obsažený vláknitý materiál zvyšuje jeho strukturní integritu. Vlákna či mikrovlákna jsou v betonu rovnoměrně rozptýlena a náhodně orientována, úkolem vláken je zlepšení vlastností betonu (např. omezení křehkosti, zvýšení houževnatosti, zvýšení požární odolnosti, zlepšení odolnosti proti lokálním porušení atd.). Využití vláknobetonu pro segmentová ostění tunelů může přinést i řadu technologických výhod oproti běžným železobetonovým segmentům (jednodušší výroba, nižší spotřeba oceli, nižší náchylnost k odpryskům povrchové vrstvy atd.).

V současné době probíhají přípravy ražby tunelu Ejpovice na železniční trati Rokycany – Plzeň, který bude vyražen firmou Metrostav a. s. pomocí zeminového štítu. Na projektu bude využito segmentové ostění z vláknobetonu s ocelovými a polypropylénovými vlákny bez prutové výztuže. Před zahájením výroby segmentů probíhal proces vývoje vhodné betonové směsi včetně drátků s cílem splnit optimální technické i ekonomické parametry. Vyvíjené betony byly odzkoušeny na laboratorních i velkorozměrných vzorcích pomocí zatěžovacích zkoušek (obr. 2). V současné době již byla zahájena sériová výroba vláknobetonových segmentů v ve výrobně v blízkosti budoucího tunelu (obr. 3).

WP4: Usage of Fibre-Concrete for Tunnel Lining
The development of modern tunnelling methods and materials has made the construction of underground structures significantly more effective and faster. Depending on different factors, (length and transverse profile of a tunnel, geological conditions, height of overburden, etc.), two basic construction ways of excavated tunnels are predominantly used nowadays: conventional excavation, using explosives or tunnel excavators (usually New Austrian Tunnelling Method – NATM) and mechanised excavation by means of full-profile tunnelling machines (TBM technology).

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


Fotogalerie
Obr. 1 – Zařízení pro dávkování drátkůObr. 2 – Zkouška části segmentu na ohybObr. 3 – Dokončené vláknobetonové segmenty

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (110x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (71x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice