„Vlastní kapacity a vlastní stroje jsou naší velkou výhodou,“
Rubrika: Železniční infrastruktura
říká Viliam Perknovský, jednatel společnosti Swietelsky Rail CZ pro Česko a Slovensko. Sídlo železniční divize má koncern Swietelsky ve Fischamendu nedaleko Vídně, kde má také rozsáhlý strojový park. „Já sám mám kancelář v Praze a Bratislavě, práce je tak hodně o cestování po všech koutech Česka a Slovenska,“ říká Perknovský.
Proč trvalo pět let, než jste začali v Česku a na Slovensku podnikat?
První pokusy bez vlastních místních pracovníků se ukázaly jako ne zrovna šťastné. Chtělo to čas.
Jaký ten vstup na zdejší trhy pak byl?
Velmi nám pomohlo, že v obou zemích už měl koncern řadu let své dceřiné společnosti. V Česku konkrétně firmu Swietelsky stavební, která si na trhu dopravních a pozemních staveb vybudovala pověst inovativní, výkonné a spolehlivé firmy. Tím máte zázemí, znáte prostředí a vše je jednodušší, i když vstupujete do zcela jiného segmentu stavebnictví.
Existovaly rozdíly mezi Českem a Slovenskem?
Zásadní byl v tom, že na Slovensku jsme hned v roce 2014 získali jako člen sdružení menší podíl na zakázce za 3,5 miliardy korun a začali pracovat. V Česku byl rozjezd pomalejší. Nejdříve jsme začali poznávat prostředí, partnery, dodavatele, projekty, investory. To trvalo téměř rok.
Když do země vstupuje evropský lídr železničních staveb, nevyvolávalo to u konkurence negativní reakce?
Netajíme, že našim cílem je stát se významným hráčem. Na druhou stranu ale svůj úspěch stavíme na kvalitě, silném know-how a partnerských vztazích. Nechceme trh válcovat. Proto se také od počátku chováme otevřeně, partnersky a deklarujeme, že využijeme i technologií, které mají ostatní firmy na českém trhu k dispozici. Tedy, že ne všechny stroje budeme mít vlastní. Ne každý stroj z Rakouska by byl v Česku rentabilní, i když vlastní kapacity a vlastní stroje jsou samozřejmě naší velkou výhodou. Na železnici není nic, na co bychom neměli technologie, co bychom nedokázali postavit. Swietelsky je firmou, která vlastní největší množství nejmodernějších strojů a technologií železničního stavitelství na světě. Věříme, že to může pomoci rozvoji a modernizaci české i slovenské železniční dopravy.
Jak velký podíl tvoří železnice na koncernových tržbách?
Zhruba 25 procent a je jeho vlajkovou lodí. Swietelsky je prostě světovým lídrem železničního stavitelství. Právě zázemí a stroje nás dělají velmi silnými. Pro představu: zázemí divize ve Fischamendu leží na 24 hektarech, stojí tu tři haly s plochou 25 tisíc metrů čtverečných a vše je propojeno spletí kolejišť o celkové délce 12 tisíc metrů. Takže vlastně takový terminál s dílnami a halami na údržby, revize a opravy drážních vozidel. Od března do listopadu, kdy se staví, jsou stroje a technologie v nepřetržitém provozu, a přes zimu procházejí údržbou a opravami. Zázemí tady má i náš výzkum, který významnou měrou přispívá k vývoji nových a jedinečných železničních technologií.
Jak jste zatím úspěšní?
Účastníme se prakticky všech tendrů, které se v Česku i na Slovensku vyhlašují. Klíčová je pro nás přitom rentabilita staveb. Pro soukromou firmu, jakou Swietelsky je, není až tak důležitý obrat, ale rentabilita zakázek a zisk. S jistou nadsázkou řečeno, obrat je pro banky, zisk pro majitele. I když je třeba uvést, že kapitálová síla koncernu Swietelsky je taková, že by se bez cizích zdrojů mohl obejít.
Jste tedy spokojen? Jak první dva roky hodnotíte?
Hodnotíme je velmi pozitivně, protože realita se přibližuje našim představám a cílům. Získali jsme několik zakázek, na nichž jsme ukázali naše možnosti, na dalších jsme se podíleli jako subdodavatelé. Naše vize jsou dlouhodobé a postupně je naplňujeme. Rozhodnutí vstoupit na český a slovenský trh hodnotíme jako správné a vnímáme oba trhy jako perspektivní.
Autor
Související články
- Swietelsky Rail vstoupil na český železniční trh (11.7.2017)