Tři v jednom aneb nová soustava mostů před nádražím v Ústí nad Orlicí
Rubrika: Mosty
V průběhu letošního března skončí další část přeměny nádraží v Ústí nad Orlicí. Její součástí je i nová soustava tří mostů těsně před příjezdem do stanice. Mosty jsou de facto přeložkou dosavadní tratě, která vedla ostrým obloukem. Překonávají postupně říčku Třebovku, silnici druhé třídy a soutok Třebovky s Tichou Orlicí.
Celá modernizace pod taktovkou EUROVIA CS směřuje především ke zvýšení rychlosti projíždějících souprav až na 160 km/h. Zároveň projekt docílí prostorovou průchodnost pro ložnou míru UIC GC a přechodnost pro zatížení odpovídající třídě D4. Mosty, které jsou součástí rekonstrukce celého prostoru, pak vhodným způsobem řeší časté záplavy na říčce Třebovce.
Sestava je kombinací tří různých stavebních objektů: SO20-01, SO20-03, SO20-04. Nosnou konstrukci prvního ze jmenovaných mostů tvoří dva samostatné jednokolejné
mosty. Nosné konstrukce jsou spřažené ocelobetonové, s komorovými ocelovými nosníky, celosvařované, s horní železobetonovou mostovkou, s průběžným kolejovým ložem. Délka první nosné konstrukce je 122,75 m, té druhé 106,8 m. Jsou uloženy v podporách vždy na dvojici hrncových ložisek v osové vzdálenosti 2,2 m na vnitřních pilířích a 3 m na krajních podporách. Podélně pevná ložiska jsou na pilíři P2. Dilatační závěry jsou navrženy těsněné lamelové, stejně tak i podélná spára mezi nosnými konstrukcemi. Jsou ve vodorovné poloze. Železobetonová deska tvořící žlab pro kolejové lože je v dostředném 3% spádu.
Komorové nosníky OK jsou navrženy v půdorysných zakružovacích obloucích. Jsou s náběhy s tím že, maximální výška stěny komory (2,75 m) je nad pilíři v délce 1,5 m a minimální výška stěny (2 m) je cca 25 m od os pilířů. Dolní pásnice je vyztužena dvojicí korýtkových výztuh, které nad pilíři přecházejí v ploché výztuhy. Stěny potom dvojicí úhelníkových výztuh z ohýbaného plechu s délkou ramene 300 mm. Komorové průřezy jsou v pravidelných vzdálenostech ztuženy příčnými rámovými mezilehlými ztužidly. Horní pásnice jsou opatřené spřahovacími trny průměru 19 mm a délky 150 mm.
Železobetonová spodní stavba, založená na velkoprůměrových vrtaných pilotách, pokračuje i pod další dva objekty. SO2003 je dvoukolejný železniční most s jedním mostním otvorem, s ocelovou celosvařovanou nosnou konstrukcí, hlavními nosníky – Langerovým trámem, dolní ortotropní mostovkou. Délka mostu je 31 m, jeho šířka 12,8 m. Výška objektu dosahuje 12,51 m.
ŘEŠENÍ LANGEROVA TRÁMU
Hlavní nosníky Langerova trámu zahrnují trám, oblouk a závěsy. Rozpětí hlavních nosníků je 30,0 m. Výška hlavního nosníku je 7,30 m ve vrcholu oblouku a v patě oblouku pak 1,65 m. Osová vzdálenost nosníků 11,90 m a je dána požadovaným mostním průjezdným průřezem. Mostovka je navržena jako ortotropní, s podélnými a příčnými výztuhami. Detaily ortotropní mostovky jsou navrženy dle zásad ČSN EN 1993-2. Tvar žlabu kolejového lože vyhovuje pro aplikaci moderních nástřikových izolačních hmot. Hlavní nosníky a mostovka jsou navrhovány v plném rozsahu z oceli S355. Konstrukce bude v podélném směru plynule nadvýšena ve tvaru paraboly 2°, příčný řez bude nadvýšen polygonálně. Celková hmotnost ocelové konstrukce včetně vybavení mostu je 244,7 + 8,3 = 253,0 t.
ROZDĚLENÍ POSLEDNÍHO MOSTU
U posledního objektu SO2004 jde o čtyři spřažené ocelobetonové komorové spojité konstrukce o třech polích. Rozdělení na samostatné konstrukce v příčném směru vyplývá z požadavku zadavatele na oddělené nosné konstrukce pro každou z převáděných kolejí, rozdělení na samostatné konstrukce v podélném směru je provedeno z důvodu dodržení maximálních volných dilatujících délek při nemožnosti umístit do kolejí dilatační zařízení.
Nosné konstrukce jsou tvořeny trojpolovými spojitými spřaženými konstrukcemi s komorovým svařovaným ocelovým nosníkem a horní spřaženou železobetonovou deskou. Konstrukce jsou ve všech úložných osách uloženy na dvojice hrncových ložisek osové vzdálenosti 2,2 m na vnitřních pilířích a 3 m v koncových příčných řezech.
Komorové nosníky OK jsou navrženy v půdorysných zakružovacích obloucích a osazeny do konstantního spádu. Jsou lichoběžníkového průřezu se stěnamiw ukloněnými od svislice cca 10°. Svislá výška stěny je proměnná od 1,92 m ve středu rozpětí hlavního pole po 2,57 m nad vnitřními podporami. Dolní pásnice je vyztužena dvojicí korýtkových výztuh, stěny potom úhelníkovými výztuhami z ohýbaného plechu výšky 200 mm. Komorové průřezy jsou v pravidelných vzdálenostech ztuženy příčnými rámovými mezilehlými ztužidly. Horní pásnice jsou opatřené spřahovacími trny průměru 19 mm a délky 150 mm, umístěnými po pěticích v proměnných vzdálenostech od 150 do 200 mm.
Most je dlouhý 200 m, volná výška pod mostem dosahuje 3,5 až 7,6 m. Šířka mostu je 11,970 m.
Three in One, or a New System of Bridges in front of the Station in Ústí nad Orlicí
In March, another part of transformation of the station in Ústí nad Orlicí will be completed. The transformation includes a new system of three bridges close to the arrival at the station. The bridges are de facto the rerouting of the existing tracks having been led in an acute curve. Gradually they cross the Třebovka river, a secondary road and the confluence of the Třebovka and Tichá Orlice.