Výztužné mříže – cesta k prodloužení životnosti vozovek
Rubrika: Doprava
Rozbité silnice po zimě způsobí každoročně miliardové škody a jejich opravy pro investory často znamenají vynaložení nemalých částek. Řešením je použití výztužných systému do asfaltových vrstev.
Výztužné mříže GlasGrid jsou vyrobeny pletením ze skelných vláken zajišťujících vysokou tuhost a pevnost v tahu. Geomříž je potažena patentovaným elastomerovým polymerem s ochrannou funkcí proti poškození skelných vláken po instalaci a pojíždění mechanizace po geomříži. Jedná se o unikátní geomříž, která absorbuje napětí, horizontálně jej rozptyluje, a tím zpomaluje vznik reflexních trhlin a několikanásobně tak prodlužuje životnost vozovek a snižuje náklady na opravy a údržbu. Pokládka probíhá ručně či strojně, instalace je rychlá a snadná. Po svém využití je mřížka recyklovatelná.
Nejčastěji používaný typ je GG. Je vyráběn v několika verzích pevnosti od 50 kN/m až po 200 kN/m. Jde o pletenou sklovláknitou mříž opatřenou patentovaným polymerem s nanesenou vrstvou lepidla. Samolepicí vrstva se aktivuje přítlakem k povrchu. Používá se na vyrovnávací vrstvu bez nutnosti použití spojovacího postřiku. Překrytí pásů mříže po stranách musí být minimálně 5 cm, v délce 10 – 15 cm. GlasGrid se musí pokládat s minimálními záhyby. Tomuto problému je možné zabránit dostatečným napínáním při odvíjení. Vznikne-li záhyb větší než 25 mm, je nutné jej proříznout a přeložit po směru pokládky vrchní vrstvy. Samolepicí mříž lze použít na letištní plochy, dálnice a silnice, parkoviště, odstavné a průmyslové plochy.
Na frézovaný povrch s maximální hloubkou rýh 6 mm je určen kompozitní systém GlasGrid CGL. Jde o produkt skládající se ze sklovláknité mříže potažené patentovaným polymerem a netkané polypropylenové textilie zajišťující optimální absorpci spojovacího postřiku, a to 0,9 l/m postřiku s minimálním obsahem 65 % asfaltu. GlasGrid CGL musí být aplikován ihned po nanesení spojovacího postřiku. K dostatečnému přilepení je nutné použít kartáče nebo válec. Překrytí pásů je stejné jako u GG typu. Asfaltová vrstva se nanáší po vyštěpení spojovacího postřiku. Mříž má široké použití a lze ji aplikovat na letištní plochy, dálnice a silnice, parkoviště, odstavné a průmyslové plochy.
Pro lokální opravy je určen GlasGrid PG. Skládá ze tří vrstev: polymerem potažené mříže, vliesu a vrstvy modifikovaného asfaltu a je speciálně vyvinutý pro manuální opravu malých ploch a může být instalován přímo na vyfrézovaný povrch bez další přípravy a použití spojovacího postřiku. Nanáší se lepivou asfaltovou vrstvou směrem
k vyfrézovanému povrchu a přitlačí se k ploše. Následuje vrchní vrstva asfaltu. Další variantou pro rychlou opravu je GlasGrid PM – systém vhodný pro opravy různých typů vpustí a revizních šachet. Má stejné vlastnosti jako GlasGrid PG, ze kterého je vyroben.
Všechny typy geomříží GlasGrid musí být překryty asfaltem ve stejný den aplikace a nesmí být aplikovány za deštivého a mrazivého počasí.
TESTOVÁNÍ
GlasGrid prošel testováním na zrychleném zátěžovém modelu v IFFSTAR ve Francii po dobu pěti měsíců. Tato zátěž simuluje 10 let dopravního zatížení. Po ukončení testu bylo prokázáno, že na povrchu bez použití GlasGridu došlo k vývoji trhlin. Naopak úsek vyztužený GlasGridem 100 kN/m prokázal minimální vznik trhlin.
Pomocí Leutnerovy zkoušky ve střihu bylo zjištěno, že GlasGrid poskytuje vysoce efektivní spojení mezi vrstvami. Při zkoušce dosahoval výsledek mnohem vyšší hodnoty, než byl minimální požadavek na 15 kN.
GlasGrid byl v RWTH Univerzitě Cáchy testován pomocí čtyřbodové únavové zkoušky na trámečcích, přičemž měla být posouzena odolnost v ohybu. Mříž byla podrobena zatížení 240 N a při frekvenci 5 Hz s různou amplitudou ±40 N. Výsledky indikovaly zlepšení při ohybu v trámečku až o 300 %.
Stejná univerzita testovala také frézovatelnost a recyklovatelnost. Pro test bylo použito mřížky v tahové pevnosti 200 kN/m, překryté 4cm asfaltovou vrstvou. Po vyfrézování nebyly zaznamenány žádné nežádoucí účinky. Dále byl recyklát se skelnými vlákny použit pro další testování. Došlo ke zvýšení pevnostních charakteristik a po opětovném použití do konstrukce vozovky vykazoval recyklát lepších výsledků.
PROJEKTY
Silnice I/48 Starý Jičín – Palačov, Česká republika
Rekonstrukce silnice I. třídy. Navržený postup spočíval v odfrézování obrusné a ložné vrstvy v hloubce 16 cm. Před aplikací samolepicí mříže GG byla položena 3cm vyrovnávací vrstva. Šlo o celoplošnou opravu v rozsahu 61 000 m2. Díky systému GlasGrid se samolepicí vrstvou byla dosaženo bezproblémové pokládky; spojovací postřik byl tím pádem nanesen až po aplikaci mříže.
Silnice I/50 Nováky – Handlová
Rekonstrukce silnice I. třídy v úsecích I/50 Nováky – Prievidza a I/50 Veľká Čausa – Handlová. Při opravě byla odfrézovaná obrusná vrstva a přímo na odfrézovaný povrch se pokládala výztužná mříž GG 8501, a to i přestože je tato mříž určena převážně na vyrovnávací vrstvu. U toho projektu se ukázalo, že pokud je frézování jemné
a povrch je důkladně očištěn je za předpokladu dodržení všech aplikačních doporučení možné použít samolepicí mříž přímo na odfrézovaný povrch.
ZÁVĚR
Na základě více než 25letých zkušeností a praxe z úspěšných instalací po celém světě zajišťuje GlasGrid více než 50 % úspor v budoucích investicích po dobu životnosti vozovky. Nejčastěji jsou mříže aplikovány na velkých dopravních stavbách, ale své místo mají i při výstavbě a opravách přístupových komunikací a lokálních opravách.