WP4: Minimalizace rizik při výstavbě tunelů
Rubrika: Zajímavosti
Výstavba podzemních staveb vždy patřila mezi rizikové obory, což souvisí především s nejistotami ve vlastnostech a chování horninového masivu. Proto je přirozená snaha s riziky souvisejícími s výstavbou tunelů pracovat. Pro daný účel slouží rizikové analýzy, jejichž cílem je rizika kvantifikovat a následně redukovat na přijatelnou úroveň. V některých zemích se rizikové analýzy při přípravě a výstavbě tunelů používají zcela běžně (např. Spojené království), v České republice se možné postupy zatím používají pouze výjimečně. Problematika minimalizace rizik při výstavbě tunelů je řešena v rámci projektu CESTI. Byla provedena analýza příčin vybraných havárií při výstavbě ražených a hloubených tunelů v České republice a v zahraničí. V současnosti je připravována metodologie pro práci s riziky, jejíž používání by mělo vést k redukci rizik při výstavbě tunelů v České republice.
Obecně existují různé skupiny rizik (bezpečnost, cena, čas, životní prostředí, atd.). Úroveň rizik se zpravidla stanovuje ze dvou základních faktorů: z pravděpodobnosti výskytu rizika a ze závažnosti dopadu rizika. Čím je vyšší úroveň rizik, tím je důležitější snížení rizika na přijatelnou úroveň. V extrémním případě může vést práce s riziky ke zcela zásadním změnám projektu. V některých případech je dostatečné snížení nějakého rizika problematické, v takových případech je třeba, aby účastníci výstavby byli připraveni na vznik problematické události (finanční a časová rezerva, nouzový plán, atd.). Je doporučováno s riziky pracovat průběžně od projektové přípravy až po dokončení výstavby.
Problematika minimalizace rizik při výstavbě tunelů je řešena v rámci projektu CESTI. Bylo provedeno vyhodnocení příčin vybraných havárií při výstavbě tunelů a je připravována metodologie pro práci s riziky, jejíž používání by mělo vést k redukci rizik při výstavbě tunelů v České republice.
WP4: Minimising Risks in Tunnel Constructions
Underground engineering has always been among risky fields, which is predominantly related to the response of rock mass to excavation, which does not have to correspond to project expectations for different reasons. Severe injuries or extensive breakdowns occurred quite often in the past, which significantly delayed excavations or completely disallowed construction completion. Nowadays, due to many factors (e.g. more thorough preparation, more advanced methods of geotechnical survey, more up-to-date construction procedures, etc.), risks in tunnel excavations are significantly lower. However, breakdowns still occur during the construction of underground structures, normally having an impact on construction time and final price of work (Fig.1). Efforts to work with risks related to tunnel construction are therefore natural. Risk analyses, aimed at risk quantification and subsequent reduction at an acceptable level can be used for the given purpose.
Související články
- WP7: Systémy hospodaření a posuzování trvanlivosti (17.2.2015)
- WP6: Bezpečnost, spolehlivost a diagnostika konstrukcí (16.2.2015)
- WP5: Ochrana životního prostředí a zelená dopravní infrastruktura (12.2.2015)
- WP4: Využití vláknobetonu pro ostění tunelů (12.1.2015)
- WP3: Mosty – efektivnější konstrukce s vyšší spolehlivostí a delší životností (9.1.2015)
- WP2: Nové technologie pro rychlá železniční spojení (8.1.2015)
- WP1: Příklady rozvoje a dalšího ověřování nových technologií v silničním stavitelství (7.1.2015)