Trať z Liberce na Harrachov čeká modernizace za 890 mil.Kč
Rubrika: 2012
Frekventovanou železniční trať z Liberce na Harrachov čeká nákladná modernizace, která umožní zkrátit intervaly mezi jednotlivými vlaky ze současných 40 minut na 30. Akce za 890 milionů korun by měla začít v příštím roce a dokončena bude o rok později. Novinářům to při své dnešní návštěvě v Libereckém kraji řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Modernizace je jedinou velkou stavbou, která by v kraji měla být v nejbližších letech zahájena. Třeba na silnicích se jen pokračuje ve stavbách, které už začaly.
Železniční tratě v Libereckém kraji jsou jednokolejné a žádná z nich navíc není elektrifikovaná. Svými parametry a standardy často odpovídají 19. století, ve kterém vznikly. Trať z Liberce na Harrachov je jednou z nejvytíženějších, spojuje totiž Liberecký kraj s Jizerskými horami a Krkonošemi. Trať je součástí tzv. Jizerskohorské železnice, na níž od loňského prosince jezdí moderní regionální vlaky švýcarské firmy Stadler.
Nové soupravy Regio-Shuttle pro 70 cestujících jsou nízkopodlažní a poradí si i se strmým stoupáním z Tanvaldu na Kořenov. Dokážou jezdit až stokilometrovou rychlostí. V Libereckém kraji si ji ale cestující neužijí, tratě jsou příliš zastaralé a jejich parametry ani zabezpečení tak rychlou jízdu nedovolují. Chystaná modernizace by měla mnohé nedostatky napravit, trať bude navíc plně automatizovaná, což sníží náklady na obsluhu a minimalizuje riziko lidské chyby.
Zatímco železnice se modernizace dočká, motoristé na cestě z Liberce do Jablonce budou dál jezdit serpentinami, které hlavně v zimě dělají potíže řidičům kamionů. "Jsme v aglomeraci, která má víc než 150.000 obyvatel, a zvlášť v tomhle zimním období každý vnímá, že ta situace mezi Libercem a Jabloncem je vážně kritická," řekl novinářům jablonecký starosta Petr Beitl. Doufá, že se na dokončení spojnice, po níž denně projedou tisíce aut, najdou v dohledné době peníze.
"Ve výhledu do roku 2014 tato silnice není," řekl Dobeš. Letos se podle něj bude rekonstruovat jen rovný úsek od Belgické ulice v jabloneckých Rýnovicích směrem na Lukášov. Dál směrem na Liberec se zatím stavět nebude. Na tento úsek by bylo třeba půl miliardy korun a ty zatím podle Dobeše ministerstvo v rozpočtu nemá. V minulosti se už na trase Liberec - Jablonec prostavělo zhruba 1,5 miliardy korun. Postavilo se za ně pět kilometrů čtyřproudé silnice, která končí v Liberci za sídlištěm Kunratická. Zbývá dokončit zhruba 2,6 kilometru.
Jen omezeně budou letos pokračovat také práce na výstavbě obchvatu České Lípy, který má v budoucnu odlehčit přetížené silnici mezi Novým Borem a Českou Lípou a odvést dopravu mimo zastavěná území. Práce na přeložce silnice I/9 začaly už před třemi lety rekonstrukcí mimoúrovňové křižovatky v Okrouhlé na Českolipsku. Celá stavba za pět miliard korun měla být hotová kolem roku 2016, nyní je ale termín dokončení v nedohlednu. Stavba je totiž mezi těmi, které ministerstvo zastavilo. Letos je podle Dobeše vyčleněno 38 milionů korun na výstavbu zhruba 700 metrů dlouhého úseku z Dubice do Dolní Libchavy. Jak bude stavba pokračovat dál, není zatím jasné.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.