KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2012    V roce 2012 stavební trh rekordně poklesne

V roce 2012 stavební trh rekordně poklesne

Publikováno: 16.2.2012
Rubrika: 2012

V roce 2012 dojde podle naprosté většiny ředitelů stavebních společností k další eskalaci krize v českém stavebnictví. Propad by měl být ještě výraznější než v loňském roce. Návrat k růstu - podle výsledků největšího výzkumu stavebnictví realizovaného v České republice společností CEEC Research -neočekávají ředitelé stavebních společností ani v roce 2013.

Letos by podle odhadů ředitelů stavebních společností měl výkon českého stavebnictví poklesnout až o 9,2 procenta. Meziroční propad sektoru tak zřejmě dosáhne rekordních hodnot od vzniku České republiky. ,,Prognózy ředitelů stavebních společností se konzistentně zhoršují, ještě v červenci loňského roku odhadovali pokles trhu v roce 2012 na pouhá 2,4 %, avšak už v říjnu, s konkrétnějším pohledem na stav vypisovaných zakázek pro příští rok, ale hodnotili výhled značně pesimističtěji a očekávali pokles o 8,3 %,‘‘ komentuje vývoj predikcí ředitelů v čase Jiří Vacek, ředitel společnosti CEEC Research, která výzkum pravidelně každé čtvrtletí realizuje. Zajímavý je i meziroční vývoj struktury zakázek. ,,Statistické výsledky potvrzují trend zvýšení počtu objemově menších zakázek. Tento vývoj přispívá k tlaku na ziskovost jednotlivých zakázek a řízení fixních nákladů na straně stavebních společností,‘‘ domnívá se Pavel Kliment, partner KPMG Česká republika.

Odvrátit tak výrazný propad stavebního trhu by mohlo podle Pavla Piláta, generálního ředitele Metrostavu, zvýšení veřejných investic. „Klíčové je podstatně urychlit realizace všech připravených projektů, které by mohly zajistit maximální vyčerpání finančních prostředků z operačních programů EU; další možností je samozřejmě úspěšnost v získávání stavebních zakázek v zahraničí,‘‘ souhlasí a přidává další možnost Michal Štefl, generální ředitel OHL ŽS.

Pokles svých tržeb v roce 2012 očekávají téměř tři ze čtyř stavebních společností (71 %), přičemž ještě v červenci 2011 na tutéž otázku odpovědělo kladně jen 50 % stavebních společností. Ani rok 2013 podle aktuálních predikcí nepřinese návrat k růstu. „V roce 2012 se sice částečně zastavil propad předchozích let, ale situaci rozhodně nelze popsat jako stabilizovanou. V letošním roce je prioritní připravit několik velkých projektů tak, aby je bylo možné v roce 2013 vysoutěžit a se stavební sezónou 2014 začít čerpat nové zdroje EU,‘‘ upozorňuje na nutné kroky, které je potřeba udělat, Tomáš Čoček, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury.

Pavel Dobeš, ministr dopravy, se neobává, že by se stavební firmy uchylovaly pod vlivem aktuální situace na trhu k ‘levným řešením‘ zakázek: „České stavebnictví se bude v následujících letech jistě ubírat cestou snižování cen při současném důrazu na funkčnost a kvalitu staveb.‘‘ Zároveň ministr dopravy doufá, že složitější ekonomické podmínky nadcházejícího období nebudou nutně znamenat rezignaci na estetickou úroveň architektonických řešení a jejich fortelné zpracování.

Ve zvýšení efektivity doufá i René Poruba, pověřený ředitel ŘSD: „Chceme s méně penězi nakládat co nejefektivněji a chovat se jako skutečný investor, a ne jako dojná kráva. Nejsem si ovšem jistý, jestli je to dobrá zpráva i pro stavební firmy. Ty by se měly pořádně zamyslet nad svou vnitřní restrukturalizací a optimalizací svých režií, nákladů a systémem výkonů." Podobný postoj zaujímá vícero velkých investorů na trhu a je na stavebních firmách, jak si s tím dokáží poradit. ,,Jak ukázal jeden z předchozích výzkumů společnosti CEEC Research, zvýšení efektivity svého fungování je klíčovou prioritou stavebních společností pro rok 2012,“ komentuje výhled v této oblasti Jiří Vacek, ředitel CEEC Research.

Názory na současný stav uvnitř stavebních firem a na to, zda se již české stavebnictví ’očistilo‘ od nekvalitních firem a zlepšilo svou efektivitu, se ale různí. „Myslím si, že české stavebnictví do jisté míry již ‘očistou‘ prošlo. Firmy jsou dnes připravenější než před třemi lety. Krize nám ‘pomohla‘ umět se poprat s tvrdými podmínkami na stavebním trhu a také být efektivnější. Stavební firmy už ‘osekaly‘ ze svých režijních nákladů vše, co se dalo, zjednodušily řízení a zvýšily kontrolu nákladovosti jednotlivých zakázek,‘‘ shrnuje Marcel Soural, předseda představenstva společnosti Trigema. Naopak ředitel společnosti S.O.K stavební, Josef Netík, vidí situaci na trhu méně optimisticky: „České stavební firmy, dle mého názoru, prošly ‘očistou‘ zatím pouze částečnou, a to z důvodu, že současné podmínky na trhu nelze považovat za tvrdé, ale pouze přitvrzující se. Myslím si, že nikdo ve své podstatě nedělá více než musí, nebo než k čemu je přinucen. A trh stále klesá…!“ Obdobně hodnotí situaci i Martin Kouřil, člen představenstva CGM Czech: „Řekněme, že první vlna očisty stavebnictvím prošla, ale rozhodně ještě ne vlna poslední. I v tomto roce skončí ať již svou činnost nebo v rukou konkurence další stavební firmy.“

V nejnovější Kvartální analýze českého stavebnictví 1/2012 se CEEC Research mimořádně zabývá i způsoby a kritérii, jak si stavební společnosti své dodavatele vybírají. Za nejefektivnější způsob výběru dodavatelů považují velké společnosti především výběrová řízení, zatímco malé a střední firmy spoléhají na dlouhodobé kontakty. Oba segmenty se však shodnou na tom, že klíčovými kritérii při výběru zůstávají cena a zkušenosti dodavatele. Naopak nejméně důležitým kritériem je velikost dodavatelské firmy. Takové zkušenosti potvrzují i vedoucí představitelé předních dodavatelských společností:

„Z pohledu předního výrobce stavebních hmot můžeme potvrdit, že klíčová je dlouhodobá spolupráce a materiálová nabídka, rovněž důvěra ve funkčnost materiálového řešení.“ Robert Mikeš, marketingový ředitel divize Weber, Saint-Gobain Construction Products CZ

„Nejčastějším důvodem spolupráce stavební společnosti s vybraným dodavatelem jsou dlouhodobé vztahy, které přinášejí výhody ze společných zkušeností, vzájemné znalosti materiálů, postupů, a v neposlední řadě znalosti personální.“ Radek Slabák, ředitel Deceuninck

„Pojištění v této oblasti se dnes sjednává v převážné míře prostřednictvím pojišťovacích makléřů, takže jednoznačně na základě doporučení, po vyhodnocení předložených nabídek v rámci výběrového řízení.“ Dan Fojtík, vedoucí underwriter Kooperativa pojišťovna


Generálním partnerem výzkumů společnosti CEEC Research v ČR je poradenská společnost KPMG Česká republika, zlatým partnerem je společnost Saint-Gobain Construction Products CZ, divize Weber a stříbrným partnerem společnost Tatra.


Kvartální analýza českého stavebnictví 1/2012 je v plné verzi ke stažení zdarma na internetových stránkách společnosti CEEC Research www.studieStavebnictvi.cz.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

V Semilech se otevírá lávka přes JizeruV Semilech se otevírá lávka přes Jizeru (22x)
Nová lávka v Semilech je součástí projektu „Cyklostezky - Z údolí Jizera do údolí Bobru – I. Etapa“. Lávku financovalo m...
Část lidí v Bílině nechce, aby obchvat vedl kolem Bořně (22x)
Část lidí v Bílině na Teplicku nechce, aby obchvat města vedl kolem přírodní památky Bořeň, sepsali i petici. Podle star...
Modernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka RynekModernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek (16x)
Společnost EURO VIA CS rekonstruuje od roku 2010 trať nr 109 Kraków – Wieliczka, poslední práce se mají realizovat...

NEJlépe hodnocené související články

Doprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzkyDoprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzky (5 b.)
Situácia dopravného staviteľstva na Slovensku, ktoré bolo počas 60 rokov existencie spoločnosti Doprastav ťažiskovým výr...
Prvotní poznatky německých expertů z prohlídky mostů na úseku dálnice D 4708.2 (5 b.)
Ve dnech 2. a 3.7.2012 uskutečnili němečtí experti z hanoverské univerzity vizuální prohlídku 3 ocelových a 2 železobeto...
Modernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka RynekModernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek (5 b.)
Společnost EURO VIA CS rekonstruuje od roku 2010 trať nr 109 Kraków – Wieliczka, poslední práce se mají realizovat...

NEJdiskutovanější související články

Stát nepočítá s Brnem jako železničním uzlem, kritizoval Hašek (2x)
Stát údajně nepočítá s Brnem jako jednou z hlavních železničních křižovatek v zemi. Ministerstvo dopravy prý v aktuálníc...
V Semilech se otevírá lávka přes JizeruV Semilech se otevírá lávka přes Jizeru (1x)
Nová lávka v Semilech je součástí projektu „Cyklostezky - Z údolí Jizera do údolí Bobru – I. Etapa“. Lávku financovalo m...
AUDIO: Rozhovor o složitosti parkování na Rádiu Česko s výkonným ředitelem KONSTRUKCE Media, s.r.o. (1x)
Rozhovor o složitosti parkování z konference Doprava v klidu 2012 s Ing. Michalem Sirovátkou, výkonným ředitelem KONSTRU...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice