KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Tři v jednom aneb nová soustava mostů před nádražím v Ústí nad Orlicí

Tři v jednom aneb nová soustava mostů před nádražím v Ústí nad Orlicí

Publikováno: 16.4.2015
Rubrika: Mosty

V průběhu letošního března skončí další část přeměny nádraží v Ústí nad Orlicí. Její součástí je i nová soustava tří mostů těsně před příjezdem do stanice. Mosty jsou de facto přeložkou dosavadní tratě, která vedla ostrým obloukem. Překonávají postupně říčku Třebovku, silnici druhé třídy a soutok Třebovky s Tichou Orlicí.

Celá modernizace pod taktovkou EUROVIA CS směřuje především ke zvýšení rychlosti projíždějících souprav až na 160 km/h. Zároveň projekt docílí prostorovou průchodnost pro ložnou míru UIC GC a přechodnost pro zatížení odpovídající třídě D4. Mosty, které jsou součástí rekonstrukce celého prostoru, pak vhodným způsobem řeší časté záplavy na říčce Třebovce.

Sestava je kombinací tří různých stavebních objektů: SO20-01, SO20-03, SO20-04. Nosnou konstrukci prvního ze jmenovaných mostů tvoří dva samostatné jednokolejné
mosty. Nosné konstrukce jsou spřažené ocelobetonové, s komorovými ocelovými nosníky, celosvařované, s horní železobetonovou mostovkou, s průběžným kolejovým ložem. Délka první nosné konstrukce je 122,75 m, té druhé 106,8 m. Jsou uloženy v podporách vždy na dvojici hrncových ložisek v osové vzdálenosti 2,2 m na vnitřních pilířích a 3 m na krajních podporách. Podélně pevná ložiska jsou na pilíři P2. Dilatační závěry jsou navrženy těsněné lamelové, stejně tak i podélná spára mezi nosnými konstrukcemi. Jsou ve vodorovné poloze. Železobetonová deska tvořící žlab pro kolejové lože je v dostředném 3% spádu.

Komorové nosníky OK jsou navrženy v půdorysných zakružovacích obloucích. Jsou s náběhy s tím že, maximální výška stěny komory (2,75 m) je nad pilíři v délce 1,5 m a minimální výška stěny (2 m) je cca 25 m od os pilířů. Dolní pásnice je vyztužena dvojicí korýtkových výztuh, které nad pilíři přecházejí v ploché výztuhy. Stěny potom dvojicí úhelníkových výztuh z ohýbaného plechu s délkou ramene 300 mm. Komorové průřezy jsou v pravidelných vzdálenostech ztuženy příčnými rámovými mezilehlými ztužidly. Horní pásnice jsou opatřené spřahovacími trny průměru 19 mm a délky 150 mm.

Železobetonová spodní stavba, založená na velkoprůměrových vrtaných pilotách, pokračuje i pod další dva objekty. SO2003 je dvoukolejný železniční most s jedním mostním otvorem, s ocelovou celosvařovanou nosnou konstrukcí, hlavními nosníky – Langerovým trámem, dolní ortotropní mostovkou. Délka mostu je 31 m, jeho šířka 12,8 m. Výška objektu dosahuje 12,51 m.

ŘEŠENÍ LANGEROVA TRÁMU
Hlavní nosníky Langerova trámu zahrnují trám, oblouk a závěsy. Rozpětí hlavních nosníků je 30,0 m. Výška hlavního nosníku je 7,30 m ve vrcholu oblouku a v patě oblouku pak 1,65 m. Osová vzdálenost nosníků 11,90 m a je dána požadovaným mostním průjezdným průřezem. Mostovka je navržena jako ortotropní, s podélnými a příčnými výztuhami. Detaily ortotropní mostovky jsou navrženy dle zásad ČSN EN 1993-2. Tvar žlabu kolejového lože vyhovuje pro aplikaci moderních nástřikových izolačních hmot. Hlavní nosníky a mostovka jsou navrhovány v plném rozsahu z oceli S355. Konstrukce bude v podélném směru plynule nadvýšena ve tvaru paraboly 2°, příčný řez bude nadvýšen polygonálně. Celková hmotnost ocelové konstrukce včetně vybavení mostu je 244,7 + 8,3 = 253,0 t.

ROZDĚLENÍ POSLEDNÍHO MOSTU
U posledního objektu SO2004 jde o čtyři spřažené ocelobetonové komorové spojité konstrukce o třech polích. Rozdělení na samostatné konstrukce v příčném směru vyplývá z požadavku zadavatele na oddělené nosné konstrukce pro každou z převáděných kolejí, rozdělení na samostatné konstrukce v podélném směru je provedeno z důvodu dodržení maximálních volných dilatujících délek při nemožnosti umístit do kolejí dilatační zařízení.

Nosné konstrukce jsou tvořeny trojpolovými spojitými spřaženými konstrukcemi s komorovým svařovaným ocelovým nosníkem a horní spřaženou železobetonovou deskou. Konstrukce jsou ve všech úložných osách uloženy na dvojice hrncových ložisek osové vzdálenosti 2,2 m na vnitřních pilířích a 3 m v koncových příčných řezech.

Komorové nosníky OK jsou navrženy v půdorysných zakružovacích obloucích a osazeny do konstantního spádu. Jsou lichoběžníkového průřezu se stěnamiw ukloněnými od svislice cca 10°. Svislá výška stěny je proměnná od 1,92 m ve středu rozpětí hlavního pole po 2,57 m nad vnitřními podporami. Dolní pásnice je vyztužena dvojicí korýtkových výztuh, stěny potom úhelníkovými výztuhami z ohýbaného plechu výšky 200 mm. Komorové průřezy jsou v pravidelných vzdálenostech ztuženy příčnými rámovými mezilehlými ztužidly. Horní pásnice jsou opatřené spřahovacími trny průměru 19 mm a délky 150 mm, umístěnými po pěticích v proměnných vzdálenostech od 150 do 200 mm. 

Most je dlouhý 200 m, volná výška pod mostem dosahuje 3,5 až 7,6 m. Šířka mostu je 11,970 m.

Three in One, or a New System of Bridges in front of the Station in Ústí nad Orlicí
In March, another part of transformation of the station in Ústí nad Orlicí will be completed. The transformation includes a new system of three bridges close to the arrival at the station. The bridges are de facto the rerouting of the existing tracks having been led in an acute curve. Gradually they cross the Třebovka river, a secondary road and the confluence of the Třebovka and Tichá Orlice.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Langerův trám nad silnicí do Ústí n. O.Křížení mostu s říčkou Třebovkou – v pozadí původní mostní objektPohled na spodní stavbu – na obrázku jsou patrné prefabrikované římsy a filigránové panely.Pohled na římsy a protihlukovou stěnu – na pohledu jsou zachyceny všechny tři popisované mosty

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Žďákovský most z pohledu historieŽďákovský most z pohledu historie (56x)
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz...
Volný mostní průřez dle ČSN 73 6201:2008 a bezpečnost provozování dráhy (54x)
Volný mostní průřez (dále jen VMP) zavedený normou ČSN 73 6201:2008 kontinuálně z hlediska bezpečnosti železnice navazuj...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice