KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2018    Svodidla z ostravské huti pomáhají zlepšovat bezpečnost na českých silnicích už 50 let

Svodidla z ostravské huti pomáhají zlepšovat bezpečnost na českých silnicích už 50 let

Publikováno: 5.6.2018, Aktualizováno: 18.6.2018 11:22
Rubrika: 2018

Letos je tomu 50 let, kdy se v ostravské huti vyrobila první silniční svodidla. Od roku 1968 jich huť vyrobila více než 45 tisíc kilometrů, což by s rezervou vystačilo na cestu kolem světa. Ostravská svodidla tvoří zásadní bezpečnostní prvek na většině českých silnic. Za posledních 15 let se podle statistik Policie ČR podílela na snížení počtu smrtelných nehod na silnicích v Moravskoslezském kraji o 38 % a nehod s vážnými následky o 49 %.

10. července 1968 byla v ostravské Nové huti zahájena výroba silničních svodidel, která vyvinul Výzkumný ústav dopravní v Praze. Každý rok vyrobí huť přibližně 1000 km ocelových silničních svodidel. Nacházejí uplatnění zejména na domácím trhu (více než 50 %), ale také na Slovensku nebo třeba v Litvě. Huť vyrábí 5 typů svodidel, mezi něž patří jednostranná a oboustranná trasová svodidla, mostní a zábradelní svodidla a svodidla se zvýšenou ochranou pro motorkáře, a celkem 33 záchytných systémů.

„Za posledních několik let jsme díky našemu výzkumu a vývoji přišli s řadou inovativních řešení, která dále zlepšují bezpečnost na silnicích v Česku. Jedná se například o lehčí svodidla z mikrolegované oceli, která mají lepší bezpečnostní charakteristiky než svodidla z běžné nízkouhlíkové oceli, nebo o speciální motorkářská svodidla, která chrání před vážnými zraněními také motocyklisty,“ vypočítává Richard Toman, vedoucí provozu svodidel a důlních výztuží ArcelorMittal Ostrava.

Ostravská svodidla jako zásadní bezpečnostní prvek českých silnic

Než se svodidla z výroby dostanou na silnice, musejí projít technickým testováním a bariérovou zkouškou (crash testem). Za posledních 10 let provedla huť na svodidlech 38 bariérových zkoušek, což představuje přibližně 76 nárazů. Každá takováto zkouška huť vyjde podle typu svodidla na 1 500 000 - 3 500 000 korun.

„Naším úkolem je tyto produkty zkoušet a následně osvědčit, že podél silnic budou umístěny jen ty nejspolehlivější. Ostravská svodidla jsou nejen kvalitní a inovativní, ale také vysoce funkční, jako například motosvodidlo. Pasivní bezpečnost se tak u nás neustále rozvíjí, a to je pro nás, coby zkoušející, zásadní,“ uvádí Jiří Studnička, ředitel pobočky Technicko-inženýrských služeb při Technickém a zkušebním ústavu stavebním v Praze, který jako jediná zkušebna v ČR zajišťuje zkoušení všech bezpečnostních systémů na českých silnicích.

Svodidla přispívají ke snížení smrtelných a vážných nehod

Hlavním bezpečnostním prvkem na silnici je slušné chování účastníků silničního provozu. Tento faktor je ovšem tím nejméně spolehlivým. Proto je nutno dbát na pasivní bezpečnost pozemních komunikací. Tu ve velké míře zajišťují právě svodidla. Silniční svodidla pomáhají snižovat počet smrtelných a vážných dopravních nehod, jsou totiž instalována na rizikové úseky či silnice, kde se v blízkosti nachází pevná překážka, například stromy či kamení.

„Za posledních 15 let se v rizikových úsecích silnic svodidla podílela na snížení počtu smrtelných nehod o 38 % a nehod s vážnými následky o 49 %,“ okomentoval vliv svodidel na bezpečí na silnicích Jiří Zlý, vedoucí odboru dopravní policie při Krajském ředitelství Police ČR Moravskoslezského kraje.

Novinky v minulosti i současnosti výroby svodidel v ostravské huti

Magnelis® = povlak, který se sám opraví

Mezi inovace patří použití povlaku Magnelis®, nové formy protikorozní ochrany oceli. Magnelis® ochrání ocelové svodidlo až dvakrát déle než běžné žárové pozinkování, tedy 40 let. Dokáže to díky unikátnímu chemickému složení, neboť kromě zinku obsahuje i hliník a hořčík. Zajímavou vlastností povlaku Magnelis® je schopnost samoregenerace. Ta chrání nejvíce namáhaná místa, která jsou nejsnadněji napadaná korozí: řezy, svary a rýhy. Než začne ocel korodovat, v místě poškození se vytvoří ochranný film s obsahem hořčíku, který jej chrání před klimatickými vlivy.

Svodidla z mikrolegované oceli nabízejí nižší hmotnost a lepší bezpečnostní parametry

V roce 2012 huť vyvinula novou řadu záchytných systémů. Vyrábějí se z mikrolegované oceli, což je materiál s vyšší pevností, než je běžná nízkouhlíková ocel. To umožnilo snížit tloušťku materiálu ze 4 na 2,8 mm, což představuje více než čtvrtinovou úsporu hmotnosti. Instalace svodidel na silnice je tak snadnější. I při úspoře materiálu potvrdily bariérové zkoušky lepší bezpečnostní parametry.

Motosvodidlo snižuje riziko smrtelných nehod

Svodidlo se spodní pásnicí huť vyvinula pro lepší ochranu motocyklistů. Spodní pásnice brání podjetí motocyklisty, které bývá příčinou mnoha vážných zranění. Zároveň při nehodě zmírní účinky nárazu motorkáře do svodidla, protože pohltí část jeho kinetické energie. Motosvodidlo se instaluje na vytipované nebezpečné úseky silnic, jako jsou například táhlé zatáčky. V současnosti už lemuje desítky kilometrů komunikací v Česku.

SMART svodidlo přineslo první chytrá řešení

Ostravská huť se v letech 2008-2012 ve spolupráci s univerzitou v Zaragoze podílela na vývoji SMART svodidla, tedy chytrého svodidla, které má v sobě zabudovány tři typy senzorů. První je schopen vyhodnotit klimatické podmínky v daném místě, druhý umí upozornit na případné problémy s průjezdností daného úseku a třetí senzor dokáže při nárazu do svodidla okamžitě odeslat signál složkám záchranného systému.

SMARTer svodidlo jako nástupce chytrého svodidla

V letech 2015-2016 pracovala ostravská huť ve spolupráci s univerzitou v Zaragoze a dalšími partnery na přípravě projektu tzv. ještě chytřejšího svodidla s použitím nejnovějších technologií. Hlavními úkoly pro nový typ svodidla bylo zajištění primární, ale také sekundární i terciální bezpečnosti včetně aktivace dronu při nehodě pro snímání a vysílání aktuálního stavu záchranným složkám, dvoustranná komunikace, možnost sběru dat, energetická soběstačnost (solární panely) a modularita – možnost napojení na stávající záchytné systémy.

ArcelorMittal Ostrava a.s. patří do největší světové ocelářské a těžařské skupiny ArcelorMittal. Ročně vyrábí více než 2 miliony tun oceli, která se uplatňuje zejména ve stavebnictví a strojírenství. Je největším výrobcem silničních svodidel v Česku. Kromě tuzemského trhu dodává své výrobky do více než 40 zemí světa. ArcelorMittal Ostrava a její dceřiné společnosti mají téměř 7000 zaměstnanců. Průměrný měsíční výdělek v roce 2017 činil 36 646 korun. Díky nadstandardní ekologizaci vyrábí společnost své výrobky s minimálním možným dopadem na životní prostředí. Jediným akcionářem je ArcelorMittal S.A.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Kvalitní a neustále se vyvíjející svodidla se v Ostravě vyrábí již od roku 1968Speciální motosvodidla snižují počet smrtelných úrazů motorkářůSvodidla z mikrolegované oceli mají vyšší pevnost a jsou odolnější, lehčíSvodidla z ostravské huti chrání řidiče na většině českých silnic

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Pozemní komunikace v Jihočeském kraji – stav, zdroje, možnosti a připravovanéPozemní komunikace v Jihočeském kraji – stav, zdroje, možnosti a připravované (55x)
Jihočeský kraj (JK), neformálně „jižní Čechy“, je druhým největším krajem ČR, resp. krajem s druhou největší rozlohou a ...
Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny (33x)
Mimořádnou podívanou nabídne rekonstrukce kolejí na severočeské trati Čížkovice – Obrnice, patřících AŽD Praha. Společno...
Obchvat Českých Budějovic začneme stavět v záříObchvat Českých Budějovic začneme stavět v září (24x)
Po Praze jsou České Budějovice druhým nejzacpanějším městem pro automobilovou dopravu. Náměstek primátora Českých Budějo...

NEJlépe hodnocené související články

„Založili jsme 300 staveb bez reklamací a řadu z nich v extrémních podmínkách také pro SŽDC“„Založili jsme 300 staveb bez reklamací a řadu z nich v extrémních podmínkách také pro SŽDC“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Jiří Benda, majitel společnosti BENDA TRADE s. r. o. „Ze stavby odcházíme až poté...
Swietelsky Rail modernizuje stanice Čížkovice a Chotěšov i přilehlou trať. Ke slovu přišel také pyrotechnický průzkumSwietelsky Rail modernizuje stanice Čížkovice a Chotěšov i přilehlou trať. Ke slovu přišel také pyrotechnický průzkum (5 b.)
Až přijdou 7. prosince první cestující do železničních stanic Čížkovice a Chotěšov, možná je ani nepoznají. To skončí je...
Hořice - lávka přes I/35Hořice - lávka přes I/35 (5 b.)
Ve čtvrtek 18. 10. 2018 od 16 hod. proběhne slavnostní otevření nově postavené lávky přes komunikaci I/35 v Hořicích. Lá...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice